کد خبر : 36489

قانونی عجیب برای نامگذاری فناوری های خودرویی

قانونی عجیب برای نامگذاری فناوری های خودرویی

نامگذاری استاندارد برای سیستم های ایمنی و کمکی راننده نیاز به استاندارد دارد. اما آیا خودروسازان دنیا اجباری در رعایت این استاندارد نامگذاری دارند؟ خیر. اما اگر استاندارد شود برای خریداران خودرو بهتر و راحت تر است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تمام خودروسازان دنیا، مراکز برای تحقیق و توسعه فناوری های جدید دارند که به طور مداوم در حال ثبت اختراع و معرفی امکانات جدید در خودروها هستند. هر چقدر هم بخش های مکانیکی خودرو تحت فرمان نرم افزار قرار می گیرند و به مدارهای الکتریکی پیشرفته تری مجهز می شوند کارکردهای جدیدی به خودرو اضافه می شوند که هم به ایمنی خودرو کمک می کنند هم به راننده. به تدریج که تعداد این کارکردها و سیستم ها افزایش می یابد، برای راننده گیج کننده می شوند.

هر خودروسازی هم می خواهد توجه خریدار را به برند خود جلب کند و به همین منظور از واژه هایی استفاده می کند که به جای ساده تر شدن کار، باعث دشوار تر شدن انتخاب می شود. برای مثال «سیستم کاهش حرکت پویا» در حقیقت همان «ترمز برقی» است. هر چه باشد نامگذاری اولی خیلی رسمی تر و باکلاس تر به نظر می آید.

اما با افزایش سیستم های خودکار یا اتومات، لازم است راننده از هر یک از این سیستم ها و کارکردهای آن به خوبی سر در بیاورد. این جا است که «گزارش های مصرف کنندگان» Consumer Reports ورود پیدا کرده است و می خواهد نامگذاری و استفاده از اصطلاحات در سیستم های ایمنی و کمک به راننده را استاندارد کند. اکنون این اقدام مورد حمایت وزارت حمل و نقل آمریکا هم قرار گرفته است. به ویژه که بر اساس تحقیق انجام شده توسط انجم خودروی آمریکا معروف به تریپل A در صنعت خودرو، سیستمی با بیش از 20 نامگذاری متنوع و مختلف وجود دارد. جالب تر این که حتی خودروسازی وجود دارد که برای توصیف یک آپشن، سه تا چهار اصطلاح مختلف را به کار می گیرد.

«گزارش های مصرف کنندگان» به کمک شورای ایمنی ملی، جی دی پاور و انجمن خودروی آمریکا 19 نام خاص برای سیستم های ایمنی و کمک به راننده شناسایی وتدوین کرده است که در پنج دسته بندی مرتب شده اند: کمک به کنترل راننده، هشدارهای برخورد، مداخله در جلوگیری از برخورد، کمک به پارک خودرو و سایر سیستم های کمک به راننده. واضح است که برخی از این گروه ها از دیگری مهم ترند، اما استانداردسازی نامگذاری مثل «هشدار نقطه کور»، ترمز اضطراری خودکار و دوربین برای دید دور تا دور، از جمله مواردی است که باید همه به راحتی کارکرد و مفهوم آن را درک کنند.

حمایت وزارت حمل ونقل آمریکا از چنین اقدامی برای خودروسازان الزام ایجاد نمی کند، و از لحاظ قانونی آنها ملزم به استفاده از چنین استانداردی نیستند. اما هدف اصلی از این اصطلاحات استاندارد شده سهولت به کارگیری نام و کارکرد سیستم های جدید هم در بین کارکنان صنعت خودرو و هم در بین خبرنگارانی است که می خواند یک سیستم جدید و کارکردهای آن را معرفی نمایند. اگر به جزئیات بیشتری علاقه دارید و به زبان انگلیسی هم آشنایی دارید به این لینک Consumer Reports مراجعه کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها