کد خبر : 23044

امروز در بازار ارز چه گذشت؟ ادامه ریزش قیمت دلار

امروز در بازار ارز چه گذشت؟ ادامه ریزش قیمت دلار

امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ در بازار طلا و ارز پایتخت ریزش قیمت‌ها ادامه یافت تا همانند روز گذشته پایین‌ترین قیمت دلار در سال ۹۸ به ثبت برسد. امروز دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۲۴۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و به پایین‌ترین رقم را در سال ۱۳۹۸ به ثبت رساند. همچنین صرافی ملی ۱۰۰ تومان از نرخ خریدوفروش دلار و یورو کاست و قیمت رسمی دلار و یورو به ترتیب در محدوده ۱۲۴۰۰ و ۱۴۵۰۰ تومان قرار گرفتند.

به گزارش اقتصادنیوز، از سوی دیگر سکه از مرز ۴.۴ میلیون تومان نیز پایین‌تر رفت و تا نیمه پایین کانال ۴.۳ میلیون تومانی پایین رفت. مثقال طلای آبشده نیز در نیمه پایین کانال ۱.۸ میلیون تومانی تا یک قدمی مرز ۱.۸ میلیون تومانی قرار گرفت.

 امروز 23 تیرماه و در روز دوم هفته از همان ابتدا فروشنده‌های بیشتری در بازار حضور داشته و خبری از خریداران نبود . امروز دلار با قیمت 12 هزار و 550 تومان معاملات خود را آغاز کرد و پس از چند رفت و برگشت قیمتی و ورود شماری از خریداران، دلار مرز مهم 12500 تومانی را شکست و در محدوده 12400 تومانی قرار گرفت و صرافی ملی نیز با کاهش 100 تومانی نرخ‌ها، فاصله نرخ رسمی و آزاد را به حداق رساند. همچنین سکه طرح جدید که دیروز در مرز 4.4 میلیون تومانی متوقف شده بود و امروز به محدوده 4.3 میلیون تومانی راه یافت و تا نیمه پایین این محدوده تنزل یافت.

قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز شنبه شاخص ارزی به محدوده 12400 تومانی راه یافت و عصر دلار در بازار آزاد پایتخت بین 12420 تا 12450 تومان خرید و فروش شد.

همچنین صرافی ملی نرخ خریدوفروش دلار و یورو را 100 تومان تنزل داد و قیمت رسمی دلار بین 12400 و 12500 تومان و یورو بین 14300 تا 14400 تومان اعلام شد.

 قیمت حواله درهم امارات نیز که شنبه روی رقم 3430 تومان به کار خود پایان داده بود امروز با قیمت 3410 تومان آغاز به کار کرد و در ادامه با نزول از مرز 3400 تومانی تا رقم 3385 تومان پایین رفتن .  همچنین دلار هرات نهایتاً بین 12330 تا 12350 تومان قیمت خورد.

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز شنبه در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید)  با نرخ 4 میلیون و 340 هزار تومان و سکه بهار آزادی (طرح قدیم)  با نرخ 4 میلیون و 230 هزار تومان است.

همچنین امروز قیمت نیم‌سکه  2 میلیون و 220 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 370 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 970 هزار تومان اعلام شد.

از سوی دیگر امروز عصر قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران یک میلیون و 810 هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای 18 عیار حدود 417 هزار تومان است.

یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار در افت قیمت دلار، نزول نرخ حواله درهم بود که دیروز در دو مقطع نزولی شد؛ یکی در ابتدای روز که به ابتدای محدوده 3 هزار و 400 تومانی نزدیک شد و یکی در اواخر روز که به کانال 3 هزار و 300 تومانی وارد شد و در حوالی 3 هزار و 390 تومان به کار خود پایان داد.

با این قیمت  درهم، ارزش دلار در بازار داخلی زیر 12 هزار و 500 تومان بود. در کنار سیگنال کاهشی درهم، آنچه در روزهای  اخیر توجه معامله گران را جلب کرده است، نبود تقاضا در بازار است. برخی از فعالان بازار باور دارند، به دلیل نوسانات رو به پایین دلار در ماه های اخیر، نوسان گیران و معامله گران بزرگ بازار یا در معاملات ارزی مداخله نمی کنند یا نقدینگی خود را به سایر بازارها مانند بازار سهام برده اند.

عده ای نیز افزایش عرضه بازارساز را عامل افزایش شیب کاهشی قیمت دانسته اند؛ عرضه ای که از نظر آن ها به صورت اسکناس دلار و حواله درهم صورت می گیرد. این عده باور  دارند در هفته های اخیر صادرکننده ها ارز بیشتری را به بانک مرکزی تحویل داده اند؛ یکی از دلایل این اقدام نزدیک قیمت دلار سامانه نیما به بازار آزاد است و دلیل دیگر به نزدیک بودن تحویل اظهار نامه مالیاتی شرکت های صادراتی نسبت داده شده است.

البته برخی از فعالان باور داشتند، حداقل دیروز بازاراساز نقشی به صورت عرضه کننده برای کاهش قیمت دلار نداشته است. از نظر آن ها، دیروز قیمت دلار در صرافی های بانکی در برخی از مقاطع روز بالاتر از بازار آزاد بود و همین نشانه خوبی است که بتوان از آن برداشت کرد، عرضه کننده ارز بازار، صرافی های بانکی نبوده اند.

در مقابل، این گروه، برخی فعالان به صحبت های یکی از نمایندگان مجلس اشاره می کنند که عنوان کرده بود، بازارساز نمی تواند بازار متشکل ارزی را راه اندازی کند؛ چرا که قیمت بازار آزاد به سامانه نیما نزدیک نشده است. این موضوع چنین سیگنالی را به ذهن برخی معامله گران متبادر کرد که بازارساز طی روزهای آتی برای آغاز به کار بازار متشکل، عرضه خود را بالا خواهد برد و قیمت ها در بازار آزاد کاهشی تر خواهند شد.

با این حال، تعداد زیادی از فعالان بازار باور داشتند، نوسان کم دلار طی دو هفته گذشته موجب شد برخی  از معامله گران بزرگ بازار به اصطلاح  بازاری‌ها «مال» خود را خالی کنند و سعی کنند در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کنند. در واقع، نوسان گیران در قیمت های نزدیک به 12 هزار و 900 تومان فروش ارز خود را کلید زده اند و سعی می کنند با خرید در قیمت های پایین تر و بالا کشیدن دوباره دلار، کسب سود کنند. با این حال، مشخص نیست در صورت صحت این تئوری، بازار قدرت افزایشی را داشته باشد که به خواست این دسته از نوسان گیران حرکت کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها