کد خبر : 37350

چالش فناوری های ایمنی خودرو و هزینه های سنگین نگهداری

چالش فناوری های ایمنی خودرو و هزینه های سنگین نگهداری

شیشه جلوی یک خودروی 10 هزار دلاری با یک خودروی 100 هزار دلاری فرق دارد. ایمنی آنها هم با هم فرق دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تد هاین، بازنشسته 74ساله می گوید: «هر بار که کامیونی سنگی پرتاب می کند، تعویض شیشه جلو برای من 900  و خرده ای دلار آب می خورد.» تازه اگر از نمایندگی سیف لایت اتوگلاس سفارش دهد 1400 دلار هزینه تعویض آن است.

خودروی تد، یک سوباروی فارستر است که به فناوری EyeSight مجهز است. یعنی ترکیبی از فناوری های ADAS سیستم کمک راننده پیشرفته، FCW سیستم هشدار برخورد از رو به رو، AEB ترمز خودکار اتومات، LDW هشدار خروج از بین دو خط و ACC یا کروز کنترل هوشمند. برای این که این فناوری ها درست کار کنند، شیشه جلوی خودرو هم باید مخصوص همین کار باشد که به دوربین و رادار مجهز است و الا اگر شیشه معمولی تعویض شود، همه سیستم های ایمنی نامبرده در بالا بی فایده میشوند. حتی زمان تعویض، باید متخصصی آن را نصب کند که با کالیبره کردن آن با سیستم خودرو آشنا باشد.

حالا اگر کسی سوبارو می خرد، می داند که به سیستم ایمنی EyeSight  مجهز است. سیستم ADAS خاص سوبارو نیست و بسیاری از خودروهای سواری و وانت به آن مجهز شده اند. هر کسی هم علاقه داشته باشد می تواند به خودروی خود این قابلیت را اضافه کند. [البته خودروهای جدید].

بر اساس پژوهش های موسسه تحقیق حمل و نقل دانشگاه میشیگان، از زمانی که دو فناوری FCW و AEB به خودروها افزوده شده اند، میزان برخورد از عقب با خودروها در این خودروها 46 درصد کاهش یافته است. همچنین با افزوده شدن LDW میزان تصادف به خاطر گردش به چپ یا راست 21 درصد کاهش یافته است. دوربین عقب و سایر سیستم ها مثل AEB به میزان 81 درصد از تصادف ها را کاهش داده است.

در عوض وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری می شود، هزینه های این خودروها به مراتب گزاف تر از خودروهای ارزان تر است. اکثر این سیستم های ایمنی با تراشه ها و پردازنده های داخل موتور کار می کنند و به نوعی یک تصادف کوچک به بخش مهمی از خودرو آسیب می زند. حتی یک تصادف ساده آینه به آینه در این خودروها بسیار گران تر از خودروهایی است که به این فناوری ها مجهز نیستند. پرتاب شدن یک سنگ ساده به شیشه جلوی خودرو، هزینه سنگینی روی دست صاحب این خودروها می گذارد.

در کشورهای پیشرفته، قوانین روز به روز سخت گیرانه تر می شوند و برخی از این فناوری ها اجباری شده اند، از جمله ترمز اضطراری خودکار، سیستم ردیابی پیاده، هشدار برخورد از رو به رو و غیره.

مقایسه هزینه های خرید، تعمیر و نگهداری فناوری های جدید با میزان صرفه جویی حاصل از ایمنی به وجود آمده توسط این فناوری ها کار آسانی نیست و محاسبات پیچیده ای دارد. اما به هر حال در برخی موارد، اگر این سیستم های ایمنی از صدمات جانی اجتناب کنند، به هزینه های بالای خرید، تعمیر و نگهداری این فناوری ها می ارزد.

بله تصادف اتفاق می افتد، چه خودرو به این فناوری ها مجهز باشد چه نباشد. اما زمانی ارزش آن بسیار بالا است که جلوی جراحت یا مرگ را می گیرد. البته در تصادف های جزئی تر، میزان خسارت مالی خودروهایی که به این فناوری ها مجهز هستند بیشتر است.

برخی از کارشناسان هشدار داده اند وقتی به هر دلیلی این فناوری ها از کار می افتد، یا کالیبره نیستند، به دلیل ایمنی کاذبی که به صاحب آن می دهند، امکان خسارت و ضرر و زیان را بالا می برند.

جان کاردی قائم مقام ارشد سیف لایت اتوگلاس می گوید: «اکثر دوربین هایی که در سیستم ADAS به کار می روند روی شیشه جلو یا آینده عقب نصب می شوند و یک تغییر مکان جزئی در این دوربین ها می تواند در سرعت های بالا در بزرگراه ها فاجعه به بار آورد.»

همه ی تعمیرگاه ها در همه خیابان ها، صلاحیت تعمیر این فناوری ها را ندارند. اطلاعات نحوه تعمیر و نگهداری این فناوری ها هم به وفور در دسترس همگان نیست. این موضوع به پیچیدگی های بیمه و تعمیر این فناوری ها افزوده است.

حالا دیگر مفهوم «تصادف جزئی» که در زبان انگلیسی به آن fender bender می گویند و به معنی «در حد قُر شدگی گلگیر» معنی می دهد، فرق کرده است. جو شنایدر از مشاوران مؤسسه تحقیقاتی بسیار معروف KPMG می گوید: «تصادف های جزئی که روزگاری مردم به آن وقعی نمی گذاشتند و به راحتی از کنار آن می گذشتند، امروز مفهومی تازه پیدا کرده و یک تصادف ساده می تواند در ایمنی و کارکرد صحیح خودرو اثرات نامطلوب بگذارد که گاهی این اثرات به صورت تصاعدی است.»

باب پاسمور Bob Passmore قائم مقام بخش خودرویی «انجمن بیمه و تصادفات دارایی های آمریکایی» (APCIA) می گوید: «ما امیدواریم که فناوری های جدید به اندازه کافی جلوی تصادف ها را در بلند مدت بگیرد والا هزینه های تعمیر خودروها روندی فزاینده دارد که فشاری مضاعف به شرکت های بیمه وارد می کند.»

سرعت نوآوری در فناوری ها بسیار بالاتر از سرعت تجهیز و آموزش تعمیرگاه ها است. جف اوانسون مدیر عملیاتی اسمارت اکسپرس Smart Express تأمین کننده تعمیرات سیار می گوید: «هر چه این فناوری ها پیچیده تر می شوند، انتظار آن که مکانیک های سیار بتوانند عیب یابی و رفع عیب کنند کمتر می شود.»

در ذیل به چند نمونه ساده از تعمیرات گزاف این فناوری ها اشاره شده است:

تعمیر گلگیر جلو: 700 تا 1800 دلار و اگر نیاز به کالیبره شدن داشته باشد 250 تا 600 دلار به هزینه اضافه می شود

تعویض سنسور و دوربین: 500 تا 1900 دلار

چراغ های جلو و عقب (هالوژن): 200 تا 500 دلار؛ (ال ایی دی): 750 تا 1500 دلار اگر نیاز به کالیبره شدن داشته باشد 100 تا 250 دلار اضافه می شود.

تعویض شیشه جلو: (عادی): 300 تا 500 دلار (مجهز به ADAS): 700 تا 1500 دلار، تعویض سنسور و دوربین: 800 تا 1900 دلار به علاوه کالیبره کردن: 250 دلار

آینه جانبی (ساده): 300 تا 500 دلار؛ (مجهز به ADAS): 1000 تا 2500 دلار به علاوه 250 دلار کالیبره مجدد

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها