کد خبر : 68180

صافکاری خودرو را بیش از حد جدی بگیرید

صافکاری خودرو را بیش از حد جدی بگیرید

باور کنید که هر صافکاری، صافکار نیست! شاید تصور کنید صافکاری کار سختی نیست، ولی اگر خودروی خود را به یک صافکار ماهر نسپارید، خودروی شما، دیگر شبیه روز اولش نخواهد شد. یک صافکار ماهر، در کمترین زمان و با بهترین کیفیت، کار را تحویل میدهد، طوری که اثری از خوردگی روی ماشین باقی نمی ماند.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرگزاری آنا، زمانی که خودرو در اثر برخورد با یک خودروی دیگر یا هر گونه مانعی، در قسمت بدنه دچار تورفتگی یا برآمدگی شود، نیاز است به صافکار مراجعه کنید.

صافکاری به دو حالت بدون رنگ یا بارنگ قابل انجام است. در مدل صافکاری بدون رنگ، صافکار با ضربه‌های مداوم از قسمت پشت بدنه، سعی در بازگرداندن خودرو به حالت اولیه دارد، طوری که رنگ نریخته و نیاز به نقاشی نباشد.

اما در صافکاری با رنگ، ریختن رنگ اهمیتی ندارد و پس از صاف کردن بدنه، خودرو نقاشی می‌شود. در بیشتر تصادفات که در اثر عدم رعایت فاصله با خودرو جلویی اتفاق می‌افتد، رادیاتور ماشین نیز صدمه‌ می‌بیند که برای تعمیر آن باید به مکانیک مراجعه کنید.

نکات مهم در صافکاری ماشین که باید هر راننده‌ای بداند

ویژگی های یک صافکار خوب

به هنگام مراجعه برای صافکاری، در ابتدا و قبل از شروع به کار، از صافکار بخواهید مبلغ دستمزد، زمان مورد نیاز، با رنگ یا بدون رنگ در آمدن و... را برایتان کاملا مشخص کند تا پس از شروع به کار، دچار مشکل نشوید. پیشنهاد می‌کنیم اگر قسمت کاپوت آسیب دیده است، برای بررسی شمع موتور ، سیستم احتراق، موتور و دیگر بخش‌ها به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. برخی ویژگی‌های یک صافکار با تجربه به شرح زیر است:

  • مهارت در صافکاری بدون رنگ، از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است، یک صافکار ماهر تا جایی که امکان دارد، بدون رنگ صافکاری می‌کند.
  • اگر نیاز به نقاشی خودرو باشد، بتونه‌کاری را با کمترین ضخامت انجام می‌دهد زیرا بتونه‌های ضخیم، پس از گذشت مدتی، ترک می‌خورند.
  • در حین تعمیر و باز کردن بخش‌های مختلف خودرو، هیچ پیچ یا خاری را گم نمی‌کند.
  • در نهایت پس از اتمام کار صافکاری و نقاشی، هیچ تفاوتی بین قسمت رنگ‌ شده و دیگر قسمت‌ها وجود ندارد و اگر زیر نور آفتاب، خودرو را از فاصله نگاه کنید، شفافیت و براقی همه قسمت‌ها یکدست است.
  • رنگ خودرو را کاملا مشابه سایر قطعات بدنه انتخاب می‌کند. هر چند خودرو دارای کد رنگ بدنه است، اما در اثر قرار گرفتن در زیر نور آفتاب، ممکن است رنگ بدنه کمی تغییر کند.
  • در صافکاری گلگیر جلو راست و چپ دقت زیادی به خرج می‌دهد و مهارت خاصی دارد.
  • به قرینه سازی بخش‌های جفت خودرو، مثل درب‌ها اهمیت می‌دهد، تا پس از چکش زدن دقیقا هم‌تراز باشند.
  • صافکار ماهر، تا حد ممکن هیچ قطعه‌ای از بدنه را تعویض نمی‌کند.

با اصطلاحات صافکاری آشنا شوید

هنگام مراجعه به صافکاری، ممکن است برخی اصطلاحات توسط صافکار به کار برده شود. بهتر است با مفهوم آنها آشنا باشید. برخی اصطلاحات رایج صافکاری به شرح زیر است:

  • شاسی کشی : گاهی تصادف به قدری شدید است که ضربه وارده به بدنه خودرو، سبب جابه‌جایی ستون‌ها و شاسی می‌شود. شاسی‌کشی با جرثقیل یا جک انجام می‌شود. صافکار در همان بازدید اولیه تشخیص می‌دهد که نیاز به شاسی‌کشی وجود دارد خیر.
  • رنگ کوره ‌ ای : رنگ کوره‌ای نیاز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ دارد که فقط در کارخانجات خودروسازی قابل انجام است. برای تشخیص رنگ کوره‌ای، اگر آن را در تماس با تینر فوری حتی به مدت چند ساعت قرار دهید، ور آمده و حل نمی‌شود.
  • دستگاه مکش : صافکاری قسمت‌هایی از خودرو که دارای انحنا است، نیاز به تخصص یک صافکار ماهر دارد. دستگاه مکش با اتصال به قسمت‌های دارای انحنا، تو رفتگی‌ها را با مکیدن خارج می‌کند. لازم به ذکر است که این دستگاه زمانی مفید خواهد بود که صافکار، در استفاده از آن تخصص لازم را داشته باشد.
  • پولیش خودرو : رنگ بدنه خودرو یک لایه نیست و 8 الی 10 لایه رنگ است. گاهی مشکلات بدنه با برداشتن یک لایه رنگ، برطرف می‌شود و رنگ بدنه مثل روز اول شفاف و براق می‌شود. پولیش یک لایه از رنگ را برمی‌دارد. مواد پولیش باید در زمان مشخصی از روی بدنه پاک شوند پس اگر قصد پولیش خودرو را دارید، به صافکاری مراجعه کنید. انجام پولیش به دفعات زیاد، سبب از بین رفتن رنگ بدنه می‌شود. دقت کنید که واکس پولیش، فقط بدنه را براق می‌کند، هر چند نحوه‌ی انجام واکس پولیش بسیار مشابه پولیش است، اما با پولیش تفاوت دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها