کد خبر : 61896

این 5 کار را انجام دهید تا عمر خودرویتان افزایش پیدا کند

این 5 کار را انجام دهید تا عمر خودرویتان افزایش پیدا کند

بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است، اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینه‌ای برای بعضی از افراد به حساب نمی‌آید.

به گزارش خودروتک به نقل از صدا و سیما، بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است، اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینه‌ای برای بعضی از افراد به حساب نمی‌آید. هزینه بالا یکی از مهم‌ترین دلایل است.

سرویس خودرو در مراکز خدمات کارخانه سازنده واقعاً گران درمی‌آید. به‌طورمعمول زمانی که مردم در مورد نگهداری خودرو خود فکر می‌کنند، آن را محدود به تعویض روغن خودرو و یا تعویض فیلتر هوا می‌دانند و به دیگر نکات نگهداری به‌عنوان یک هزینه غیرضروری نگاه می‌کنند.

متأسفانه با این دیدگاه، خیلی از مهم‌ترین ملزومات نگهداری خودرو به کنار رانده می‌شوند. اگر تصمیم گرفته‌اید که خودرو شخصی خود را به سرویس کارخانه سازنده نبرده و خودتان دست‌به‌کار شوید، مطمئن شوید که این ۵ مورد از قلم نیفتند.

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری، کارخانه‌های خودروسازی از روغن‌هایی استفاده می‌کنند که به ادعای آن‌ها نیازی به تعویض ندارد. اگر این ادعا واقعیت داشت تمامی مشکلات حل می‌شد! که واقعیت دارد، اما مرکز انتقال نیرو در خودروهای مدرن سخت‌تر از نسخه‌های قدیمی خود کار می‌کنند و در یک بخش موتور کوچک‌تر و بدون تهویه هوا، در گذر زمان بازهم آثار تخریب آن‌ها قابل‌مشاهده است. این روغن‌ها بعد از ۱۰۰ هزار مایل تخریب خواهند شد. شما اگر قصد به تعویض این روغن دارید کمی کمتر و یا بیشتر از ۶۰۰۰۰ مایل (۹۶۰۰۰ کیلومتر) این کار را انجام دهید.

چه زمانی باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟

مانند مورد قبل نیز مایع خنک‌کننده به‌عنوان یک مایعی در ماشین قرار می‌گیرد که یک عمر کار خواهد کرد و نیازی به تعویض نخواهد داشت. یک بار دیگر باید گفت که این ادعا کاملاً درست نیست! تخریب مایع خنک‌کننده در گذر زمان با تغییرات دما و تعادل pH این مایع را از حالت ایدئال خارج می‌کند که باعث ضربه خوردن موتور و یا بخش‌هایی است که نیاز به خنک کردن دارد. بهترین فاصله زمانی برای تعویض مایع خنک‌کننده ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار مایل (۶۴ هزار تا ۹۶ هزار کیلومتر) است. این تعویض باعث می‌شود که تعادل pH به حالت مناسب خود بازگردد که خنک‌کنندگی سیستم شما را در حالت ایدئال نگه خواهد داشت.

دلایل افزایش بیش از حد دمای موتور چیست؟

فیلتر هوا مسئولیت پاک‌سازی هوای خارج خودرو را که به داخل کابین می‌آید و مسافر را تحت تأثیر قرار می‌دهد را داراست. فیلتر بعضی از خودروهای معمولی وظیفه فیلتر کردن گرده‌ها و گرد و خاک را بر عهده دارند؛ اما فیلترهای بعضی خودروها که از کربن (زغال) فعال درست شده‌اند، علاوه بر جذب گرده‌ها و گرد و خاک، بوهای بد و آلاینده‌های هوا را نیز جذب می‌کنند. جایگزینی این فیلترها معمولاً هزینه‌ای را دربر نخواهد داشت و می‌تواند تأثیر بسزایی در هوایی که شما تنفس می‌کنید داشته باشد.

چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

علی‌رغم وجود خودروهایی جدید که به صورت اتوماتیک سوپاپ‌های هیدرولیک را تنظیم می‌کنند، خودروهای بسیار زیادی هستند که همچنان از فیلتر مکانیکی سوپاپ بهره می‌برند. این فیلتر نیازمند بررسی‌های پاکیزگی موضعی و درصورت نیاز تعمیرات و تنظیمات هستند. بهترین سناریو در عدم تنظیم بودن سوپاپ‌ها باعث سفت شدن و یا شل شدن سوپاپ‌ها شده که کاهش قدرت و بازده را به دنبال خواهد داشت. بدترین سناریو نیز می‌تواند آسیب شدید موتور و سوختگی سوپاپ‌ها باشد.

چگونه سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنیم؟

با این وجود این لیست تمامی سرویس‌هایی نیست که باید انجام بگیرند، بلکه سرویس‌هایی هستند که به‌طورمعمول برای عملکرد بهتر خودرو درنظر گرفته می‌شوند. بازهم باید خاطرنشان کرد که بهترین برنامه برای نگهداری و سرویس خودرو، مراجعه به نمایندگی و مراکز خدمات کارخانه سازنده خودرو شما است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها