کد خبر : 68140

آینده حمل و نقل هیدروژنی در دستان هایزون

آینده حمل و نقل هیدروژنی در دستان هایزون

هایزون Hyzon پیل‌های هیدروژنی را برای انواعی از مصارف احتمالی تولید می‌کند. وانت‌سازان و هواپیماسازان از مشتریان احتمالی این باتری‌ساز هستند. سال‌های آینده به احتمال زیاد مشتریان چینی به جمع متقاضیان محصولات این شرکت می‌پیوندند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز ، در حقیقت نام کامل این شرکت هایزون موتورز و شعار آن تولید وانت‌ها با انرژی پاک است.

این شرکت در چند ماه اخیر با رشد خیره‌کننده ارزش سهام مواجه شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به آینده این شرکت امیدوارند. یکی از مهم‌ترین محبوبیت‌های هیدروژن به عنوان سوخت این است که درست مثل بنزین و گازوئیل به راحتی قابل ذخیره در باک خودروها است و زمان سوخت‌گیری آن هم کوتاه است و مشکلات شارژ خودروهای برقی را ندارد.

از این رو در وانت‌های تجاری گزینه بسیار مناسبی است و سازندگان وانت و پیکاپ در آمریکا و چین علاقه زیادی به محصولات هایزون موتورز نشان داده‌اند. 3 دلیل وجود دارد که ممکن است هایزون به همان اندازه‌ای در پیل‌های سوختی و سوخت‌های هیدروژنی موفق باشد که تسلا در خودروهای برقی موفق بود.

دلیل اول اینکه هایزون رویکردی منعطف انتخاب کرده است

به جای آنکه هایزون موتورز یک وانت را از صفر طراحی کند –نظیر آنچه نیکولا موتورز برای دو خودروی نیکولایک و نیکولادو انتخاب کرد- هایزون در حال طراحی فناوری پیل سوختی هیدروژنی روی شاسی‌ها و پلت‌فرم‌های موجود در صنعت خودروی تجاری سبک  است. 11 اوت هم اخبار در زمینه آزمایش وانت برقی کلاس 8 خود را در فصل پاییز همین امسال منتشر کرده است. این وانت به مدت 30 روز به صورت آزمایشی به خدمات حمل‌ونقل می‌پردازد. این وانت روی شاسی فرایتلاینر کاسکادیا 2022 ساخته شده و توان آن 600 اسب بخار است و پیمایش آن به ازای هر باک هیدروژن 400 مایل (640 کیلومتر) است؛ از این رو برای حمل‌ونقل‌های محلی و مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است. این روش جلوی هزینه‌های بسیار سنگین طراحی، توسعه و تکوین وانت‌ها را گرفته است.

دلیل دیگر اینکه این کمپانی منابع زیادی در اختیار دارد. در 16 ماه ژوئیه ادغام و تصاحب هایزون با دیکربونایزیشن پلاس باعث شد همین حالا 517 میلیون دلار نقد در اختیار داشته باشد و به این زودی با مشکل نقدینگی مواجه نخواهد شد.

دو کارخانه هایزون در آمریکا احداث می‌شوند؛ اولی در شیکاگو است و از فصل پاییز امسال شروع به تولید می‌کند و دیگری در روچستر نیویورک از فصل بهار سال آینده شروع به کار می‌کند.

دلیل آخر نیز این است که همین حالا هم سفارش چشم‌گیری برای محصولاتش دریافت کرده است.  برخلاف رقبایش در بخش خودروهای برقی، تعداد خودروهای هیدروژنی خیابان‌ها و جاده‌ها انگشت‌شمار هستند، فقط تعداد کمی خودروی هیدروژنی در اروپا در رفت‌و‌آمد هستند. طی فصل دوم سال 2021 این شرکت از کمپانی‌های اروپایی و استرالیایی بین 40 تا 80 میلیون دلار سفارش محصول دریافت کرده است.  شرکت هونگیون هیدروژن شانگهای به تازگی 500 دستگاه وانت با آلایندگی صفر را به هایزون سفارش داده است. 100 دستگاه امسال 400 دستگاه در سال 2022 تحویل می‌شوند. این سفارش، پای این شرکت را به چین باز خواهد کرد و هایزون می‌تواند از مزیت «اولین بودن» بهره‌مند شود. پیل‌های سوختی فقط مختص وانت‌های تجاری نیست و می‌تواند در صنعت هوافضا هم کاربرد داشته باشد.  شرکت هوافضای زیروآویا ‌هم یکی دیگر از مشتریان هایزون است و دلیل انتخاب این شرکت، چگالی قدرت بالای محصولات هایزون است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها