کد خبر : 78491

تاتا موتورز هندوستان | تنها شرکتی که شاخ تسلا را شکست

تاتا موتورز هندوستان | تنها شرکتی که شاخ تسلا را شکست

به گفته ی ناتاراجان چاندراسکاران Natarajan Chandrasekaran رئیس هیئت مدیره شرکت خودروسازی هندی در جمع سهامداران گفت که این خودروساز، که کارخانه اش در مومبای هندوستان است، می خواهد تا پایان سال مالی منتهی به 31 مارس 2023،‌ 50 هزار دستگاه خودروی برقی تولید کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تاتا که علاوه بر خودروهای سواری، وانت، ون،‌ مینی بوس، اتوبوس و خودروی لاکچری تولید می کند قصد دارد تا پایان سال مالی 2024 رقم تولید خودروهای برقی را به 100 هزار دستگاه برساند.

بر اساس برنامه ملی این کشور تا سال 2030 باید بیش از 30 درصد از خودروهای سواری تولید شده از نوع برقی باشند. در حال حاضر کمتر از 1 درصد از خودروهای در حال تولید الکتریکی هستند. اسکوترهای برقی و دوچرخ های الکتریکی در حال حاضر 2 درصد از تولیدات را به خود اختصاص داده اند و قرار است تا سال 2030 به 80 درصد برسند. از آن جایی که تعرفه واردات خودروهای برقی در هندوستان بسیار بالا است، گسترش خودروهای الکتریکی در هندوستان بستگی زیادی به تولید بومی آن ندارد و نمی توان خیلی روی واردات حساب باز کرد.

خودروساز آمریکایی تسلا که تلاش خیلی زیادی برای ورود به بازار هندوستان کرده است به نظر می رسد که دست از این تلاش برداشته است. رویکرد این خودروساز آمریکا هنگام ورود به بازار جدید «امتحان پیش از خرید» است برای همین قبل از احداث کارخانه در هندوستان و سرمایه گذاری هنگفت تعدادی از خودروهای خود را وارد کشور هند کرده تا از میزان استقبال مردم اطلاعات کسب کند. نیتین گدکاری Nitin Gadkari  وزیر حمل و نقل این کشور گفته است از ساخت کارخانه تسلا در هندوستان استقبال می کند اما اجازه واردات خودروی ساخته شده از چین به هندوستان را نخواهد داد. برای همین هم هست که تسلا هنوز در هندوستان هیچ برنامه ای را پیش نبرده است.

 

تاتا در حال حاضر 3 مدل از جمله نکسون برقی Nexon، تیگور Tigor و نکسون مکس را در بازار هندوستان می فروشد. برخلاف خودروسازان آمریکایی که برای تولید خودروی برقی از صفر خطوط تولید جدید و خاص این نوع خودروها را بنا می گذارند،‌تاتا می گوید برای کاهش هزینه و مقرون به صرفه بودن خودروهای برقی در هند،‌ همان مدل های بنزینی را با تغییراتی به خودروهای الکتریکی تبدیل خواهد کرد. نکسون در بازار هندوستان از 19 هزار دلار شروع می شود و بسته به امکانات و آپشن ها گران تر می شود. اما قیمت 19 هزار دلار برای کشور هندوستان به هیچ عنوان ارزان نیست و قشر متوسط در این کشور از عهده خرید این خودرو بر نمی آیند. خودروی برقی با این قیمت در هندوستان بیشتر مخاطبانی در بین قشر متوسط به بالا دارد.

در حال حاضر 90 درصد از بازار خودروهای برقی در هندوستان در اختیار تاتا موتورز قرار دارد و برنامه های این شرکت برای رسیدن به آمار بالای 50 هزار دستگاه در حال اجرا است. از 45 هزار و 197 دستگاه خودرویی که تاتا در ماه گذشته فروخته است، 3507 دستگاه آن برقی بود که نسبت به سال گذشته 433 درصد رشد داشته است.

رئیس هیئت مدیره تاتا ابراز خوشبینی کرده است که عملکرد مالی تاتا موتورز علی رغم مشکلاتی همچون کمبود تراشه رو به بهبود و ثبات است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها