کد خبر : 12768

ژیان جدید رونمایی شد

ژیان جدید رونمایی شد

در تاریخ 100 ساله سیتروئن، این شرکت فرانسوی با ایده های ناب خود توانسته خودروهای تاریخی را تولید کند. حال به مناسبت 100 سالگی این شرکت تصمیم گرفته تا از دو کانسپت متفاوت رونمایی کند.

به گزارش خودروتک ، سیتروئن خودروهای گرندتور جذاب و زیبایی را در طول تاریخ خود تولید کرده است. اما این شرکت به ساخت خودروهای ارزان قیمت اما زشت نیز معروف است. در سال 1961 سیتروئن از Ami رونمایی کرد. حال این نام دوباره بازگشته است. Ami به معنای دوست است. این کانسپت از محصول تاریخی سیتروئن یعنی 2CV (مدل اولیه ژیان) کوچک تر، ارزان تر و طبق معمول زشت تر است.

نمونه اولیه سیتروئن 2CV که در نهایت منجر به تولید ژیان شد

مهندسی 2CV شبیه به هیچ خودروی دیگری نبوده است. ارزان ترین محصول ممکن آن زمان با هدفی کاملا مشخص، یعنی مناسب رانندگی قشر ضعیف جامعه و جاده های پر دست انداز ساخته شده بود.

Ami One نیز که یادبودی از خودروی مذکور است قرار است شکل جدیدی را برای آینده سیتروئن ترسیم کند. تفاوت این خودرو این است که هدف از ساخت آن رانندگی در خیابان های شهری و با توجه به ترافیک و جمعیت امروزی عنوان شده است. این کانسپت الکتریکی بدون سیستم های خودران است چرا که قیمت پایین تری داشته و سیتروئن سعی کرده تا تمامی بخش های بی مورد و هزینه بر را حذف کند.

شاید برای شما جالب باشد که این کانسپت برای رانندگی نیازی به گواهینامه ندارد. در واقع ما حتی با یک خودرو طرف نیستیم و عملا یک سیکلت چهارچرخ همانند رنو توئیزی توسط سیتروئن معرفی شده است. در کشوری همچون فرانسه برای دریافت گواهینامه رانندگی باید در حدود 3 هزار پوند هزینه شود.

حداکثر سرعت این چهارچرخ در سرعت 45 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. باتری های قرار گرفته در کف خودرو مذکور ارزان قیمت و کوچک هستند و برد آن ها در حدود 96 کیلومتر است. ناگفته نماند که همچنان این رقم بیشتر از نیاز های یک روز رانندگی در شهری همچون پاریس است. موتور الکتریکی این سیکلت چهارچرخ نیز در محور عقب قرار گرفته است و وزن آن نیز کمتر از 450 کیلوگرم است.

جالب بدانید فضای داخل کابین به طور قابل ملاحظه ای برای دو سرنشین و همچنین بار آن ها کافی است. طول کلی این کانسپت تنها 2/5 متر و عرض کلی آن کمتر از 1.5 متر است. به همین دلیل گفته می شود که این کانسپت قابلیت پارک به طور عمودی را نیز دارد.

سیتروئن تا جای ممکن تلاش کرده تا مدرنیته را در این کانسپت تلفیق کند. یک اپلیکیشن موبایل برای کنترل بخش های مختلف خودرو در نظر گرفته شده است. با قرار دادن موبایل در جایگاه مخصوصی، سیستم هدآپ دیسپلی به کمک صدای راننده قابلیت به نمایش گذاشتن سیستم ناوبری و پخش آهنگ از طریق ارتباط بلوتوثی را خواهد داشت و این دو مورد تنها بخش های الکتریکی این خودرو را تشکیل می دهند. حتی پنجره ها نیز به صورت دستی حرکت می کنند و سقف خودرو نیز همانند 2CV قابلیت جمع شدن دستی را داراست.

مدیرعامل سیتروئن لیندا جکسون می گوید: شاید Ami One خودرویی نباشد که ما به دنبال تولید آن به این شکل و شمایل آن هم به صورت انبوه باشیم، اما به نحوی آینده وسایل نقلیه شهری را به ما نشان می دهد و تقریبا می تواند نزدیک به سلیقه مشتریان این کلاس در آینده باشد. تمایل مردم در حال حرکت به سمت خودروهای کلاس B و B  کراس اور است و به همین دلیل ما در حال یک تکامل اساسی در رده محصولاتی همچون سیتروئن C1 هستیم. به زودی در نمایشگاه خودروی ژنو کانسپت Ami one به نمایش گذاشته خواهد شد و قابلیت های رانندگی آن برای همه مشخص خواهد شد.

سیتروئن

سیتروئن به دنبال به اشتراک گذاری خودروهاست و به نظر می رسد Ami One می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. بسیاری معتقد اند که ظهور کسب کارهایی همچون اوبر، تنها به ترافیک های شهری اضافه کرده و اشتراک گذاری خودرو می تواند آینده حمل و نقل عمومی در شهرها را بهبود ببخشد و یک ایده جایگزین مناسب تر باشد.

درصد بالایی از افراد بین تا  16 تا 30 سال در فرانسه خودرو نداشته و عموما به همین دلیل نیز گواهینامه ندارند اما همچنان نیاز به جابجایی برای آن ها وجود دارد به همین دلیل استفاده از خودروهای اشتراکی می تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد.

سیتروئن زمانی که 2CV را عرضه کرد، همه به دلیل ظاهر عجیب و زشت، این خودرو را دوست نداشتند اما به مرور و با مشخص شدن توانایی های 2CV بر علاقه مندان به این خودرو افزوده شد.

یکی از مسئولین سیتروئن در خصوص کانسپت جدید و الکتریکی این کمپانی عنوان کرده است که مشتریان جوان ما دیگر چندان تمایلی به خرید خودرو نشان نمی دهند و کانسپت جدید Ami One می تواند راه اتصال دیگری برای جذب این دسته از مشتریان باشد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها