کد خبر : 32562

اولین خودروی برقی فورد بر اساس موستانگ ساخته شد

اولین خودروی برقی فورد بر اساس موستانگ ساخته شد

با تکیه براصالت موستانگ، نخستین خودروی تمام‌الکترکی فورد تولید می‌شود. این محصول، موستانگ مک‌ای ( Mach-E) نام‌گذاری شده است و در تمامی نسخه‌ها مشخصات فنی بسیار خوبی دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، سابقه‌ی تاریخی موستانگ، افتخارآمیز و باشکوه است. این محصول با گذشت ۵۵ سال از تولید نسل اول، همچنان پرفروش‌ترین خودروی کوپه‌ در جهان محسوب می‌شود. عرضه‌ی بیش از ۱۰ میلیون موستانگ تاکنون، جای شکی باقی نمی‌گذارد که این مدل ۲‌در ساخت فورد، یکی از موفق‌ترین محصولات تجاری تاریخ و ستاره‌ای درخشان در تاریخ خودروسازی دنیا است.

فورد برای حفظ اصالت موستانگ، تلاش کرد تا تا این نام، برندی اختصاصی برای یک محصول ویژه باشد.

تنها یک‌بار در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، مک‌ای به سبد فورد اضافه شد تا یک مدل کوپه‌ی ۲در مشابه موستانگ اصلی، اما با بدنه‌ی بزرگ‌تر وارد خط تولید شود که البته چندان پرفروش و موفق ظاهر نشد. حالا در سال ۲۰۱۹، اولین محصول تمام‌برقی فورد با کلاس بدنه‌ی کراس‌اور و الهام از موستانگ، معرفی شده است تا شاهد یک سنت‌شکنی بزرگ در تاریخ شرکت سازنده باشیم.

باتری و شعاع حرکتی

موستانگ مک‌ای با دو نوع بسته باتری تولید خواهد شد که طبیعتا، با توجه به وزن خالص خودرو، نقش مهمی بر میزان مسیر قابل پیمایش با شارژ کامل دارند. مدل استاندارد از بسته‌ی ۲۸۸ سلولی با ظرفیت ۷۵.۷ کیلووات ساعت استفاده می‌کند؛ درحالی‌که نمونه‌ی مجهز به باتری‌های ۳۷۶ سلولی با ظرفیت ۹۸.۸ کیلووات ساعت هم عرضه خواهد شد. نکته‌ی مهم، تفاوت پیشرانه و تجهیزات فنی در مدل‌های ۷۵/۷ و ۹۸/۸ کیلووات ساعتی است؛ به شکلی که نوع اول دارای پیشرانه در عقب و نوع دوم مجهز به ۲ پیشرانه روی محورهای عقب و جلو خواهد بود.

Ford Mustang Mach-E

ارزان‌ترین نمونه‌ی موستانگ مک‌ای، با بسته باتری‌های ضعیف‌تر و سیستم انتقال نیروی تک‌دیفرانسیل به محور عقب، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۳۷۰ کیلومتر را فراهم می‌کند؛ درحالی‌که همراه‌با تجهیزات دودیفرانسیل، به‌دلیل افزایش وزن شعاع حرکتی تا ۳۳۵ کیلومتر خواهد داشت. مشابه این شرایط البته برای نسخه‌ی مجهز به باتری‌های نوع دوم (Extended Range) هم وجود دارد تا نهایت مسافت قابل پیمایش با موستانگ مک‌ای حدود ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر در مدل‌های مختلف باشد.

برای عرضه در سال ۲۰۲۰، ابتدا نسخه‌ی اولیه موسوم به فرست ادیشن (First Edition) فروخته خواهد شد که باتری ۹۸.۸ کیلووات ساعتی همراه‌با سیستم دودیفرانسیل دارد. سپس، نسخه‌ی پرمیوم (Premium) با ۲ نوع باتری قابل انتخاب، تولید خواهد شد که البته می‌تواند به سلیقه‌ی خریدار، تک یا دو دیفرانسیل تولید شود. عرضه‌ی موستانگ مک‌ای با قیمت پایین‌تر و آپشن‌های پایه، سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

Ford Mustang Mach-E

فورد ادعا می‌کند خریداران موستانگ مک‌ای، می‌توانند از ۷۵ درصد شارژرهای موجود در معابر کشور ایالات متحده استفاده کنند. این میزان، نکته‌ی مثبتب برای محصول فورد در مقایسه با تسلا خواهد بود که هماهنگی کم‌تری با شارژرهای ساخت شرکت‌های مختلف دارد. البته باید توجه داشت که این شرایط، هنگام اتصال شارژرهای ۱۵۰ کیلووات ساعت جریان مستقیم (DC) باتری‌های موستانگ مک‌ای را در زمان ۱۰ دقیقه برای حرکت تا مسافت ۷۵ کیلومتر، شارژ می‌کنند؛ درحالی‌که پورشه تایکان و تسلا مدل ۳ می‌توانند به شارژرهای ۲۵۰ کیلووات ساعت متصل شوند و در زمان کمتر، انرژی بیشتری ذخیره کنند.

شارژر دیواری استاندارد که فورد به تمامی خریداران مک‌ای عرضه می‌کند؛ هنگام اتصال خودرو به برق ۱۱۰ ولت (استاندارد امریکا) در هر ساعت تقریبا ۵ کیلومتر شعاع حرکتی فراهم می‌کند. این شرایط، هنگام استفاده از برق ۲۴۰ ولت (استاندارد ایران و اروپا) حدود ۳۵ کیلومتر در ساعت است. البته امکان خرید شارژرهای مخصوص فورد نیز برای خریداران وجود دارد تا در هر ساعت، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۵۱ کیلومتر فراهم شود.

قدرت پیشرانه

موستانگ برای علاقه‌مندان خودرو، تداعی کننده‌ی قدرت بالا و توانایی‌های یک محصول اسپرت است. با این اوصاف، قوی‌ترین نسخه‌ی موستانگ مک‌ای با کد GT هم، عملکردی چشم‌گیر در شتاب‌گیری و فرمان‌پذیری خواهد داشت. مک‌ای GT، قدرت ۴۵۹ اسب بخار و گشتاور ۸۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند تا سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳.۵ ثانیه فراهم شود.

تا پیش از عرضه‌ی رسمی موستانگ مک‌ای GT در سال ۲۰۲۱، مدل‌های فرست ادیشن و پرمیوم به‌ترتیب با پیشرانه‌های ۳۳۲ و ۲۸۲ اسب بخار، همراه‌با گشتاور ۵۶۵ و ۴۱۵ نیوتن‌متر تولید خواهند شد. مدل پایه که مشابه نسخه‌ی GT از سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود هم، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای مصارف عمومی، راضی‌کننده به نظر می‌رسد. البته مدل پایه که باتری‌های ضعیف‌تر و امکانات رفاهی استاندارد دارد؛ می‌تواند همراه سیستم دو دیفرانسیل، گشتاور ۵۸۱ نیوتن‌متر داشته باشد. شاید این آمار تاحدودی گیج‌کننده به نظر رسند اما به‌ هر‌حال، ۵ نوع مک‌ای از نظر قدرت و گشتاور تولیدی تا سال ۲۰۲۱، وارد بازار جهانی خواهند شد که مجموعا ۹ تیپ از امکانات فنی و رفاهی خواهند داشت.

طراحی بدنه و فضای داخلی

نمای بیرونی مک‌ای با جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی و چراغ‌های اسپرت که مجهز به LED هستند، زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد؛ اما شباهت چندانی به موستانگ ۲۰۱۹ ندارد. از سویی دیگر، حالت کوپه‌در انتهای سقف و چراغ‌های سه‌گانه در پشت خودرو، به‌خوبی ارتباط بین مک‌ای و موستانگ اصلی را تقویت می‌کنند.

Ford Mustang Mach-E

فراتر از چراغ‌ها و سپرها، حذف دستگیره‌های سنتی روی بدنه، مک‌ای را مدرن و متفاوت از دیگر خودروهای فورد نشان می‌دهد. برای ورود به کابین، دکمه‌های در سمت راست شیشه‌ی پنجره‌ها وجود دارد که با فشدن آن‌ها، قفل مربوطه آزاد می‌شود. البته برای ردیف جلو، دستگیره‌های باریک وسیاه‌رنگی تعبیه شده است که گشودن درها را ساده‌تر می‌کند؛ اما این ابزار روی درهای عقب، نصب نشده است.

Ford Mustang Mach-E

فورد ادعا می‌کند برای پوشش صندلی‌ها و دیگر اجزاء کابین مک‌ای، از چرم یا دیگر مواد حیوانی استفاده نمی‌کند. مجموعه‌ی ادوات مختلف در فضای داخلی این خودرو، دارای مواد قابل بازیافت و مبتکرانه مثل چرم مصنوعی ساخت شرکت سنسیکو هستند که همراه‌با رنگ‌بندی خاص سیاه اونیکس (Black Onyx) و خاکستری فضایی (Space Gray) در داشبورد، عرضه می‌شوند. نمایشگر لمسی ۱۵.۵ لینچ در وسط داشبورد، مجهز به دستیار صوتی آمازون الکسا و امکانات گوگل هوم (Google Home) است. برای پنل پشت فرمان هم نمایشگر تمام‌رنگی ۱۰.۲ اینچ وجود خواهد داشت. امکاناتی مثل سیستم صوتی قدرتمند از برند بنگ اند اولافسن (B&O)، فناوری دید ۳۶۰ درجه و کامل‌ترین بسته آپشن‌های ایمنی فورد، در نسخه‌های سفارشی عرضه خواهند شد.

Ford Mustang Mach-E

فضای صندوق مک‌ای، ۸۲۱ لیتر خواهد بود که برای یک کراس‌اور اندازه متوسط، راضی‌کننده است. با جمع‌شدن صندلی‌های عقب هم، ۱۶۸۸ لیتر برای حمل بار فراهم می‌شود. علاوه‌بر این، ۱۳۶ لیتر فضای قابل استفاده هم زیر کاپوت جلو وجود دارد. در مجموع، فضای سرنشیان جلو و عقب و صندوق بار موستانگ مک‌ای، برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به جگوار آی‌پیس، کیا نیرو EV و حتی آئودی ای‌ترون دارد.

آستانه قیمت نهایی نسخه‌های مختلف موستانگ مک‌ای، بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار عنوان شده است. بهای دقیق این خودروها با امکانات متنوع، هنوز اطلاع‌رسانی نشده است؛ اما فعلا برای پیش‌ثبت نام مدل فرست ادیشن، مبلغ ۵ هزار دلار از متقاضیان در امریکا دریافت می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها