کد خبر : 40656

12 قسمت خودرو که این روزها باید ضدعفونی شوند

12 قسمت خودرو که این روزها باید ضدعفونی شوند

شاید اگر گفته شود که شیوع کرونا مزایایی هم دارد، توجیه نداشته باشد اما حداقل می توان گفت که روی سطح بهداشت مردم و نوع نگاه آنان در پاکیزگی و نظافت تأثیر مثبتی داشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، در خصوص شیوع کرونا، عده ای آن را جدی نگرفته اند و با سهل انگاری به انتشار آن دامن می زنند و عده ای از وحشت دست به کارهایی می زنند که از خود  کرونا خطرناک تر است.

در بحث پاکیزگی و بهداشت، خودرو هم 12 مورد وجود دارد که توجه به آن می تواند مانع انتشار میکروب ها و ویروس ها شود.

شاید اگر گفته شود که شیوع کرونا مزایایی هم دارد، توجیه نداشته باشد اما حداقل می توان گفت که روی سطح بهداشت مردم و نوع نگاه آنان در پاکیزگی و نظافت تأثیر مثبتی داشته است.

اگر از شما پرسیده شود که کدام قسمت های خودرو باید نظافت شوند که جلوی انتشار ویروس گرفته شود، ممکن است یک یا دو مورد را از قلم بیندازید، به همین دلیل در این جا 12 مورد یادآوری می شوند که می تواند در کاهش شیوع ویروس ها و میکروب ها مؤثر باشد.

  1. سوئیج، ریموت و  fobدر خودروهای جدید
  2. دستگیره های ورودی خودرو
  3. دکمه صندوق و بخش هایی که در باز و بسته شدن صندوق با دست سر و کار دارند
  4. دستگیره های خروج از خودرو
  5. دکمه استارت [در بعضی از خودروها]
  6. آینه های عقب، هم در گوشه ها هم در پشت
  7. دکمه های پنجره ها
  8. دنده
  9. دکمه های روی داشبورد
  10. اجزای کمربند ایمنی
  11. ترمز دستی
  12. صفحه نمایش لمسی

به هر حال داخل خودرو اجزای زیادی دارد که روزانه با آن سر و کار داریم و بخش هایی از آن هم اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر فناوری های فرابنفش هم که می تواند داخل خودرو را به طور کامل ضدعفونی کند فراگیر نشده است. در برخی از کشورها گاز ازون برای ضدعفونی استفاده می شود که در برخی از ایالت های آمریکا مثل کالیفرنیا قدغن هستند. اما به هر حال در برخی از کشورها گاز ازون برای از بین بردن میکروب ها و ویروس ها مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم آن این است که گاز ازون برای ریه ها و پوست انسان می تواند مضر باشد. حتی گفته می شود که آن میزانی که می تواند میکروب ها و ویروسها را از بین ببرد، به همان اندازه روی انسان ها آثار بدی دارد.

تمیز کردن خودرو

برای تمیز کردن داخل خودرو، یک سری اسپری و مایع هم وجود دارد که اصل و پایه آنها سدیم هیپوکلرایت است. بلیچ که در این مایع ها وجود دارد، ضدعفونی کننده خوبی است اما به تریم داخلی خودرو آسیب می زنند.

برخی دیگر از پاک کنندها، محتوی بنزیل کنیم کلراید  benzylkonium chlorideهستند اینها هم آثار مخربی روی سطوح تریم داخل خودرو دارند. این پاک کننده ها بهتر از مایعات هستند که اصل و پایه پاک کنندگی آن را الکل تشکیل می دهد.

در ایالات متحده شرکتی با نام کلراکس، محصولی با نام «فرمول 409» عرضه کرده است که از بلیچ استفاده نکرده است و حاوی  benzylkonium chloride  است.

از هر برندی که برای تمیز کردن تریم داخل خودرو استفاده می کنید، حتما نگاهی به محتویات آن بیندازید. دستورالعمل این برندها بسیار مهم است برای مثال زمان مورد نیاز برای ضدعفونی شدن باید رعایت شود چون اگر کوتاه باشد میکروب از بین نمی رود و اگر طولانی باشد به سطوح داخل خودرو آسیب میزند. این زمان گاهی بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه است.

هوای داخل خودرو نیز نیاز به ضدعفونی دارد. اکثر مردم به دلیل وجود سیستم تهویه مطبوع در خودرو، شیشه های خود را بالا نگه می دارند. بنابراین سیستم تهویه خودرو، هوایی را تأمین می کند که سرنشینان در خودرو استنشاق می کنند. از هر نوع اسپری برای ضدعفونی هوای داخل خودرو استفاده می کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است سیستم تهویه خودرو روشن باشد. اسپری هایی که حاوی triethylene glycol هستند ایمن تر از گاز ازون به حساب می آیند.

ضد عفونی کردن سیستم تهویه کافی نیست باید فیلترهای سیستم تهویه را نیز به موقع عوض کرد. برخی از این فیلترها به مواد ضد باکتری هم آغشته هستند. برخی از آنها هم به موادی آغشته هستند که مانع ورود حشرات می شوند.

به خاطر داشته باشد قرار گرفتن خودرو زیر آفتاب هم تأثیر زیادی در میکروب کشی و گندزدایی خودرو دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها