کد خبر : 31441

11 واقعیت درباره خودروهای برقی که قبلا نمی دانستید

11 واقعیت درباره خودروهای برقی که قبلا نمی دانستید

دلایل زیادی وجود دارد که شما کم‌کم آماده تبدیل وسایل نقلیه بنزینی‌تان به الکتریکی شوید. شکی نیست که خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های آینده هستند و دوران خودرو‌های بنزینی به سر آمده است. اما قبل از این به‌روزرسانی بهتر است این واقعیت‌ها را درباره خودرو‌های الکتریکی بدانید.

به گزارش خودروتک به نقل از روزنامه جام‌جم: دلایل زیادی وجود دارد که شما کم‌کم آماده تبدیل وسایل نقلیه بنزینی‌تان به الکتریکی شوید. شکی نیست که خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های آینده هستند و دوران خودرو‌های بنزینی به سر آمده است. اما قبل از این به‌روزرسانی بهتر است این واقعیت‌ها را درباره خودرو‌های الکتریکی بدانید:

اولین خودروی الکتریکی جهان را توماس پارکر معرفی کرد

حتما تعجب می‌کنید اگر بشنوید اولین خودرو الکتریکی جهان حتی قبل از خودروی مدل تی فورد معرفی شد. توماس پارکر مهندس برقی بود که نخستین خودروی الکتریکی تولیدی جهان را در سال ۱۲۶۳/ ۱۸۸۴ در لندن ساخت.

پارکر که نگران آلودگی شهر لندن و نیز علاقه‌مند به ساخت خودرو‌های با مصرف کارآمدتر سوخت بود در نهایت توانست یک خودروی برقی قابل استفاده تولید کند. خودرو این مخترع، یک قاب چوبی ساده بود که با موتور الکتریکی به حرکت درمی‌آمد.

فعلا ۱۰۰ درصد هم محیط‌زیستی نیستند

این خودرو‌ها به‌طور غیرمستقیم آلودگی کربنی تولید می‌کنند. درست است که خودرو‌های الکتریکی آلودگی را مستقیما وارد جاده نمی‌کنند، اما برقی که شما برای شارژ هر وسیله نقلیه الکتریکی استفاده می‌کنید از نیروگاه‌های برقی که از سوخت‌های فسیلی برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند، تامین می‌شود.

بنابراین خودرو‌های الکتریکی هم در چرخه زندگی خود منتشرکننده کربن هستند. با این حال اگر بتوانیم انرژی الکتریسیته را از منابع انرژی تجدیدپذیری مثل باد و انرژی خورشیدی تولید کنیم، میزان آلودگی تولید شده بسیار ناچیز خواهد بود.

قطعات کمی دارند

خودرو‌های الکتریکی مزایای زیادی دارند. یکی از این مزایا این است که در مقایسه با خودرو‌های بنزینی قطعات کمتری در آن‌ها به کار برده شده است. خودرو‌های دارای موتور‌های احتراقی از انواع مختلفی از اجزای متحرک استفاده می‌کنند که معمولاً بعد از مدتی فرسوده می‌شوند. این درحالی است که یک خودروی الکتریکی فقط دارای یک جفت موتور الکتریکی، یک جعبه دنده و یک مجموعه باتری است.

سرو صدای کمی ایجاد می‌کنند

در مقایسه با خودرو‌های بنزینی، این خودرو‌ها با موتور‌های الکتریکی که هنگام حرکت خودرو در جاده تقریبا بی‌صدا هستند کار می‌کنند. بالاترین صدایی که از این خودرو‌ها شنیده می‌شود صدای فن خودرو است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۹/ ۲۰۲۰ خودرو‌های الکتریکی، آلودگی صوتی را در خیابان‌های کشور‌های پیشرفته به میزان زیادی کاهش دهند.

شارژ باتری‌ها می‌تواند سریع و آسان باشد

برای شارژ خودروی الکتریکی کافی است وسیله نقلیه را به شارژر سریع متصل کنید و یک فنجان قهوه بنوشید. معمولاً شارژ سریع باتری یک خودرو الکتریکی تا ۸۰ درصد، با یک سیستم شارژ سریع، فقط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. در صورت شارژ باتری در منزل، می‌توانید سیم آن را به منبع معمولی برق متصل کنید. بعد از ۹ تا ۱۲ ساعت، باتری به‌طور کامل شارژ خواهد شد.

۱۱واقعیت از دنیای ماشین برقی‌ها

چین بزرگ‌ترین بازار این خودروهاست

این موضوع که دلایل زیادی هم دارد از جالب‌ترین موضوعات درمورد خودرو‌های الکتریکی است. چین بزرگ‌ترین کشور جهان و دارای جمعیت زیادی است. افزون بر این، خودرو‌های الکتریکی به زیرساخت‌های پیشرفته‌ای مثل ایستگاه‌های شارژ، جاده‌های مناسب و هزینه بالای تولید نیاز دارند و چین همه این ویژگی‌ها را دارد.

نیسان لیف، از موفق‌ترین خودرو‌های برقی جهان

این تولیدکننده خودرو‌های برقی تا اسفند ۱۳۹۷/ مارس ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه نیسان لیف (تصویر پایین) را در سطح جهان فروخته است. این ماشین برقی کوچک در آذر ۱۳۸۸/ دسامبر ۲۰۱۰ معرفی شد. این خودرو که محدوده طی مسافت آن ۲۴۳ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است، می‌تواند در ۲/۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو تاکنون بیش از سه جایزه بین‌المللی را از آن خود کرده است.

حدود ۱۲۰ سال پیش محبوب‌ترین نوع خودرو بودند

استفاده از خودرو‌های الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، آسان‌تر و مناسب‌تر از نمونه‌های بنزینی بود. آن زمان موتور‌های احتراق داخلی در مراحل اولیه توسعه قرار داشتند و نمی‌توانستند به‌طور موثری خودرو‌ها را به حرکت درآورند.

در این دوره ده‌ها هزار خودروی الکتریکی فروخته شد، اما بعد‌ها با معرفی خودرو‌های بنزینی‌ای که موتور‌های پیشرفته‌تری داشتند، فروش خودرو‌های الکتریکی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

۱۱واقعیت از دنیای ماشین برقی‌ها

این خودرو‌ها هزینه حرکت و نگهداری پایینی دارند

خودرو‌های برقی دارای قطعات کمتری نسبت به خودرو‌های بنزینی هستند، به این معنی که قطعات قابل نگهداری کمتری دارند. باتری این خودرو‌ها هرچند برای همیشه دوام ندارند، اما سال‌ها عمر می‌کنند. میزان کلی مصرف انرژی در این نوع خودرو‌ها نیز کم است.

باتری گران‌ترین قسمت خودرو الکتریکی است

هرچند باتری خودرو‌های الکتریکی قیمت بالایی دارد، اما با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری، این باتری‌ها روز به روز ارزان‌تر می‌شوند. برای مثال، در سال ۱۳۸۸/ ۲۰۰۹ قیمت یک باتری با برد ده کیلومتر، حدود ۳۲ هزار دلار بود، اما درحال حاضر همین باتری حدود ۱۷ هزار دلار قیمت دارد.

بازار خودرو‌های برقی رشد بسیار سریعی دارد

بازار جهانی خودرو‌های برقی در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۰۳ میلیارد دلار ارزش داشت، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ ارزش آن تقریباً به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد. کم‌کم به فکر خرید خودروی برقی باشید!

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها