کد خبر : 15762

کاهش معلمان با حقوق ارزی در مدارس ایرانی خارج از کشور

کاهش معلمان با حقوق ارزی در مدارس ایرانی خارج از کشور

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور از کاهش تعداد معلمان ارزبگیر در مدارس ایرانی خارج از کشوردر سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش فارس، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه مدارس خارج از کشور سابقه طولانی دارند، اظهار کرد: 135 سال پیش اولین مدرسه ایرانی در استانبول تأسیس شد که به تدریج مدارس در 9 کشور توسعه یافت.

وی ادامه داد: مدارس خارج از کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گسترش بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر در 55 کشور و 85 شهر، 112 مدرسه ایرانی فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه 682 معلم و قریب به 700 نیروی محلی در مدارس خارج از کشور حضور دارند.

کریمی با اشاره به تحصیل 13 هزار و 650 دانش‌آموز در مدارس ایرانی خارج از کشور، تصریح کرد: به‌ازای هر کشور، یک نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است؛ به عبارت دیگر هر کشوری قواعدی برای تأسیس مدرسه دارد که از آنها تبعیت می‌کنیم اما زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است؛ ضمن اینکه مدارس بین‌الملل با زبان انگیسی هم داریم و در برخی مدارس هم دو تا سه درس به زبان کشور میزبان تدریس می‌شود.

وی افزود: بودجه ما در سال 95 رقم 110 میلیارد تومان، در سال 96 رقم 118 میلیارد تومان، سال ۹۷ رقم 170 میلیارد تومان و سال جاری 207 میلیارد تومان است؛ به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش‌آموزان تقسیم کنیم، سرانه هر دانش‌آموز 15 میلیون تومان می‌شود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره تحصیل دانش‌آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی، گفت: ۴۷۸ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در داخل کشور داریم و از سوی دیگر از ۱۳ هزار دانش آموز محصل در خارج از کشور، حدود ۳ هزار نفر ایرانی نیستند.

وی با بیان اینکه مدرسه‌ای با زیر 5 دانش‌آموز تشکیل نمی‌شود، ادامه داد: مدارس ایرانی برای تحصیل کارگزاران نظام در آن کشور دایر می‌شوند و ناچاریم با دانش‌آموز کم هم مدرسه دایر کنیم و به همین دلیل از مدرسه با ۶ دانش‌آموز تا ۴۵۰ دانش‌آموز در خارج از کشور داریم.

کریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از کشور با بیان اینکه بین 4 تا 6 هزار یورو در ماه دریافتی 276 معلم اعزامی ارزبگیر است، اظهار کرد: از مجموع معلمان خارج از کشور 276 نفر حقوق ارزی و 214 تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه 114 تبعه غیرفرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از کشور مورد تأکید نظام و مقام معظم رهبری است و با وجود چالش‌های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش‌های هزینه‌بر را کاستیم؛ حدود 130 نیروی ارزبگیر را کاهش دادیم و امسال این تعداد به 150 نفر می‌رسد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال‌های قبل دارند، گفت: مثلا چند ماه حق مسکن سال 96 و سال 95 پرداخت نشده است و با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شدیم؛ از بودجه 170 میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم 68 میلیارد تخصیص یافته است و توانستیم فوق‌العاده ارزی معلمان را تا ۶ ماه پرداخت کنیم.

وی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور اظهار کرد: در مدرسه‌ای که 12 دانش‌آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته‌ها امکان پذیر نیست؛ 80 مدرسه زیر 40 دانش‌آموز با یک نیروی اعزامی اداره می‌شود و کلاس به صورت چندپایه تدریس می‌شود، به همین دلیل در حال آماده‌سازی و ارتقای آموزش آنلاین به ویژه برای مقاطع بالاتر هستیم اما برای دوره ابتدایی تأکید ما حضور معلم در کلاس درس است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که «آیا همه کشورهای جهان مدارسی به این سبک در نقاط دیگر دنیا دارند؟»، گفت: انگستان 300 هزار، فرانسه 200 هزار و آمریکا 400 هزار دانش‌آموز خارجی دارد اما هیچ کجا به اندازه ما تأکید وجود ندارد که حتما مدرسه داشته باشیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نظام مدارس بین‌الملل را نوشتیم که به شورای عالی آموزش و پرورش می‌بریم و مدارسی را به زبان انگیسی و عربی دایر می‌کنیم و اینگونه می‌توان دانش‌آموز بیشتری هم گرفت.

وی با تأکید بر اینکه مدارس تعطیل نمی‌شوند، گفت: امروز دچار چالشی شدیم که می‌تواند فرصتی هم باشد؛ ایران با توجه به ارزش‌هایی که دارد باید مدارسش در خارج از کشور گسترش یابد و اگر نظام مدارس بین‌الملل ما 10 سال پیش آماده و اجرا شده بود، امروز تعداد دانش‌آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.

کریمی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور بیان کرد: در مدارس زیر 40 نفر امکان کیفیت بخشی به آن معنا وجود ندارد و اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین‌الملل را ایجاد کنیم، استقبال از مدارس بیشتر می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها