کد خبر : 24513

مشخصات هیوندای سوناتا هیبریدی 2020 اعلام شد

مشخصات هیوندای سوناتا هیبریدی 2020 اعلام شد

هنگامی که هیوندای در اواخر ماه مارس سال جاری از سوناتا توربو جدید در وطن خود یعنی کره‌جنوبی رونمایی کرد، این سدان زیبا در کنار نسخه هیبرید خود در نمایشگاه خودرو سئول 2019 معرفی شد. اکنون قرار است نسخه هیبرید این خودرو به جهانیان معرفی شود درحالی‌که به باتری‌های خورشیدی روی سقف مجهز شده است. مزیت جالب و مهم اضافه شدن این باتری‌ها این است که به ازای شش ساعت شارژ روزانه باتری‌های سقفی این خودرو، سالانه 1300 کیلومتر به شعاع حرکتی آن افزوده می‌شود، که رقمی بسیار درخور توجه خواهد بود.

به گزارش خودروتک ، به ازای شش ساعت شارژ روزانه باتری‌های سقفی هیوندای سوناتا هیبریدی، سالانه 1300 کیلومتر به شعاع حرکتی آن افزوده می‌شود.

البته این تنها نقطه تمایز هیوندای سوناتا هیبریدی با مدل معمولی نیست زیرا به سیستم دیگری مجهز شده که شرکت سازنده آن را کنترل فعال جابه‌جایی (به اختصار ASC) می‌نامد. این سیستم برای اولین بار در محصولی از هیوندای نصب شده و به عنوان یک نرم‌افزار هوشمند کنترل‌کننده به واحد کنترل هیبرید خودرو اضافه می‌شود. در حقیقت وظیفه این سیستم این است که سرعت حرکت دورانی پیشرانه و سیستم انتقال قدرت را همتراز کرده و زمان انتقال نیرو میان این دو را تا 30 درصد کاهش دهد. بدین ترتیب میزان عملکرد و دوام بالاتر رفته و میزان مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

پیشرانه هیوندای سوناتا هیبریدی نمونه‌ای 4 سیلندر و 2 لیتری بوده که 150 اسب‌بخار قدرت و 188 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. اگر درباره قدرت موتور برقی این خودرو سوال دارید، باید بگوییم که قدرت خروجی آن 51 اسب‌بخار و گشتاور تولید شده نیز 250 نیوتن‌متر خواهد بود. درنتیجه این سدان هیبریدی مجموعاً نیرویی برابر با 192 اسب‌بخار در اختیار دارد که از طریق جعبه‌دنده شش سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

هیوندای سوناتا هیبریدی با سلول های خورشیدی در سقف

شرکت هیوندای ادعا کرده که در صورت نصب بودن رینگ‌های 16 اینچی برای این خودرو، مصرف سوخت در حالت ترکیبی برابر با 4.97 لیتر بر صد کیلومتر خواهد بود. اگر از رینگ‌های 17 اینچی استفاده شده باشد این میزان تغییر کرده و به 5.23 لیتر بر صد کیلومتر افزایش خواهد یافت.

قرار است خانواده هیوندای سوناتا به زودی صاحب عضو دیگری شود، خودرویی که به نشان N مزین شده و قدرتی بیش از 275 اسب‌بخار در اختیار خواهد داشت. غیر از این هیوندای وعده داده که انواع دیگری از سوناتا را نیز به علاقمندان عرضه نماید که در این صورت می‌توان به جرات گفت آینده روشنی پیش روی این سدان باسابقه قرار دارد.

نسل هشتم سوناتا

عمر چهار ساله سوناتا LF رو به پایان است؛ همان خودرویی که فیس‌ لیفت سنگینی برای مدل‌ 2017 خود (در بازار جهانی) تجربه کرد ولی ظاهرا نتوانسته نیازهای هیوندای را برآورده کند چراکه علی رغم چهره جدیدش، کره‌ای‌ها حالا به سراغ نسل بعدی سوناتا رفته‌اند؛ مدل 2020 سوناتا در راه است.

نسل هفتم سوناتا (LF) تقریبا 4 سال روی خط تولید باقی ماند. نکته جالب‌تر اینکه هیوندای، تولید نسل ششم (YF) و حتی پنجم (NF) سوناتا را هم تقریبا 4 سال ادامه داده بود. پس قابل پیش بینی بود که این شرکت برای سال 2020 میلادی، دوباره دست به کار شده و سوناتایی جدید را به بازار خواهد آورد. حالا خوشحالیم که این اتفاق رخ داده و نسل هشتم آن معرفی شده است.

سوناتای جدید قرار است در نمایشگاه نیویورک 2019 نخستین رونمایی‌اش را تجربه کند؛ یعنی اواخر فروردین ماه 98 باید شاهد انتشار اولین تصاویر زنده این کره‌ای باشیم. اما اگر این زمان یکماه برای‌تان قابل تحمل نیست، همراه باخبر شوید تا بیشتر درباره سوناتا 2020 بدانید.

احتمالا شما هم با دیدن سوناتا 2020 متوجه یک نکته عجیب شده‌اید؛ طراحان هیوندای تمام تلاششان را کرده‌اند تا این نسل از سوناتا شبیه کانسپت Le Fil Rouge باشد که در نمایشگاه ژنو 2018 آنرا رونمایی کرده بود. کشیده‌تر شدن کاپوت در کنار قوس ناگهانی انتهای سقف خودرو، باعث شده تا سوناتا 2020 حالا تبدیل به یک سدان کوپه شود.

هیوندای سوناتا نسل هشتم

آقای سانگ لی (Sang Yup Lee) مدیر مرکز طراحی و معاون طراح ارشد هیوندای نیز با اشاره به استایل کوپه-مانند سوناتای جدید، معتقد است که اورهنگ‌های کوتاه جلو، شیب سقف و صندوق عقب کم‌عرض، سه ویژگی مهمی هستند که طراحی سوناتای جدید را متحول کرده‌اند.

همچنین زه‌های کرومی روی سپر و جلوپنجره نیز باعث شده تا ظاهر سوناتای جدید، کشیده‌تر از گذشته به نظر برسد. البته سوناتا به لحاظ طولی، واقعا بزرگتر شده؛ طول کلی خودرو 45 میلی‌متر، فاصله محوری 35 میلی‌متر و عرض خودرو نیز 25 میلی‌متر بزرگتر شده و فقط ارتفاع خودرو 30 میلی‌متر کاهش یافته است.

چراغ های مخفی سوناتا

چراغ های مخفی سوناتا جدید

یکی دیگر از جذابیت‌های سوناتا 2020 چراغ‌های مخفی آن است؛ چراغ‌هایی از نوع LED که در حاشیه چراغ‌های جلو تعبیه شده‌اند.

ویژگی هیجان‌انگیزتر این چراغ‌های مخفی را باید در زمان خاموش‌ بودنشان ببینید چراکه در این حالت، بدلیل ظاهر براق‌شان، رنگی کرومی پیدا می‌کنند. اگر یادتان باشد، این چراغ‌ها را اولین بار روی کانسپت HDC-2 دیده بودیم که سال 2018 در نمایشگاه خودرو بوسان رونمایی شد.

کابین سوناتا 2020، ساده تر و لوکس تر

کابین سوناتا هم از تغییرات در امان نمانده است. کنسول مرکزی، داشبورد، فرمان و حتی صفحه کیلومتر خودرو که تماما دیجیتالی شده، همگی جدیدند. درباره صفحه کیلومتر بد نیست بدانید که هیوندای می‌گوید آنرا با الهام از گیج‌های کابین هواپیماها طراحی کرده است!

کابین لوکس سوناتا 2020

روکش چرم روی داشبورد، حذف فیزیکی اهرم دنده، طراحی ساده و البته کلاسیک پنل سیستم تهویه و مانیتور عریضی که در بالای کنسول جاخوش کرده، از دیگر ویژگی‌های کابین جدید این خودروست.

پیشرانه‌های استاندارد هیوندای سوناتا

مدل 2020 به صورت استاندارد در بازار آمریکا از پیشرانه‌ای 4 سیلندر با ظرفیت 2.5 لیتر بهره می‌برد که 191 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای بازار کره جنوبی نیز نسخه ضعیف‌تری از پیشرانه 4 سیلندر با ظرفیت 2 لیتر تدارک دیده شده است که 158 اسب‌بخار قدرت و 196 نیوتن‌متر گشتاور تولید و جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک آن را همراهی می‌کند.

پیشرانه توربو برای هیوندای سوناتا

هنگامی که در اوایل ماه جاری میلادی نسل جدید سوناتا معرفی شد، هیوندایی وعده داد به زودی نسخه‌ای از این خودرو با پیشرانه توربو را نیز عرضه کند. اکنون و در جریان نمایشگاه خودرو سئول 2019 هیوندایی به وعده خود عمل و از سوناتا توربو رونمایی کرده است.

پیشرانه مجهز به توربوشارژر برای هیوندای سوناتا هیبریدی مدل 2020

زیر کاپوت این سدان اسپرت پیشرانه بنزین‌سوز چهار سیلندر توربو به حجم 1.6 لیتر نصب شده که 180 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. به صورت استاندارد جعبه‌دنده این خودرو شش سرعته دستی بوده اما امکان سفارش جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار نیز فراهم شده که بنابر گفته سازنده عملکردی بهینه و پاسخگویی بهتری به فرامین راننده خواهد داشت.

به غیر از پیشرانه، سوناتا توربو در طراحی ظاهری خود نیز تفاوت‌هایی با نمونه استاندارد خواهد داشت تا تشخیص آن از مدل عادی راحت‌تر باشد.

هیوندای سوناتا توربو مدل 2020

طراحی جلوپنجره هیوندای سوناتا توربو 2020 با نمونه عادی متفاوت بوده و همچنین ورودی هوای جدیدی در میان چراغ‌های جلو برای هدایت هوا به پیشرانه پیش‌بینی شده است. در نمای عقب نیز طراحی سپر و خروجی‌های اگزوز متفاوت بوده و اسپویلر کوچکی نیز نصب شده است.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها