کد خبر : 45348

دانکرورت اولین خودرویی که می تواند شتاب جانبی 2G را تحمل کند

دانکرورت اولین خودرویی که می تواند شتاب جانبی 2G را تحمل کند

دانکرورت JD70 اولین خودرو جاده‌ای است که می‌تواند شتاب جانبی 2G را سرپیچ‌ها تحمل کند. تنها ۷۰ دستگاه از این خودرو سوپراسپرت با قیمت پایه‌ی ۱۶۳ هزار دلار عرضه می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، شرکت هلندی دانکرورت (Donkervoort) اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ خودرو سوپراسپرت D8 GTO را معرفی کرد. این محصول با موتور ۲/۵ لیتری آئودی و تنها ۷۰۰ کیلوگرم وزن، توانایی‌های حرکتی درخورتوجهی داشت. حالا نسخه‌ی JD70 از این خودرو ارائه شده که مرزهای پرفورمنس خودروهای جاده‌ای را تغییر داده است.

اکتبر سال گذشته، رندر گرافیکی JD70 رونمایی شد و حالا این خودرو تولید‌محدود وارد عرصه‌ی تولید شده است. شتابی که JD70 سرپیچ‌ها می‌تواند تحمل کند، دوبرابر شتاب جاذبه‌ی زمین و بیش‌ از هر خودرو جاده‌‌ای دیگر است.

این چسبندگی خارق‌العاده با تایر‌های استاندارد جاده‌ای دسترس‌پذیر است که از مدل Nankang AR-1 و با عملکرد مسابقه‌ای هستند؛ باوجوداین‌، برای استفاده‌ی جاده‌ای منع قانونی ندارند. البته دانکرورت JD70 مناسب رانندگی روزمره ازجمله در آب‌وهوای برفی و بارانی نیست.

دانکرورت JD70 در کنار ساحل دریا

پیشرانه‌ی JD70 ساخت آئودی و از نوع ۲/۵ لیتری چهارسیلندر توربو با قدرت ۴۲۰ اسب‌بخار است. جعبه‌دنده‌ی استفاده‌شده نمونه‌ی پنج‌سرعته‌ی دستی با ضرایب کوتاه است و برخلاف انتظار، از جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه یا شش‌سرعته در این خودرو سوپراسپرت خبری نیست.

طبق گفته‌ی دانکرورت، گشتاوری که پیشرانه‌ی آئودی تولید می‌کند، تنها به پنج دنده برای انتقال بهینه‌ی قدرت نیاز دارد و وزن ۷۰۰ کیلوگرمی‌اش نیز استفاده‌ از جعبه‌دنده‌ی پنج‌دنده را توجیه می‌کند. وزن سبک دانکرورت D8 به‌لطف استفاده‌‌ی عمده‌ی فیبرکربن در بدنه‌ حاصل شده است. ساختار نردبانی‌ این خودرو از لوله‌های فولادی آغشته‌ به فیبرکربن ساخته شده که وزن کم و مقاومت فراوانی به‌ارمغان آورده است.

JD70 اولین خودرو دانکرورت است که از فرمان برقی برخوردار است و سامانه‌ی تعلیقش نیز در هر چهارچرخ از نوع دوجناقی و از قابلیت تنظیم فنر‌ها و کمک‌فنر‌ها بهره‌مند است. با وجود وزن سبک خودرو، ترمز‌های جلو از کالیبر‌های قدرتمند شش‌پیستونه استفاده می‌کنند. نمونه‌های شش‌پیستونه برای ترمز‌های عقب سفارشی است.

دانکرورت JD70 در جاده‌ی بیابانی

قابلیت‌های حرکتی شگفت‌انگیز دانکرورت JD70، تنها به شتاب جانبی تحسین‌برانگیزش محدود نمی‌شود. این خودرو سوپراسپرت سبک‌وزن با قدرت بیش‌ از ۴۰۰ اسب‌بخار، هنگام سرعت‌گیری شتابی معادل شتاب جاذبه‌ی زمین دارد؛ به‌طوری‌که در ۲/۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر‌بر‌ساعت و در ۷/۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رسد و سرعت نهایی‌اش نیز ۲۸۰ کیلومتر‌بر‌ساعت است.

با اینکه این خودرو برای لذت‌بردن در پیست ساخته شده، برای رانندگی روزمزه نیز مناسب است و ازپسِ آزمایش‌های استاندارد‌های آلایندگی نیز به‌خوبی برمی‌آید. تنها ۷۰ دستگاه از دانکرورت D8 GTO JD70 ساخته خواهد شد و قیمتش از ۱۶۳ هزار و ۶۳۶ دلار شروع می‌شود. گفتنی است این محصول هلندی‌ها، تنها برای بازار اروپا عرضه می‌شود.

فضای داخل خودرو دانکرورت JD70 با درهای بازشونده به‌سمت بالا

 

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها