کد خبر : 47684

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین گیربکس صنعتی !

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین گیربکس صنعتی !

گیربکس صنعتی به مجموعه ایی از چرخدنده ها اطلاق می شود که جهت انتقال و تغییر دور توان تولیدی منبع توان ( الکتروموتور ) به مصرف کننده بکارمی رود.

گیربکس صنعتی به مجموعه ایی از چرخدنده ها اطلاق می شود که جهت انتقال و تغییر دور توان تولیدی منبع توان ( الکتروموتور ) به مصرف کننده بکارمی رود. گیربکس صنعتی معمولا به صورت کاهنده تولید می شود و دور ورودی الکتروموتور را در خروجی گیربکس کاهش میدهند مگر در موارد خاص که باعث افزایش دور خروجی میشوند ، گیربکس صنعتی انواع مختلفی دارند دو نوع پرمصرف گیربکس صنعتی گیربکس هلیکال و حلزونی می باشند.

انواع گیربکس صنعتی

- گیربکس حلزونی

- گیربکس خورشیدی

- گیربکس هلیکال

- گیربکس سایکلو

گیربکس های حلزونی از جمله گیربکس های پر کاربرد در صنعت می باشند که از یک ماردون و چرخ دنده تشکیل شده است. این مدل از گیربکس ها با توجه به شرایط قرارگیری ماردون و چرخ دنده به عنوان چرخ دنده 90 درجه نیز شناخته می شود. فرآیند انتقال نیرو در این مدل از گیربکس ها به واسطه چرخش ماردون و متناسب با آن چرخش دندانه های چرخ دنده می باشد. جنس چرخ دنده و ماردون در گیربکس های حلزونی معمولا فولاد و یا برنج می باشد. گیربکس های حلزونی در سایزهای بزرگ و کوچک طراحی و ساخته می شوند و می توان از این مدل گیربکس ها در فضاهای کوچک نیز استفاده کرد. گیربکس حلزونی را می‌توان پرمصرف‌ترین گیربکس در سال‌های اخیر در ایران به شمار آورد. سایت کالا صنعتی عرضه کننده انواع گیربکس ایرانی از جمله گیربکس شریف اصفهان ، سهند ، شاکرین و .... گیربکس خارجی مثل گیربکس ایلماز ، ایماک ، رجیانا ، sew  و .... می باشد.

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین گیربکس صنعتی

اجزای گیربکس حلزونی

 

چرخ دنده ها

یکی از قطعات مهم و موثر در عملکرد مناسب و درست گیربکس ها، چرخ دنده ها هستند. چرخ دنده های گیربکس حلزونی می توانند دارای دندانه های صاف یا مارپیچ باشند که به این ترتیب روند طراحی خاصی را خواهند داشت. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.

پوسته گیربکس

پوسته گیربکس حلزونی معمولا از جنس چدن یا آلمینیوم است. این مدل از پوشش ها می توانند مقاومت خوبی در برابر ارتعاشات و لرزش ها داشته باشند. پوشش یا پوسته گیربکس در واقع پوشش دهنده تمام تجهیزات داخل گیربکس حلزونی است. قسمت پایینی پوسته گیربکس به شکل های مختلفی در بازار موجود است. این قسمت از پوسته متناسب با سرعت دوران و فضای موجود برای نصب گیربکس می تواند به صورت پایه دار، فلنج دار و یا شفت سوراخ دار نصب شود.

بلبرینگ

بلبرینگ یکی از تجهیزاتی است که در انتقال نیرو و توان در گیربکس های حلزونی کمک می کند. نیروهای محوری و شعاعی باید توسط بلبرینگ های مناسبی که در ورودی و خروجی قرار گرفته اند به سمت چرخ دنده ها هدایت شوند.

شفت های ورودی و خروجی: میله های فلزی شکلی که در چرخش چرخ دنده ها نقش مهمی داشته و موجب انتقال نیرو می شوند.

کاسه نمد

از جمله قطعات دیگری که در حفاظت از گیربکس اهمیت زیادی دارند، کاسه نمدها هستند. کاسه نمدها وظیفه حفاظت از گیربکس حلزونی در برابر گرد و خاک و رطوبت را دارند.

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین گیربکس صنعتی

بیشتر بخوانید : گیربکس شافت مستقیم

انواع گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی در انواع پایه دار، فلنچ دار و هالو شافت در بازار موجود می باشد. لازم به ذکر است که مقصود از فلنچ دار و بدون فلنچ در گیربکس صنعتی ، توانایی اتصال مستقیم به الکتروموتور و مصرف کننده می باشد در مواردی که گیربکس حلزونی فلنچ دار می باشد شافت محل فلنچ هالو شافت است ولی در مواردی که بدون فلنچ است شافت گیربکس حلزونی به صورت شافت خروجی می باشد و توسط تمسه و پولی به مصرف کننده یا منبع توان ( الکتروموتور ) متصل می شود. FC خروجی فلنچ دار و VF  به معنی ورودی شفت دار و MVF به معنی ورودی هالو شفت فلنچ دار است.

گیربکس حلزونی MVF

گیربکس حلزونی سری MVF به صورت مستقیم با الکتروموتور کوپل شده و دارای محور حلزونی از جنس فولاد آلیاژی بوده و سخت کاری شده تا بازدهی بهتری بوجود آورد.

گیربکس حلزونی VF

گیربکس های سری VF از جمله گیربکس هایی هستند که قابلیت نصب در فضاهای کوچک را دارند. این مدل از گیربکس ها دارای کاربری های گسترده ای در خطوط انتقال دارند.

گیربکس حلزونی FC

یکی دیگر از مدل های گیربکس حلزونی، گیربکس های FC است که برای کوپل مستقیم خروجی به دستگاه  مصرف کننده می باشد. این مدل از گیربکس ها در میکسر ها کاربرد زیادی دارد. جنس ماردون این مدل از گیربکس ها معمولا از فولاد و چرخ دنده های آن از برنج می باشد.

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین گیربکس صنعتی

 

کاربرد گیربکس حلزونی

به طور کلی در اغلب بالابرها، کانوایرها، گیربکس نوار نقاله و صنایعی از این دست، گیربکس حلزونی استفاده زیادی دارد. همچنین از گیربکس حلزونی در صنایع کاشی و سرامیک، صنایع غذایی (مثلاً گیربکس دستگاه نانوایی) و ماشین الات بسته بندی استفاده می شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها