کد خبر : 51023

پیش‌بینی بورس در فردا یکشنبه 6 مهر 99 / چرا بازار به افزایش نرخ دلار بی‌تفاوت است؟

پیش‌بینی بورس در فردا یکشنبه 6 مهر 99 / چرا بازار به افزایش نرخ دلار بی‌تفاوت است؟

بازار سهام امروز در ابتدای شروع معاملات رشد ۱٫۵ درصدی داشت اما بعد از ادامه معاملات، فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز باعث عقبگرد شاخص کل شد. افت شاخص در حالی رخ داده که قیمت دلار در حال افزایش است و کارشناسان می‌گویند بی‌تفاوتی شاخص به قیمت دلار عجیب است.

محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در حال حاضر نرخ دلار در بازارهای موازی مانند بازار مسکن و بازار خودرو به ترتیب حدود 30 و 40 هزار تومان معامله می‌شود اما در بازار سهام با توجه به قیمت سهم‌ها که در کف قیمتی خود هستند باز هم با دلار زیر 20 هزار تومانی در حال معامله است. احتمالا دلیل این کم بودن قیمت سهم‌ها نسبت به ارزندگی آنها شایعات سیاسی مبنی بر توافق آمریکا و ایران است.

این کارشناس در رابطه با حمایت از بازار اضافه کرد: نوع حمایت‌ها از بازار اصلا درست نیست، ما اول صبح شاهد ایجاد صف خرید از سمت حقوقی‌ها هستیم اما در ادامه به علت اینکه حقوقی دیگر توان حمایت از بازار را ندارد عرضه حقیقی‌ها بیشتر می‌شود و بازار در ادامه روند معاملات عقبگرد می‌کند و مثبت شدن اول صبح بازار کاملا مصنوعی است. در صورتی که از همان اول می‌توانند با کف‌سازی ساده اعتماد را به بازار بازگردانند.

وی در رابطه با روند بازار در آینده گفت: ما تا زمانی که حقیقی‌ها را به بازار سهام برنگردانیم وضعیت بازار نوسانی خواهد بود، در اولین قدم بهتر است فکری به حال سهم‌های کوچک بازار که تقریبا همه آنها منفی معامله می‌شوند کرد، تقریبا اکثر این سهم‌ها هنوز جای اصلاح دارند و هنوز حباب دارند. امروز که بازار مثبت شد حدود 50 سهم در بازار سرمایه مثبت بودند در صورتی که 300 سهم‌ کوچک صف فروش بودند.

این کارشناس در رابطه با یکی از هلدینگ‌های بازار سرمایه گفت: به دلیل بسته بودن این نماد در حال تزریق پول بی‌مورد به زیرمجموعه‌های این هلدینگ هستند تا زمانی که این سهم‌ بازگشایی می‌شود، یک عده بتوانند سهم‌شان را در قیمت بالا بفروشند، این به نوعی بازارگردانی کاملا غیرحرفه‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که بازار ارزندگی خود را نشان دهد و با این روش اعتماد به بازار بازمی‌گردد و همچنین با بازگرداندن پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌توانیم اعتماد حقیقی‌ها را به بازار بازگردانیم. در غیر این صورت با ایجاد صف فروش و رنج مثبت ایجاد کردن بازار درست نمی‌شود. در نهایت اصلا سابقه نداشته که دلار اینگونه رشد کند و بازار سهام رشدی نداشته باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها