کد خبر : 68148

نحوه پنچرگیری لاستیک های تیوبلس + عکس

نحوه پنچرگیری لاستیک های تیوبلس + عکس

لاستیک‌های تیوبلس عملا یک انقلاب در صنعت و دنیای تایر خودرو بودند. در واقع داستان از جایی شروع شد که توان خرید مردم برای خودرو افزایش پیدا کرده و از طرفی شرکت‌های خودروسازی هم توانستند اتومبیل را با قیمت همه‌پسند به مخاطبان ارائه کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا ، در این شرایط بود که به مرور فکر تولید یک لاستیک خاص به ذهن کارآفرینان این حوزه خطور کرد و در نهایت نتیجه این افکار، شد لاستیک تیوبلس. لاستیک‌های تیوبلس یا همان بدون تیوب، عملکرد خودرو را حین رانندگی افزایش داده و البته کیفیت بیشتری هم در برابر نوع قبلی لاستیک یعنی تایر تیوب‌دار دارند.

اشتباه نکنید! درست است که کیفیت تیوبلس‌ها از تایرهای تیوب‌دار بیشتر است، اما این لاستیک‌ها هم باز امکان دارد دچار پنچری شوند.

البته در صورتی که لاستیک تیوبلس سوراخ شود، مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا کاملا سطح بادش خالی شده و دیگر نتوان با آن حرکت کرد. اما با این حال شما باید به خوبی با اصول تعمیر لاستیک تیوبلس بعد از پنچر شدن آشنا باشید. پس در این مقاله با ما همراه باشید چراکه قرار است به شما نحوه تعمیر کردن لاستیک تیوبلس را آموزش بدهیم!

آموزش تعمیر کردن لاستیک تیوبلس پنچر

خب، برای پنچرگیری لاستیک خودروی خودتان باید به ترتیب مراحلی که در ادامه توضیح داده می‌شود را طی کنید. با ما همراه باشید تا همه چیز را به زبان ساده یاد بگیرید.

1_ ابزار را آماده کنید

تعمیر لاستیک تیوبلس + پنچرگیری + لاستیک مارکت

ببینید، تعمیر لاستیک تیوبلس‌ها کار سختی نیست، اما باید ابتدا ابزارهای مورد نیازش را داشته باشید. چه ابزارهایی؟ به طور خلاصه ابزارهای مورد نیاز شما اینها هستند:

  • نخ پنچرگیری: این نخ‌ها با قرار گرفتن در محل سوارخ، از خارج شدن باد جلوگیری می‌کنند،
  • روان‌کننده: این محصول باعث نرم‌تر شدن ناحیه سوراخ برای عبور نخ می‌شود،
  • میله مارپیچ: این میله وظیفه دارد سوراخ ایجاد شده را گشاد و تمیز کند،
  • میله سوزنی: این میله وظیفه دارد نخ پنچرگیری را درون سوراخ تایر قرار بدهد.

البته قرار نیست برای خرید ابزارهای گفته شده به سراغ ابزارفروشی‌ها رفته و یکی‌یکی آنها را بخرید. چراکه اصولا این محصولات همگی با هم در یک "کیت پنچرگیری" موجود هستند و می‌توانید تهیه‌شان کنید.

علاوه بر ابزارهای ضروری بالا که حتما باید آنها را از قبل خریداری کرده و در خودرو داشته باشید، یک‌سری ابزار دیگر هم نیاز دارید:

  • اول از همه یک پمپ باد برقی یا حداقل یک تلمبه دستی برای باد کردن تایر بعد از پنچرگیری،
  • یک پیچ گوشتی و یک انبردست برای بیرون کشیدن عامل پنچری مثل میخ یا شیشه و... ،
  • یک تیزبر یا چاقو برای کوتاه کردن نخ پنچری بعد از جاسازی آن.

2_ در یک مکان امن بِایستید

بعد از اینکه متوجه پنچر شدن لاستیک شدید، ابتدا در یک مکان امن توقف کنید. ترجیحا جایی که محل عبور و مرور خودروها نبوده و نور کافی هم داشته باشد. همینطور بهتر است به سرنشینان بگویید در جایی امن که در مسیر خودروها و حتی در مسیر خودروی خودتان هم نباشد، بنشینند.

نکته: اگر در محلی هستید که نور کافی وجود ندارد، چندین متر قبل از خودرو، یک آتش کوچک روشن کنید تا بقیه خودروها متوجه شده و با شما برخورد نکنند.

3_ به سراغ تایر بروید

ببینید کدام تایر پنچر شده؟ اگر یکی از لاستیک های جلو پنچر شده باشد، بعد از پیدا کردن محل پنچری با تاباندن فرمان می‌توانید آن را در شرایطی قرار بدهید که به راحتی اجازه دهد پنچرگیری‌اش کنید. اما اگر تایر عقب پنچر شده بهتر است با کمک جک، تایر را از زیر خودرو در بیاورید تا حین تعمیر کردن لاستیک تیوبلس با مشکلی روبرو نشده و اذیت نشوید.

4_ شروع کنید!

خب، حالا باید دیگر مراحل پنچرگیری لاستیک تیوبلس را شروع کنید. اما چطور؟ در ادامه توضیح می‌دهیم:

ابتدا جسمی که باعث سوراخ شدن تایر شده را پیدا کنید. احتمالا در این مرحله به یک میخ یا شیشه می‌رسید. اگر میخ تا انتها در لاستیک فرو رفته بود، قسمتی از آن را با پیچ گوشتی بیرون کشیده و سپس با انبردست مابقی‌اش را در بیاورید. در ضمن جسم را حتما در یک پلاستیک گذاشته و در سطل زباله بیندازید، نه جایی که دوباره باعث پنچر شدن تایر یک خودرو دیگر شود.

بعد از این میله مارپیچ‌شکل را برداشته و وارد همان محلی کنید که با جسم تیز سوراخ شده. به این ترتیب جای کافی برای قرارگیری نخ پنچرگیری در تایر باز می‌شود. همینطور این میله به تمیز شدن آن بخش هم کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توانید برای اطمینان از باز شدن سوراخ و تمیز شدنش، میله را چندین بار وارد محل کرده، کمی چرخانده و دوباره در بیاورید. حتی بهتر است یک بار هم میله را در روان‌کننده زده و در سوراخ فرو ببرید تا برای وارد کردن نخ پنچری به مشکل نخورید.

بعد از این، نخ پنچری را در سوراخ میله سوزنی قرار داده، نوک میله را در روان‌کننده زده و با فشار زیاد آن را وارد سوراخ کنید. بعد از وارد کردن میله، کمی آن را پیچانده و سپس خارجش کنید. به این ترتیب نخ باید در تایر و سوراخ باقی مانده باشد. بعد از این، باقی مانده نخ که در لاستیک است را به کمک یک تیزبر یا چاقو ببرید.

نکته: حتما مطمئن شوید که از زمان تولید نخ پنچرگیری بیشتر از 3 سال نگذشته باشد. چراکه در این حالت نخ خاصیت ارتجاعی و نرم بودن خودش را از دست داده و عملا نمی‌تواند سوراخ روی تایر را مسدود کند.

5_ نتیجه نهایی را تست کنید

خب، خیلی از دوستان تصور می‌کنند به محض بریدن نخ، دیگر مراحل پنچرگیری به اتمام رسیده و نوبت آن است که وسایل را جمع کرده و سوار ماشین شوند اما اینطور نیست! در این مرحله، باید مطمئن شوید که تایر به خوبی پنچرگیری شده است. چطور؟

تعمیر لاستیک تیوبلس + پنچرگیری + لاستیک مارکت

رایج‌ترین راهکار این است که کمی آب‌کف درست کرده و در محل پنچرگیری قرار بدهید. به این ترتیب اگر باز هم هوایی در حال خارج شدن از سوراخ باشد، با باد شدن حباب‌ها متوجهش می‌شوید. اگر هم چیزی ندارید که بتوانید با آن آب و کف درست کنید، می‌توانید کمی آب دهان‌تان را روی محل قرار بدهید و مطمئن شوید که حبابی در اثر خارج شدن هوا، تولید نمی‌شود.

علاوه بر این، در صورتی که احساس کردید در حین پنچر شدن تایر خودرو و همینطور حین پنچرگیری باد تایر بیش از حد خالی شده و برای رانندگی فشار کمی دارد، بهتر است به کمک پمپ باد یا تلمبه، آن را باد کنید. بعد از همه اینها، مطمئن شوید که تمامی ابزارهای پنچرگیری را در جای درست قرار داده و هیچ کدام‌شان را جا نگذاشته‌اید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها