کد خبر : 26773

ب ام و i6 در راه است

ب ام و i6 در راه است

روش جدید ب‌ام‌و که در ساخت کراس‌اور برقی i6 امتحان خواهد شد، علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تولید ناشی از اتلاف انرژی، دقت پروسه تولید و اتصال قطعات بدنه را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش خودروتک ، ب‌ام‌و می‌گوید در حال کار بر روی تکنیک‌های جدید تولید و توسعه کراس‌اور برقی i6 است. پیش‌تر آلمان‌ها گفته بودند که قصد دارند تولید انبوه این خودرو را از سال 2021 در کارخانه دینگولفینگ استارت بزنند.

نکته حیرت‌انگیز درباره روند تولید این خودرو آن است که در این کارخانه خودروهای هیبریدی و مدل‌های احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) تولید می‌شد که اساساً ساختاری متفاوت با محصولات تمام برقی ب‌ام‌و داشته‌اند. شرکت آگاهانه قصد دارد روش‌های مدرن تولید را با تولید 100 نسخه آزمایشی بررسی کند. روشی خلاقانه که اسم آن را Rotary Bonding (اتصال چرخشی) گذاشته‌اند.

تا اینجای کار تنها اطلاعاتی که از این روش در دست است حکایت از آن دارد که شرکت می‌خواهد با استفاده از گرمای ناشی از اصطکاک تولیدشده در زمان اتصال یک عنصر فولادی، قطعات و اتصالات آلومینیومی دیگر را به قطعات فولادی با مقاومت بالا پیوند بدهد. در واقع به لطف این گرما دو قسمت با ذوب شدن به یکدیگر متصل می‌شوند.

حال سوال این است که چرا روش فوق را باید یک پدید خلاقانه در صنعت تولید خودرو قلمداد کنیم؟ روش فوق علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تولید ناشی از اتلاف انرژی، دقت پروسه تولید و اتصال قطعات بدنه را نیز افزایش می‌دهد.

مراحل ساخت ب‌ام‌و i6

بعد از اجرای روش اتصال چرخشی، رادارهای لیزری اقدام به بررسی جزئیات و اندازه‌گیری می‌کنند؛ روشی که پیش‌ از این به صورت دستی و با سرعت کمتری انجام می‌شد. این عملیات زمان لازم برای کل پروسه را به میزان قابل توجهی کاهشی می‌‌دهد. بعد از این فرایند ب‌ام‌و از فناوری Tomography (پرتونگاری لایه‌ای) از طریق کامپیوترهای هوشمند، مواد جدید و روش‌های اتصال را در نمونه‌های اولیه بررسی می‌کند. گفته می‌شود که چهار ربات وظیفه انجام این مرحله را با اشعه X به عهده خواهند داشت.

هر آنچه از ب‌ام‌و i6 می‌دانیم

از مدت‌ها پیش خبرهایی منتشر می‌شد که ب‌ام‌و درنظر دارد در اوایل دهه آینده کراس‌اوری جدید و کاملاً برقی معرفی کند که سرآغازی برای عرضه چندین مدل برقی دیگر از این برند خواهد بود. اکنون و براساس خبری که Automobilemag به تازگی منتشر کرده، مدلی که براساس گمانه‌زنی‌ها به عنوان iNEXT شناخته و سال 2021 به عنوان زمان عرضه آن اعلام می‌شد، احتمالاً ب‌ام‌و i6 نام بگیرد و در سه نسخه با ظرفیت‌های متفاوت باتری عرضه شود. احتمال داده می‌شود قیمت پایه این خودروها بین 72 تا 110 هزار یورو باشد.

براساس شایعات، ظرفیت باتری‌های نسخه‌های مختلف ب‌ام‌و i6 برابر با 63، 92، 102 و یا حتی 115 کیلووات ساعت خواهد بود که البته مورد آخری احتمالاً با پسوند S و به عنوان نسخه‌ای قوی‌تر معرفی خواهد شد. با توجه به ظرفیت باتری‌ها، پیش‌بینی می‌شود شعاع حرکتی این خودرو چیزی بین 459 تا 603 کیلومتر باشد. البته پیش از این هم ب‌ام‌و وعده عرضه خودرویی برقی با شعاع حرکتی فراتر از 600 کیلومتر را داده بود.

همان‌طور که اشاره شد، ظرفیت باتری ضعیف‌ترین نسخه این خودرو 63 کیلووات ساعت بوده که شعاع حرکتی برابر با 459 کیلومتر را برای آن فراهم می‌کند درحالی‌که پیشرانه 250 کیلوواتی این مدل باعث می‌شود شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت برابر با 4.5 ثانیه باشد. در این نسخه ضریب درگ 0.275 و وزن کلی خودرو نیز چیزی کمتر از 2404 کیلوگرم خواهد بود.

در نسخه میانی ب‌ام‌و i6، ظرفیت باتری به 92 کیلووات ساعت و شعاع حرکتی به 563 کیلومتر افزایش یافته و شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز برابر با 3.5 ثانیه خواهد بود. برای قدرت خروجی پیشرانه این مدل رقم 320 کیلووات پیش‌بینی می‌شود.

در سومین نسخه ب‌ام‌و i6، از مجموعه باتری با ظرفیت 103 کیلووات ساعت استفاده شده که شعاع حرکتی را به 603 کیلومتر می‌رساند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این نسخه 2.8 ثانیه و قدرت خروجی پیشرانه برقی 400 کیلووات خواهد بود که از این مقدار، 150 کیلووات به محور جلو و 250 کیلووات به محور عقب منتقل می‌شود.

در قوی‌ترین نسخه که احتمالاً با پسوند S معرفی خواهد شد، ظرفیت باتری رقمی در حدود 115 کیلووات ساعت خواهد بود. بد نیست بدانید که قوی‌ترین نسخه این خودرو ظرف تنها 2.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست خواهد یافت.

نیروی پیشرانه در نسخه پایه ب‌ام‌و i6 تنها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود درحالی‌که در سایر نسخه‌ها امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک وجود دارد.

تولید مدل iNEXT یا همان i6 در تاسیسات شرکت سازنده در شهر دیگولفینگ آلمان انجام خواهد شد. در خبری که Automobilemag درباره این خودروی جدید منتشر کرده، به سرنوشت مدل i3 نیز اشاره و از جایگزینی آن در سال 2022 با مدلی که براساس X1 شکل خواهد گرفت، خبر داده شده است. این خودرو در دو نسخه عرضه می‌شود که ظرفیت باتری‌های آن برابر با 38 و 76 کیلووات ساعت خواهد بود.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها