کد خبر : 19645

کیش میزبان جام جهانی؟!

کیش میزبان جام جهانی؟!

این نکات بارها در جلساتی که بین مسوولان برگزاری مسابقات و مقامات ایرانی برگزار شده، مورد بحث قرار گرفته اما همچنان این اصرار وجود دارد که کیش به بهانه مشارکت در جام جهانی اردوگاه تمرینی‌اش را تجهیز کند.

ایران ورزشی ، چند روز پیش بهرام افشارزاده، مشاور ورزشی مدیرکل منطقه آزاد کیش، درباره آمادگی کیش برای مشارکت در جام جهانی 2022 قطر صحبت‌هایی را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه منطقه آزاد کیش در نظر دارد امکانات تمرینی برای تیم‌های حاضر در رقابت‌ها فراهم کند.

افشارزاده مدعی بود تیم‌ها می‌توانند در کیش تمرین کنند، اردو بزنند و برای برگزاری مسابقات خود به قطر بروند. این موضوع اما براساس قوانین فیفا در رابطه با تمامی جام‌های جهانی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

اما ...

* براساس مقررات فیفا، تیم‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند در طول برگزاری مسابقات، از کشور محل برگزاری مسابقات خارج شوند.

*براساس مقررات فیفا، همه تیم‌ها باید نهایتاً تا 5 روز مانده به نخستین مسابقه خود، وارد کشور میزبان شوند. از آنجا که این دوره از رقابت‌های جام جهانی، با تغییر زمانی همراه است و در ماه نوامبر و دسامبر (آبان و آذرماه) برگزار می‌شود، برخلاف دوره‌های دیگر لیگ‌های اروپایی باید متوقف شوند و تیم‌ها فرصت زیادی برای برگزاری اردوی آماده‌سازی ندارند.در دوره‌های قبل لیگ‌ها در ماه مه ‌(اردیبهشت) تمام می‌شد و تیم‌ها بعد از 10 روز مرخصی اجباری، 3 تا 4 هفته قبل از آغاز رقابت‌های جام جهانی، اردوهای آماده‌سازی خود را آغاز می‌کردند.

نزدیکی فاصله توقف لیگ‌های اروپایی با برگزاری رقابت‌های جام جهانی در ماه دسامبر اما امکان برگزاری چند هفته اردوی آماده‌سازی را عملاً از تیم‌ها خواهد گرفت. لیگ‌ها 13 نوامبر (22 آبان) متوقف می‌شوند و 7 روز بعد از این تاریخ نخستین روز از مسابقات با برگزاری 4 رقابت در روز آغاز می‌شود. دیدارهای اول 32 تیم حاضر در مسابقات 4 روز ادامه خواهد داشت و حتی تیم‌هایی که نخستین مسابقه خود را در چهارمین روز برگزار می‌کنند، باز هم در 10 یا 11 روز فاصله بین توقف لیگ و شروع مسابقه خود، باید طوری برنامه‌ریزی کنند که فرصتی برای برگزاری اردوی آماده‌سازی باقی بماند.به همین دلیل حتی این گزینه که تیم‌های حاضر در جام جهانی بتوانند برای برگزاری اردوی آماده‌سازی قبل از بازی‌ها روی کیش فکر کنند هم منتفی است.

*آب و هوای کیش تفاوت چندانی با قطر ندارد و کمپ‌های تمرینی قطر از 10، 11 روز پیش از شروع مسابقات برای حضور تیم‌ها آماده هستند و چندان منطقی به نظر نمی‌رسد که تیم‌ها در چنین شرایطی تصمیم بگیرند به کشور دیگری بروند و دوباره به قطر منتقل شوند.

* همه این نکات بارها در جلساتی که بین مسوولان برگزاری مسابقات و مقامات ایرانی برگزار شده، مورد بحث قرار گرفته اما همچنان این اصرار وجود دارد که کیش به بهانه مشارکت در جام جهانی اردوگاه تمرینی‌اش را تجهیز کند.

*اما کیش  می‌تواند یک مقصد گردشگری برای توریست‌هایی باشد که برای جام جهانی به قطر آمده‌اند. همانطور که تا کنون پروازهای مستقیمی از قطر به اصفهان در نظر گرفته شده و پروازهای سه بار در هفته از قطر به مقصد شیراز به پرواز هر روزه افزایش یافته، اقدامات این‌چنینی می‌تواند کیش و قشم را هم به مقاصد گردشگری در ایام جام جهانی 2022 قطر تبدیل کند و برای ایران سودهای قابل توجهی به همراه داشته باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها