کد خبر : 21275

موتور جدید ب ام و برای مدل های M3 و M4 رونمایی شد

موتور جدید ب ام و برای مدل های M3 و M4 رونمایی شد

بی‌ام‌و از پیشرانه‌ی جدیدی با نام S58 رونمایی کرد که قرار است در مدل‌های آینده‌ی M4 و M3 مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این پیشرانه خواهیم داشت.

به گزارش خودروتک ، هم‌زمان با معرفی مدل‌های X3 M و X4 M برای سال ۲۰۲۰ بی‌ام‌و از پیشرانه‌ی جدید خود با نام S58 نیز رونمایی کرد. این پیشرانه‌ی جدید در آینده روی نسل G80 و G82 خودروهای M4 و M3 نیز به بازار خواهد آمد. بی‌ام‌و هنوز به‌طور رسمی این پیشرانه را به بازار نفرستاده است ولی جزئیاتی از مشخصات آن منتشر شده که جالب توجه هستند.

bmw s58 engine

پیشرانه‌ی S58 براساس یکی از جدیدترین پیشرانه‌های بی ام‌و یعنی B58 ساخته شده است و نسخه‌ای اسپرت از B58 محسوب می‌شود. پیشرانه‌ی B58 در مدل‌های متنوعی از خودروهای بی‌ام‌و نصب شده است. پیش از پرداختن به مشخصات S58 بد نیست نگاهی به B58 هم داشته باشیم. پیشرانه‌ی B58 بخشی از برنامه‌ی بی‌ام‌و برای تولید موتورهای ماژولار است؛ نسخه‌ی ۶ سیلندر این پیشرانه‌های مدولار در سال ۲۰۱۵ و اولین‌بار در مدل 340i کد F30 رونمایی شد. پس از آن در مدل 740i کدG11 و مدل‌های سری ۵، X5 و X6 نیز این پیشرانه را دیدیم.

bmw s58 engine

همان‌طور که می‌توان حدس زد، ساختار کلی پیشرانه از آلومینیوم ساخته شده است. این پیشرانه دارای ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، کوئل‌های جداگانه برای هر سیلندر، سیستم تزریق مستقیم سوخت، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VANOS) و سیستم لیفت متغیر سوپاپ (Valvetronic) است. برخلاف بسیاری از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی، B58 فاقد شفت بالاسر است. این موتور همچنین به دو پمپ آب مجهز است که یکی مکانیکی و دیگری برقی هستند.

ضریب تراکم این پیشرانه‌ ۱۱ به ۱ بوده و توربوشارژر آن بوست ۱.۸ بار را تولید می‌کند. اینترکولر بزرگ این پیشرانه از نوع خنک شونده با آب‌و‌هوا است. ابعاد مانیفولد هوا در این پیشرانه کوچک است و همین باعث واکنش بهتر موتور به پدال گاز می‌شود.

bmw s58 engine

در B58 از یک توربوشارژر تویین اسکرول استفاده شده است که هر ۳ سیلندر به یکی از مجراها راه دارند. توربوشارژر B58 دارای پمپ خنک‌کننده‌ی مستقل برای خود است. پمپ آب برقی این پیشرانه حتی پس از خاموش شدن موتور نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد تا با خنک کردن تدریجی موتور از آسیب دیدن توربو جلوگیری کند. یکی از معایب این پیشرانه وجود زنجیر تایم در عقب موتور است و همین کار تعمیرات را بسیار مشکل می‌کند. گرچه احتمال بروز خرابی در چنین پیشرانه‌ای هم پایین است. با تمام این اوصاف، پیشرانه‌ی B58 می‌تواند ۳۲۲ اسب‌بخار قدرت در ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ دور و ۴۴۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۳۸۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

موتور جدید S58 نسخه‌های مختلفی دارد. مدل پایه‌ی این پیشرانه با نام 480-PS و با قدرت ۴۷۳ اسب‌بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتون‌متر به بازار خواهد آمد. از این نظر S58 حتی از پیشرانه‌ی فعلی مدل‌های M4 CS و M3 CS نیز قوی‌تر است. برای مدل‌های X3 M و X4 M قدرت این نسخه از S58 به ۵۰۳ اسب‌بخار افزایش پیدا کرده است. در نسخه‌ی 480-PS حداکثر گشتاور در دور موتور ۲۶۰۰ تا ۵۶۰۰ در دسترس است و در نسخه‌ی 510-PS نیز گشتاور بین دور موتورهای ۲۶۰۰ تا ۵۹۵۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. مشاهده می‌کنید که S58 گشتاور خود را در دور بالاتری نسبت به B58 تولید می‌کند و این به خاطر ذات اسپرت S58 است. حداکثر دور موتور مجاز برای این پیشرانه ۷۲۰۰ دور بر دقیقه اعلام شده ولی جالب است که پیشرانه‌ی قدیمی‌تر S55 می‌توانست تا ۷۳۰۰ دور بر دقیقه دور بگیرد.

bmw s58 engine

پیشرانه‌ی S58 از نسل جدید توربوشارژرهای M TwinPower استفاده می‌کند. در این پیشرانه برخلاف B58 از دو توربو شارژر تک اسکرول استفاده شده است. یکی از توربوشارژرها به سیلندرهای ۱ تا ۳ و توربوشارژر دیگر نیز به سیلندرهای ۴ تا ۶ متصل است. کمپرسور توربو در این پیشرانه کاملا جدید و است و درکنار اینترکولر جداگانه‌ای که راندمان بالایی دارد، توانسته قدرت موتور را افزایش دهد. مانیفولد هوا در این پیشرانه نیز بهینه‌سازی شده است تا راندمان موتور افزایش پیدا کند. سوپاپ ویست‌گیت (Wastegate) در این توروبوشارژر دارای کنترل الکترونیکی است و سرعت عمل بسیار بالایی دارد. مبدل کاتالیسیتی این پیشرانه نیز تا حد امکان به توربوشارژر نزدیک‌تر است تا راندمان بهتری داشته باشد.

bmw s58 engine

در انتها هم به سیستم سوخت‌رسانی می‌رسیم که از انژکتورهای فشار قوی با فشار بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ بار استفاده می‌کند. این انژکتورها می‌توانند مخلوط سوخت و هوای بسیار خوبی ایجاد کنند. برای مهار کردن دمای پیشرانه‌ی S58 از سه عدد رادیاتور، خنک‌کننده جداگانه برای روغن موتور و خنک‌کننده مستقل برای روغن جعبه‌دنده استفاده شده است.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها