کد خبر : 41244

انتشار رسمی اطلاعات شاسی بلند هیدروژنی ب ام و

انتشار رسمی اطلاعات شاسی بلند هیدروژنی ب ام و

با این که خودروهای هیدروژنی را نسل بعد از خودروهای برقی می شناسند، با این حال خودروسازان آوان گارد، بخشی از تحقیق و توسعه خود را صرف فناوری های آینده گرا می کنند. حالا هم ب ام و اطلاعات فناوری هیدروژنی خود را در حد مشخصات فنی منتشر کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، فناوری هیدروژنی حاصل از همکاری مشترک تویوتا و ب ام و، شامل سیستمی است که یک جفت باک با گنجایش 13.2 پوند هیدروژن و با فشار 700 بار در آن به کار رفته و پیل سوختی آن نسل پنجم موتورهای برقی است که خودروهایی مثل i4 و نسل بعدی iNext را به حرکت در خواهد آورد.

پیل سوختی از هیدروژن و اکسیژن برای تولید برق بهره می گیرد و بالاترین توانی که تاکنون موفق به ارائه شده اند 374 اسب بخار است اما به طور عادی فقط 170  اسب بخار زیر پای راننده است. فقط زمانی که لازم باشد، برای مثال در مسیرهای سربالایی و در مواقع لزوم تمام توان به کار گرفته می شود.

مهمترین ویژگی این فناوری نسبت به خودروهای برقی کنونی، زمان شارژ مجدد باک این خودروها است که فقط 3 تا 4 دقیقه طول می کشد.

در بین مشخصات فنی اعلام شده، جای مهمترین اطلاعات خالی است و آن میزان پیمایش این خودروها به ازای هر بار شارژ باک این خودروها است.

از مزیت های دیگر این فناوری این است که مثل باتری های لتیوم-آیون، حساس به دمای شدید نیست.

شاید مهمترین ویژگی این فناوری این است که از اگزوز این خودروها فقط بخار آب منتشر می شود و می توان گفت که خودروهای پیل سوختی یا خودروهای هیدروژنی، آلایندگی صفر دارند.

برای همه گیر شدن این فناوری نویدبخش، نیاز به رفع چند مانع بزرگ است. مانع اول مقیاس اقتصادی است، یعنی باید به تعدادی از این خودرو تولید شود که اصلا تولید آن توجیه پیدا کند و امکان ارائه با قیمت رقابتی وجود داشته باشد. مانع بزرگ دوم، وجود جایگاه های سوخت به فواصل مناسب برای رانندگان است که دغدغه ماندن در راه نداشته باشند.

چون ب ام و در صنعت خودروهای سنگین سرمایه گذاری نکرده است، ارائه تعدادی خودروی هیدروژنی را تا سال 2022 در دستور کار خود دارد و قرار است این خودروها در شرایط واقعی زندگی مورد آزمایش قرار گیرند. بعد از انجام این آزمایش ها نواقص این فناوری به تدریج قبل از فراگیر شدن این فناوری رفع خواهد شد. قرار بود اواخر 2020 اولین مدل های هیدروژنی ب ام و عرضه شوند اما حالا با شرایطی که حاکم شده، به احتمال زیاد زمان بندی هم دچار تغییر خواهد شد.

تحلیل گران صنعت می گویند انتظار نداشته باشید تا سال 2029، در نمایشگاه های ب ام و، بتوانید خودروی هیدروژنی aZ4 با باک هیدروژن و موتور برقی ببینید. آن بخش از مشخصات فنی که هنوز اعلام نشده اند، نهایی نشده اند.

به احتمال زیاد اولین خودرویی که در ب ام و هیدروژنی می شود، یک خودروی اس یو وی [شاسی بلند] خواهد بود.

فناوری پیل سوختی و خودروهای هیدروژنی، ستون چهارم در سبد محصولات قوای محرکه خودروسازان در دراز مدت خواند بود.

کلاس فروهلیخ، مدیر توسعه ب ام و در بیانیه ای گفته است که خانواده محبوب X در ب ام و کاندید مناسبی برای هیدروژنی شدن است. وی در همین بیانیه هم گفته است که خودروهای هیدروژنی تا زمانی طولانی با خودروهای هیبریدی، بنزینی و گازوئیلی زندگی همزمان خواهند داشت چون هیچ فناوری ای نمی تواند به یک باره جای فناوری های گذشته را بگیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها