کد خبر : 28617

چرا تولید خودرو ۲۲ درصد کاهش یافت؟

 چرا تولید خودرو ۲۲ درصد کاهش یافت؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره وضعیت تولید خودرو گفت: دلیل اصلی کاهش ۲۲ درصد تولید خودرو در کشور تنها به عامل نقدینگی مربوط می‌شود.

 به گزارش خودروتک ، به نقل از گسترش‌نیوز ، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص داخلی‌سازی قطعات خودرو اظهار کرد:

در حال حاضر طبق اطلاعاتی که داریم حدودا 65 درصد داخلی‌سازی در قطعات خودرو صورت گرفته است که امکان افزایش آن تا حدود 90 درصد نیز وجود دارد.

تولید قطعات های‌تک نیز در حال انجام است اما مشکل اساسی در مورد قطعه‌سازان مربوط به نقدینگی است.

لازم به ذکر است که نمایشگاه‌های داخلی‌سازی قطعات نیز تاثیر به‌سزایی در این زمینه داشته و ما امیدواریم این قضیه ادامه‌دار باشد.

جلوگیری از واردات

نجفی‌منش درباره واردات قطعات به کشور گفت: بعضی از کالاهایی که یک بار نیز واردات آن‌ها ممنوع شده بود امسال با فشار تجار قرار شد که واردات آن‌ها آزاد شود اما تلاش کردیم که این کار صورت نپذیرد. از جمله قطعاتی که واردات آن‌ها ممنوع است می‌توان به لنت ترمز اشاره کرد. خطری که همیشه بالای سر قطعه‌سازان وجود دارد این است که کالا در داخل کشور تولید شود اما با واردات از خارج کشور مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید. این نکته را باید گفت که همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ضعیف است و این قضیه حداقل باید هزار برابر شود. در حال حاضر تقریبا 4400 شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که این شرکت‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات ما را حل کنند.

دلیل کاهش 22 درصدی تولید خودرو

وی ادامه داد: دلیل اصلی کاهش 22 درصدی تولید خودرو تنها به نقدینگی مربوط می‌شود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، خودروی مورد نظر حاضر و آماده است و مبدا و مقصد آن نیز مشخص است اما بنزین ندارد. دلیل عدم تامین نقدینگی نیز به این عامل بازمی‌گردد که شورای رقابت قیمت‌گذاری برای خودرو کرد در نتیجه خودروسازان 35 هزار میلیارد تومان ضرر کردند. توان مالی خودروسازان با انجام این کار به شدت کاهش یافت اما در مقابل افرادی که توانستند خودرو ثبت‌نام سود کردند.

نجفی‌منش در پایان اشاره کوتاهی به خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان کرد و گفت: خودروهای کف پارکینگ به شدت کاهش یافته است و طبق آماری که دارم میزان خودروهای ایران‌خودرو به 50 هزار دستگاه رسیده است و شرایط برای سایپا نیز به همین روال است. خودروسازان در تلاش هستند، خودروهای کف پارکینگ را تکمیل و به بازار عرضه کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها