کد خبر : 21608

پژو 2008 نسل جدید چه مشخصاتی دارد؟

پژو 2008 نسل جدید چه مشخصاتی دارد؟

بالاخره نسل عوض کرد! آن کراس اور جنجالی پژو که در بازار ایران نیز هواداران زیادی دارد، سرانجام وارد دومین نسلش شد و تاچندین ماه دیگر نیز راهی بازار اروپا می‌شود؛ اما نسل جدید این شیر کوچک فرانسوی بازهم برای طرفدارانش، چندین غافلگیری جالب داشته است.

به گزارش خودروتک ، پژو، چهره 2008 جدید را با الهام از 508 جدید طراحی کرده و کابینش را هم از 208 جدید قرض گرفته!

پژو برای نسل جدید 2008 فرمول خاصی را ابداع نکرده و فقط همان طرح‌هایی که قبلا برای هاچ‌بک 208 (مدل 2020) و سدان 508 (مدل 2019) را به کار برده بود، اندکی تغییر داده و دوباره برای 2008 جدید استفاده کرده است! 

چهره پژو 2008 کاملا تغییر کرده و جدید است آن هم به خاطر چراغ‌هایی جلویی جدیدش و البته جلوپنجره عریض و بزرگش. البته درباره چراغ‌های جلویی 2008 باید یک نکته را بدانید؛ پژو برای این چراغ‌ها برای اولین‌بار از سه ردیف LED عمودی بهره گرفته که همان طراحی معروف به «پنجه شیر» است. اگر یادتان باشد در نسل اول 2008، این نماد فقط در چراغ‌های عقبی خودرو وجود داشت ولی حالا علاوه بر چراغ‌های عقب، در چراغ‌های جلو هم بکار رفته است.

دومین چیزی که در ظاهر خودرو خودنمایی می‌کند، حک شدن لوگوی 2008 در بالای جلوپنجره است؛ این ویژگی هرچند برای 2008 جدید است اما درحال تبدیل شدن به امضای طراحان پژوست چراکه هم 208 جدید و هم 508 جدید هم از این قاعده پیروی می‌کنند.

نسل دوم پژو 2008 اندکی بزرگتر از قبل شده طوری که طول کلی خودرو حالا 14 سانتیمتر بیشتر از قبل است که البته اندکی افزایش فاصله محوری را نیز به همراه داشته. نکته مثبت دیگر، اضافه شدن حجم صندوق 2008 است که در نسل قبلی حدود 410 لیتر بود ولی حالا به حدود 434 لیتر رسیده.

کابین 2008 جدید همان کابین 208 است

سری هم به کابین 2008 بزنیم. هواداران پژو خوب می‌دانند که این شرکت برای کابین خودروهایش از فلسفه طراحی خاصی موسوم به «i-Cockpit» بهره می‌برد که در 2008 جدید نیز نسل تازه «آی-کاکپیت» به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که حالا بین کابین 208 جدید و 2008 جدید، تفاوت چندانی نمی‌بینیم.

در بالای داشبورد، تریم طرح کربنی -که در نسل اول بود- همچنان باقی مانده اما طراحی کنسول و مانیتور بالای آن کاملا تغییر کرده. فرمان 2008 که قبلا بیضوی شکل بود حالا به دی‌کات تغییر یافته ولی هم بالا و هم پایین فرمان، تخت شده است.

نکته دیگر، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی 2008 است که فضای داخلی خودرو را هیجان‌انگیز کرده. البته از طراحی جدید کلیدهای کنسول هم نباید غافل شد چون به لطف داشتن روکش مشکی براق، نمای لوکس‌تری به کابین بخشیده است.

پژو 2008 برقی

مهم‌ترین سورپرایز پژو برای هوادارانش، عرضه 2008 الکتریکی است؛ خودرویی که نامش را e2008 گذاشته‌اند. پژو برای 2008 برقی از یک موتور الکتریکی استفاده کرده که قدرتش به 136 اسب بخار و گشتاورش نیز به 260 نیوتن متر می‌رسد.

با داشتن باتری‌های 50 کیلووات ساعتی حالا پژو 2008 برقی می‌تواند حداکثر 312 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. بعد از خالی شدن باتری‌ها نیز زمان لازم برای شارژ مجدد آنها، بستگی به نوع ولتاژ دارد؛ مثلا با پکیج شارژ 100 کیلووات می‌توان 80% ظرفیت باتری‌ها را تنها در نیم‌ساعت شارژ کرد.

به سراغ پیشرانه‌های دیگر 2008 برویم؛ پژو برای مدل‌های بنزینی این خودرو فعلا پیشرانه 1.2 لیتری PureTech را برای این خودرو قطعی کرده؛ این پیشرانه 3 سیلندر است و در قدرت‌های 100، 130 و 155 اسب بخار قابل سفارش خواهد بود. همچنین پیشرانه دیزلی 1.5 لیتری BlueHDI با قدرت 100 یا 130 اسب بخار نیز در برخی بازارهای خاص، قابل خریداری است.

تجهیزات کامل پژو 2008 جدید هرچند اعلام نشده اما فرانسوی‌ها قولش را داده‌اند که حتما آنرا با پکیج Drive Assist بدست مشتریانش برساند که یعنی آپشن‌هایی مانند ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی تغییر لاین، هشدار دهنده نقطه کور و تنظیم اتومات چراغ‌های جلو را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. البته 2008 جدید مانند نسل اولش، در چهار تریم مختلف با نام‌های اکتیو (Active)، آلور (Allure)، جی‌تی (GT) و جی‌تی لاین (GT Line) فروخته می‌شود که هرکدام تجهیزات مختلفی دارد.

نسل جدید پژو 2008 از اواسط پاییز امسال و به عنوان مدل 2020 در بازار اروپا قابل خریداری است.

تصاویر جاسوسی جدید از 2008 جدید

جاسوسان صنعتی تصاویر خودرویی را منتشر کرده‌اند که قطعاً می‌دانیم یک پژو است ولی درباره 2008 بودنش شک فراوانی وجود دارد.

پژو یکی از رکوردداران فروش انواع شاسی ‌بلند و کراس‌ اور در بازار اروپا به شمار می‌رود؛ اما خبر بد این است که رقبای این فرانسوی روز به روز جسورتر می‌شوند. تقریباً هر خودروساز مطرح در دنیا حداقل سه مدل در سایزهای مختلف را برای فروش راهی بازار کرده است. این برند فرانسوی به لطف حضور مدل 5008 خود توانسته یکی از قدرت‌های سگمنت شاسی‌ بلندهای سایز بزرگ باشد. جایی که اشکودا Kodiaq و نیسان X-Trail در آن رفت و آمد می‌کنند.

با تمام این تفاسیر پژو قصد تصاحب تاج پادشاهی بازار شاسی ‌بلندهای کوچک را دارد. بازاری که در آن رنو کپچر در آن با فروش بیش از 186 هزار دستگاه، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. آنچه پژو برای رقابت در این میدان تدارک دیده، کراس ‌اوری است به اسم 2008. محصولی که سال 2013 رونمایی شد و البته اقبال خوبی را نیز برای خود دست و پا کرد. این خودرو هنوز هم یکی از پرفروش‌های پژو تلقی می‌شود.

با توجه به این مسائل است که تست مخفیانه کراس ‌اور جدید این شرکت مشکوک ارزیابی شده. خودرویی که اگرچه می‌دانیم پژو است ولی درباره ماهیت مدل آن شک و تردیدهایی وجود دارد. پوشش سنگین استتاری امکان تشخیص و قیاس خودرو را از روی خطوط آن تقریباً غیرممکن کرده است؛ اما فاصله بین دوچرخ، زوایای سقف و فرم گلگیرها حکایت از حضور 2008 جدید دارد.

درباره این خودرو یک نکته عجیب خودنمایی می‌کند. پژو تست میدانی این محصول را در حالی انجام داده که در مخزن سوخت آن برداشته شده است. این احتمالاً یکی از نشانه‌هایی بود که می‌شد ماهیت خودرو را از روی آن تشخیص داد. اگزوزهایی که در نمای بیرونی این خودرو دیده نمی‌شوند، سیگنال‌های برقی و یا هیبریدی بودن پژوی جدید را ارسال می‌کنند. پژو وعده داده که مدتی پس از عرضه نسل جدید 2008، سیستم هیبرید 48 ولتی نیز به عنوان نیروی کمکی روی پیشرانه این خودرو نصب خواهد شد اما خبر خوشحال‌کننده این است که می توانیم در آینده نزدیک منتظر ورود نسخه تمام برقی این خودرو نیز باشیم که تنها با یک بار شارژ باطری‌ها، توانایی پیمایش 450 کیلومتر را خواهد داشت.

پیش‌تر رندرهای گرافیکی از شاسی‌بلند 2008 در فضای مجازی منتشر شد که در صورت تایید آن‌ها می‌توان امیدوار بود که طراحی‌اش دستخوش یک تغییر انقلابی می‌شود. می‌توانیم حدس بزنیم که نمای جلوی 2008 متحول شده و همچون سایر ساخته‌های جدید این شرکت، شاهد نصب چراغ‌ها و دیلایت‌های افقی در بخش جلوی این خودرو باشیم. با توجه به افزایش ابعاد نسل جدید 2008، گویا پژو تصمیم دارد فضای کابین جادارتری برای این خودرو تدارک ببیند که البته از جدیدترین نسخه فلسفه طراحی داخلی پژو یعنی i-Cockpit بهره خواهد برد. پیش‌بینی می‌شود کیفیت مواد تشکیل٬دهنده ادوات داخلی نیز نسبت به مدل فعلی مراتب بهتر باشد.

در کنار این موارد، مهمترین تغییر آن است که قرار شده نسل جدید 2008 روی پلتفرم جدید پژو یعنی CMP ساخته شود که به صورت اختصاصی برای تولید خودروهای کوچک این گروه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اولین خودرویی که قرار است با استفاده از این پلتفرم ساخته و معرفی شود، نسل جدید پژو 208 است که انتظار می‌رود در جریان نمایشگاه اتومبیل ژنو در ماه مارس 2019 رونمایی شود. شش ماه پس از این خودرو، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نسل جدید 2008 نیز توسط پژو معرفی شود.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها