کد خبر : 16493

انقلاب طراحی در خودروهای تجاری رنو

انقلاب طراحی در خودروهای تجاری رنو

چند روز پیش، بخش خودروهای تجاری شرکت رنو از چهار مدل جدید پرده‌برداری کرده که یک مورد از آن­‌ها کانسپتی جدید بوده و سه مورد دیگر نسخه­‌های فیس‌­لیفت از مدل‌­های فعلی بوده‌­اند.

به گزارش خودروتک ، این چهار مدل عبارتند از کانسپت کانگو زد.ای. و نسخه‌های فیس‌لیفت از مدل‌های پیکاپ آلاسکان، ون مَستِر و ون ترافیک. علاوه‌براین رنو چند روز دیگر همزمان با برگزاری نمایشگاه تکنولوژی VIVA در فرانسه، از یک کانسپت ون دیگر با نام EZ-FLEX نیز رونمایی خواهد کرد. رنو با معرفی این مدل‌ها به دنبال تغییرات بنیادین و ارتقای جایگاهش در بازار خودروهای تجاری است.

رنو با معرفی مدل‌های جدید به دنبال ارتقای جایگاه خود در بازار خودروهای تجاری است.

تغییرات ون‌ های مستر و ترافیک

تغییرات اعمال شده در هر دو مدل مستر و ترافیک، از طراحی آن­‌ها شروع می‌شود. در حقیقت می­‌توان گفت ترافیک مدل 2019 و مستر مدل 2019، چهره خانواده جدید از خودروهای تجاری سبک رنو را نمایش می­‌دهند. در هر دو مدل، چراغ‌­های جلو، جلوپنجره و سپر جلوی جدید به چشم می­‌خورد. علاوه‌براین، تغییراتی هم در فضای داخلی این دو مدل فیس­‌لیفت اعمال شده که شامل سیستم اطلاع‌­رسانی و سرگرمی جدید می­‌شود.

در زمینه تکنولوژی، مستر سیستم­‌های کمکی جدیدی را ارائه می­‌دهد که می‌توان به سیستم هشداردهنده نقطه کور اشاره کرد. در کنار آن، رنو سیستم ترمز اضطراری خودکار یا همان AEB را نیز به عنوان یک آپشن برای مستر عرضه می­‌کند. همچنین رنو ترافیک فیس­‌لیفت هم با بهره­‌مندی از مواردی همچون سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب، در حوزه تکنولوژی بی­‌نصیب نبوده است.

رنو ترافیک فیس لیفت

رنو ترافیک فیس‌لیفت

هر دو ون در زمینه پیشرانه هم به­‌روز شده‌­اند. مستر 2019 به مجموعه‌­ای از پیشرانه‌های توربودیزل 2.3 لیتری مجهز شده که بهبود یافته­‌اند و طبق ادعای رنو، آلایندگی و مصرف سوخت کمتری دارند. قدرتمندترین این پیشرانه‌ها می‌تواند 177 اسب­‌بخار قدرت و 400 نیوتن­‌متر گشتاور تولید کند و می­‌توانید مستر فیس‌­لیفت را با جعبه‌­دنده شش‌­سرعته دستی یا اتوماتیک سفارش دهید.

علاوه‌بر مجموعه پیشرانه‌های دیزلی ذکر شده، مستر همانند گذشته در نسخه‌­ای تمام‌­برقی هم عرضه می­‌شود که Master Z.E. نام دارد. این ون برقی، به نسل جدید باتری لیتیوم-یون 33 کیلووات ساعتی مجهز شده و موتور برقی 75 اسب­‌بخاری آن نیز با رنو زوئی مشترک است. طبق ادعای رنو، مستر زد.ای. می­‌تواند در رانندگی واقعی حداکثر بُردی معادل با 120 کیلومتر را ارائه دهد.

اما رنو ترافیک فیس‌­لیفت از  پیشرانه‌های 2.0 لیتری دیزلی به‌­روز شده بهره می­‌برد که حداکثر قدرت آن­‌ها در محدوده 118 تا 167 اسب­‌بخار قرار می­‌گیرد. اگر قدرتمندترین پیشرانه ترافیک فیس­‌لیفت را انتخاب کنید، برای اولین بار رنو امکان سفارش جعبه­‌دنده اتوماتیک دوکلاچه را به عنوان جایگزینی برای جعبه‌دنده دستی به شما می‌­دهد. همچنین طبق ادعای رنو، این مجموعه پیشرانه‌های به‌­روز شده 2.0 لیتری مصرف سوخت کمتری هم خواهند داشت.

کانسپت‌های برقی، پیش‌نمایشی از ون های آتی رنو

کانسپت کانگو زد.ای. در اصل نمایش‌دهنده نسل آینده ون جمع‌وجور و باسابقه این شرکت یعنی کانگو است که انتظار می‌رود در سال 2020 به بازار خودروی جهان عرضه شود. البته پسوند Z.E. که به انتهای نام این مدل افزوده شده، نمایانگر برقی بودن پیشرانه آن است.

ون برقی کانسپتی از رنو

کانسپت رنو کانگو Z.E.

طراحی ظاهری کانسپت کانگو تفاوت‌های اساسی با مدل فعلی این خودرو دارد. در نمای جلو چراغ‌های کانگو زد.ای. هماهنگ با زبان طراحی محصولات رنو در سال‌های اخیر بوده و همچنین از جلوپنجره شیشه‌ای بهره می‌برد که برخلاف سایر مدل‌های این شرکت، نواری نورانی دو چراغ C شکل این خودرو را به یکدیگر وصل می‌کند. این نوار نورانی در نمای جانبی این خودرو نیز قابل مشاهده است.

بدنه کانگو زد.ای. با طیف خاصی از خاکستری رنگ‌آمیزی شده و قطعاتی همچون ریل سقفی و سپرهای آن در برخی نقاط به رنگ سبز مزین شده‌اند تا به گفته طراحان شرکت رنو، یادآور شادابی و سرزندگی و در جریان بودن چرخه زندگی باشند.

به هرحال می‌توان با اطمینان گفت که طراحان شرکت رنو با عرضه کانسپت کانگو زد.ای. گام موفقیت‌آمیز دیگری برداشته‌اند چراکه در عین حفظ ویژگی‌های کاراکتر این خودروی باسابقه، اکنون حال و هوای آن را به خودروهای سواری بیشتر نزدیک کرده‌اند. مثلاً نحوه طراحی جلوپنجره به گونه‌ای بوده که یادآور جلوپنجره خودروهای متداول باشد، حال آن‌که خودروهای برقی اصولاً به وجود چنین قطعه‌ای نیاز ندارند اما استفاده درست از این نکته توانسته تاثیر مثبت زیادی بر نمای خودرو داشته باشد.

متاسفانه شرکت رنو هنوز درباره مشخصات فنی کانسپت کانگو زد.ای. اطلاعاتی منتشر نکرده اما می‌توان حدس زد که مدل جدید برتری‌های فنی زیادی نسبت به مدل‌های برقی فعلی این خودرو داشته باشد. قرار شده شرکت رنو مدل‌های معمولی و برقی کانگوی جدید را در سایت تولیدی خود در شمال فرانسه بسازد، مکانی که این شرکت تعهد کرده در مدت 5 سال مبلغی در حدود 504 میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.

کانسپت جدید رنو EZ-EFLEX

کانسپت رنو EZ-FLEX

کانسپت دیگر رنو EZ.FLEX است که به نظر می‌رسد اکنون بیشتر برای حضور در خط تولید آماده باشد. قرار است این خودرو در نمایشگاه تکنولوژی VIVA که بین روزهای 16 تا 18 می در فرانسه برگزار می‌شود، به معرض نمایش درآید.

طراحان رنو با ساخت این خودرو سعی در نمایش آینده حمل‌ونقل باری و تحویل کالا و اشیا در سطح شهر داشته و برنامه‌های زیادی برای معرفی این خودرو به شرکت‌های مختلف و شهرهای گوناگون در سطح اروپا در سر دارند. در حقیقت قرار بر این شده که این خودرو در حدود 2 سال به صورت آزمایشی در مسیرهای مختلف پیمایش داشته باشد تا به واسطه حسگرهای نصب شده روی آن، شرایط گوناگونی که خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد پایش شده و طراحان رنو در جریان شرایط واقعی استفاده از چنین خودروی شهری قرار بگیرند.

کابین کانسپت رنو EZ-FLEX

در طراحی فضای کابین از هیچ عاملی برای جلب رضایت راننده فروگذار نشده که به عنوان مثال می‌توان شیشه جلوی عریض، درهای با زاویه بازشوی زیاد، سقف شیشه‌ای و نمایشگر مرکزی نصب شده روی بالای داشبورد را نام برد.

در رنو EZ-FLEX فضایی به مساحت 3 متر مربع برای حمل بار فراهم شده و شعاع گردش این خودرو نیز برابر با 4.5 متر خواهد بود که این ارقام بیانگر قابلیت‌های عالی استفاده از آن در شهرهای شلوغ و متراکم هستند. شرکت سازنده اعلام کرده که پیشرانه برقی این خودرو با یک بار شارژ، امکان حرکت در شعاع 100 کیلومتر مسافت را برای آن فراهم می‌کند که به طور میانگین دو برابر مسافت روزانه طی شده توسط یک خودروی باری شهری خواهد بود.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها