کد خبر : 2927

معجون مرسدس بنز و بی وای دی

معجون مرسدس بنز و بی وای دی

از سال 2009 چینی‌ها، برنامه‌شان را برای ساخت خودروهای هیبریدی و برقی یا همان خودروهایی با انرژی نو -اختصاراً NEV- اعلام کردند و تنها یک سال طول کشید تا به بزرگ‌ترین بازار جهان در این زمینه تبدیل شوند.

به گزارش خودروتک، چینی‌ها، دنزا را با پلتفرم مرسدس بنز و با قلب بی‌وای‌دی E6 ساخته‌اند. چین در سال 2017 و با فروش بیش از 777 هزار دستگاه، پرفروش‌ترین بازار خودروهای NEV در جهان بود و برای سومین‌سال متوالی توانست از عنوان اولی‌اش، دفاع کند. چینی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2020 میلادی، فروش خودروهای NEV در این کشور به بیش از 2 میلیون دستگاه برسد. آن‌ها همچنین می‌گویند که تا سال 2025 میلادی، بیش از 20% مجموع فروش سالیانه خودروها در اختیار مدل‌های NEV خواهد بود.

چین برای رسیدن به اهداف بلندمدتش، حسابی به سازندگان مدل‌های NEV سخت‌گیری می‌کند. به‌عنوان مثال، از اواخر خردادماه 97، دولت یارانه مدل‌های NEV را تغییر داد؛ به‌این صورت که مدل‌هایی با پیمایش کمتر از 150 کیلومتر، دیگر تخفیف مالیاتی از دولت نمی‌گیرند. همچنین مدل‌هایی با پیمایش 150 تا 300 کیلومتر کمترین تخفیف را دارند و مدل‌هایی با پیمایش بیش از 300 کیلومتر، بیشترین تخفیف را خواهند گرفت. علاوه‌براین، دولت برای اجبار خودروسازان به استفاده از باتری‌هایی با بازدهی بیشتر (قوی‌تر با مصرف کمتر) نسبت قدرت به وزن باتری‌ها را هم از 90 به 100 وات‌ساعت به کیلوگرم (wh/kg) تغییر داده است و اگر خودروسازان این نسبت را رعایت نکنند، از دریافت یارانه دولتی، محروم می‌شوند.

دنیای پاک بی‌وای‌دی

با رشد فزاینده بازار خودروهای NEV، شرکت‌های چینی نیز برای گرفتن سهم بیشتر از این بازار، از هرگونه تلاشی دریغ نمی‌کنند. یکی از این شرکت‌ها، بی‌وای‌دی است. البته BYD تا قبل از این شرایط هم یک قدم جلوتر از خودروسازان کشورش بود. به‌لطف تجربه بسیارش در ساخت انواع باتری‌ها و تجهیزات الکترونیکی، این شرکت موفق شد در سال 2015 بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای الکتریکی در جهان باشد. در سال 2016 نیز با فروش بیش از 100 هزار دستگاه پلاگین هیبرید، بزرگترین فروشنده خودروهای PHEV در بازار جهانی لقب گرفت. 

در سال 2017، بی‌وای‌دی بازهم رکورد زد. این شرکت بیش از 15.8 هزار دستگاه PHEV در چین فروخت و توانست برای چهارمین سال متوالی به بزرگترین فروشنده پلاگین هیبریدی‌ها در این کشور مبدل شود. حتی در بازار جهانی نیز شانس با بی‌وای‌دی همراه بود چراکه فروش خودروهای PHEV این شرکت از مرز 108 هزار دستگاه گذشت و با پشت‌سر گذاشتن تسلا (با فروش 103 هزار دستگاه) برای سومین سال متوالی، بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای NEV در بازار جهانی لقب گرفت.

اما بی‌وای‌دی به این موفقیت‌ها قانع نبوده و نیست و هنوز هم سهم بیشتری از بازار خودروهای NEV می‌خواهد. به همین دلیل، بی‌وای‌دی در سال 2010 با سرمایه‌گذاری مشترکش با دایملر، جوینت‌ونچر جدیدی به‌نام Shenzhen BYD Daimler تاسیس کرد و نام تجاری‌ خودروهای این شرکت را Denza گذاشت. نام تک‌محصول این شرکت، دنزا EV است و ماهم به اختصار، آن را دنزا می‌نامیم.

طراحی آلمانی با قلب چینی

دنزا ابتدا در سال 2012 و به‌عنوان خودرویی کانسپت رونمایی شده بود. سپس در اواخر 2014 نسخه تولیدنهایی‌اش به بازار چین آمد. چینی‌ها، دنزا را با پلتفرم مرسدس‌بنز و با قلب بی‌وای‌دی E6 ساخته‌اند. پلتفرم این چینی متعلق به مرسدس بنز B-class نسل اول (W245) است؛ از این‌رو باید آن را در کلاس ون‌ها جای دهیم.

طراحی دنزا 500 کاملاً تحت نظر دایملر انجام شده. یکی از مهم‌ترین تغییرات رخ داده در دنزا 500، طراحی مدرن جلوپنجره و چراغ‌هایش است که حالا به تکنولوژی LED طیفی مجهز شده و بی‌وای‌دی نیز از آن‌ها به عنوان چشمان ببر (Tiger-Eyes) یاد می‌کند.

عرضه سری اول دنزا (یا همان دنزا 400) تا اوایل 2018 ادامه داشت تا این‌که در فروردین‌ماه 97، سری دوم این خودرو با نام دنزا 500 معرفی شد؛ خودرویی که با بهبود طراحی و افزایش بازدهی باتری‌هایش، عملاً بازار تسلا مدل X، مرسدس‌بنز EQB و حتی پورشه تایکان اسپرت توریسمو را نشانه گرفته است.

چه امکاناتی دارد؟

در کابین دنزا 500، مانیتور لمسی کنسول بزرگ‌تر شده و سایز 9 اینچی دارد. سیستم چندرسانه‌ای این خودرو نیز، که Link Intelligent System نام دارد، حالا امکان همگام‌سازی با اسمارت‌فون‌ها را داشته، به اپل کارپلی مجهز شده، قابلیت تشخیص صدا به آن افزوده شده است و سیستم وای‌فای داخلی با اینترنت 4G هم دارد. سایر امکانات این خودرو (در فول‌ترین تیپ) عبارتند از:

  • کی‌لس / صندوق برقی
  • رینگ‌های 18 اینچی
  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • سانروف پانوراما
  • کنترل پایداری
  • حسگرهای جلو و عقب / حسگر باران
  • دوربین عقب / دوربین جانبی (سمت شاگرد)
  • سیستم پخش هارمن کاردن با 12 اسپیکر
  • صندلی‌های برقی با روکش چرم و مموری
  • هشت کیسه هوا (جلو / جانبی جلو / جانبی عقب / پرده‌ای)
  • شبیه‌ساز صدای پیشرانه (e-ESS)
  • صفحه کیلومتر 12.3 اینچی دیجیتالی

بهترین مزیت دنزا 500 نسبت به دنزا 400، بهترشدن باتری‌هاست که قبلا از نوع 47.5 کیلووات‌ساعت بودند، ولی حالا از نوع 70 کیلووات‌ساعت هستند. 

  Denza 500 LifeStyle Denza 500 Aurora
حداکثر قدرت 115hp 181hp
حداکثر گشتاور 290nm 300nm
مصرف انرژی (NEDC) 15.9kw/100km
پیمایش (NEDC) 451km
پیشمایش با سرعت 60km/h 635km
ظرفیت باتری 70kwh
حداکثر سرعت 150km/h
شتاب 0-100 14sec 10.5sec

گران‌تر از تسلا

بی‌وای‌دی هنوز برنامه‌ای برای صادرات دنزا ندارد و جالب است بدانید که حتی در برخی از شهرهای چین نیز آن را نمی‌فروشد.

دنزا 500 فقط در چهار رنگ سفید، مشکی، نقره‌ای و آبی عرضه شده و دو تیپ مختلف با نام‌ها آرورا (Aurora) و لایف‌استایل (LifeStyle) دارد. قیمت پایه‌ای این‌دو تیپ در مدل 2018 به‌ترتیب 298 هزار یوآن و 328 هزار یوآن است که معادل تقریبی 42 تا 47 هزار دلار می‌شود. برای مقایسه، باید بدانید که تسلا هم‌اکنون مدل X خود را با قیمت پایه‌ای 250 هزار یوآن (38 هزار دلار) در چین می‌فروشد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها