کد خبر : 72343

پیش بینی بازار جهانی خودرو در سال 2022

پیش بینی بازار جهانی خودرو در سال 2022

سال ۲۰۲۱ برای خودروسازان با ادامه جنگ با کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی به پایان رسید، عاملی که باعث خالی ماندن نمایشگاه‌های فروش خودرو بود.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تحلیلگران صنعت خودرو، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بازگشت ملایم و کُند به حالت عادی را پیش‌بینی می‌کنند و حتی برخی احتمال تشدید بحران را هم داده‌اند. به احتمال زیاد اما خریداران خودرو در سال‌جاری میلادی باید انتظار بالا رفتن قیمت‌ها و کمبود خودروهای مدنظرشان در نمایندگی‌ها را داشته باشند. دیو گاردنر قائم‌مقام عملیات ملی هوندای آمریکا می‌گوید: بر اساس آنچه امروز می‌دانیم، حتی رسیدن به آمار فروش سال گذشته هم دشوار و چالشی است. درست موقعی که در سال ۲۰۲۰ اقتصاد در حال بازگشت به حالت عادی و تقاضای خرید خودرو بالا رفته بود، صنعت خودروی جهانی با کمبود شدید و بحرانی تراشه‌های نیمه‌هادی روبه‌رو شد.

شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای کاکس اتومتیو پیش‌بینی کرده است که بازگشت صنعت خودرو به وضع عادی خیلی کند صورت می‌پذیرد و در بهترین حالت تعداد فروش خودروها در آمریکا از ۹/ ۱۴میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۶‌میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی آی.اچ.اس‌مارکیت محتاطانه‌تر است و انتظار دارد که تعداد فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ به رقم ۵/ ۱۵‌میلیون دستگاه برسد.

همه این پیش‌بینی‌ها در بهترین حالت نیز از تعداد فروش قبل از شیوع ویروس کرونا پایین‌تر است. در سال ۲۰۱۹ آمریکایی‌ها ۱/ ۱۷میلیون دستگاه خودروی نوی سواری، ‌‌‌وانت و کراس‌اوور خریداری کرده‌اند. تیم تحقیقاتی خودرویی از بانک آمریکا پژوهش جدیدی را منتشر کرده و در آن در مورد «ویرانی تقاضا» هشدار داده است. تحلیلگران بانک آمریکا در نتایج این پژوهش نوشته‌اند: بزرگ‌ترین ریسک برای پیش‌بینی‌های حجم فروش این است که اعتماد مصرف‌کنندگان به سلامت محیط اقتصادی در سطح کلان همچنان نامعین باقی مانده است. به طور کلی، در پیش‌بینی اکثر این موسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی، کمبود به تدریج در سال ۲۰۲۲ فروکش خواهد کرد اما همچنان نگرانی از وقفه‌های شدید در زنجیره تامین برخی از مواد اولیه مثل لاستیک، پلاستیک، فوم و حتی فولاد به قوت خود باقی است.

وال‌استریت هم نگرانی‌هایی را در خصوص افزایش بهره و تورم مطرح کرده است. استفانی برینلی از تحلیلگران ارشد ای.اچ.اس‌مارکیت می‌گوید: به جز موارد استثنا که خریداران از تورم و افزایش نرخ بهره به وحشت بیفتند، به طور کلی تقاضا به طور چشمگیری از عرضه پیشی می‌گیرد. از نظر او ماهیت افت فروش فعلی به خاطر شیوع کرونا و کمبود تراشه، به طور کلی با دوران رکود بزرگ (۲۰۰۹) و افت‌های شدید دوره‌های گذشته فرق دارد. برینلی می‌گوید این بار افت فروش به خاطر کاهش در عرضه است.

اگر خودروسازان بتوانند بر کمبود تراشه فائق بیایند، بدون تردید پا را روی پدال گاز گذاشته و با حداکثر ظرفیت در شیفت‌های اضافه تولید خواهند کرد تا خود را به تقاضای موجود در بازار برسانند. در حال حاضر مدل طبیعی کسب و کار در حال تغییر است. به طور سنتی آمریکایی‌ها عادت داشته‌اند که به نمایندگی مراجعه کنند و سوئیچ خودرو را گرفته و با آن به خانه برگردند.

اما حالا باید چند ماهی منتظر بمانند تا خودروی آنها را تحویل دهند. در ضمن مردم بیشتر از گذشته به خرید آنلاین رو آورده‌اند و درخواست‌های آنها متناسب با بودجه‌ای که دارند، بهتر در خطوط تولید خودروسازان اعمال شده و شخصی‌سازی می‌شود. برای نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش نیز کاهش انبارداری، هزینه‌های نگهداری را کاهش داده است.

در سال گذشته وضع به وجود آمده موجب شد مشوق‌هایی که خودروسازان برای خرید خودرو برای مشتری قائل می‌شوند به نصف برسد. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ بهترین رقم مشوق خودروسازی‌ها برای خرید خودرو ۱۹۰۰ دلار بود. افزایش شدید قیمت خودرو در سالی که گذشت، در عمل همین میزان مشوق را هم کمرنگ یا حتی بی‌اثر کرد.

بر اساس نتایج تحقیق بانک آمریکا هر چقدر تعداد خودروهای پارکینگ نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش بالاتر برود بازگشت به حالت عادی هم تسریع می‌شود. با این حال خریداران خودرو در آمریکا باید خود را برای افزایش قیمت‌های خودرو در سال ۲۰۲۲ آماده کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها