کد خبر : 38242

چرا پشت فرمان خوابمان می گیرد؟ (راه حل)

چرا پشت فرمان خوابمان می گیرد؟ (راه حل)

تاریخچه رانندگی خود را مرور کنید، آیا تا به حال با وجود خستگی رانندگی کرده اید؟ شما تنها نیستید. یک مطالعه جدید توسط انجمن اتومبیل سازی آمریکا (AAA) نشان می دهد که 40 درصد از رانندگان، دست کم یک بار در طول عمر خود پشت فرمان خوابشان برده است. در یک سال از هر شش تصادف یک مورد رانندگی مرگبار به دلیل خواب آلودگی راننده رخ داده و یک تصادف از هشت تصادف منجر به بستری شدن یکی از سرنشینان در بیمارستان شده است. اینها آمارهای نگران کننده است، پس چرا این اتفاق می‌افتد؟

به گزارش خودروتک به نقل از ایکوپرس ، ما در جامعه ای زندگی می کنیم که سکونی  ندارد، همیشه کاری هست و جایی برای حضور در آن وجود دارد، و مهم نیست که چند سال داری، آگاهی از محدودیت‌های فیزیکی خود و درک چرخه خواب می تواند در جلوگیری از رانندگی درحالت خواب آلودگی و تصادفاتی که بعضاً در اثر آن اتفاق می افتد بسیار موثر است. بیایید در مورد حقایق و چگونگی حفظ امنیت خود و دیگران در جاده ها صحبت کنیم.

برای درک رانندگی درحالت خواب آلودگی، مهم است که چرخه خواب و بیداری انسان را نیز درک کنید. یک چرخه خواب نرمال حدود 90 دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند به دو نوع مختلف تقسیم شود: خواب حرکت سریع چشم (REM) و خواب حرکت غیرسریع چشم  .(NREM) در بین این دو نوع مختلف، 4 مرحله خواب وجود دارد که به شرح زیر است:

مرحله 1: مرحله اول خواب حرکت غیرسریع چشم، یک خواب سبک است و فقط حدود چند دقیقه طول می‌کشد. بدن شما در حال آماده شدن برای خواب عمیق‌تر است، حرکات چشم شما کند می‌شود و مغز شما شروع به تولید امواج آلفا وتتا می‌کند. در این مرحله، از آنجا که به راحتی می‌خوابید می‌توانید بیدار شوید.

مرحله 2: در مرحله خواب غیرسریع حرکت چشم، شما آرام می‌خوابید و ضربان قلب شما کند می شود، ماهیچه‌ها به میزان قابل توجهی شل می‌شوند و دمای بدن شما اندکی کاهش می یابد. در این مرحله حرکات چشم کند شده و امواج مغزی شما کاهش می یابد.

مرحله 3: مرحله خواب غیرسریع حرکت چشم، خواب ترمیمی است، نوعی که باعث می‌شود احساس آرامش کنید. اگر کسی در این مرحله شما را بیدار کند، احتمالاً قبل از درک محیط اطراف خود، چند دقیقه احساس آشفتگی می‌کنید. حرکات چشم ما کند یا متوقف می‌شود و بیدار کردن ما بسیار دشوار است. این مرحله مهم است، جایی است که بدن شما ترمیم ماهیچه ها، تقویت سیستم ایمنی و سایر فرآیندهای حیاتی را شروع می کند.

خواب حرکت سریع چشم (REM): همان‌طور که از نام آن پیداست، حرکات چشم ما به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. خواب حرکت سریع چشم، مرحله‌ای است که شما بیشتر خواب می‌بینید، و تصور می‌شود که حرکات چشم با خواب مرتبط است. در این مرحله، بیشتر عضلات شما در حالت فلج قرار دارند تا شما را از عملی کردن خواب‌های خود باز دارد. عضلات مهمی مانند قلب و دیافراگم شما فلج نمی‌شوند و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

میانگین خواب 90 دقیقه است، و طی یک شب چندین مرحله با طول‌های مختلف اتفاق می‌افتد. طی چند دوره اول خواب، شما مراحل طولانی‌تر خواب غیرسریع چشم را طی خواهید کرد و چند خواب حرکت سریع چشم اتفاق می‌افتد. گویی این موارد به اندازه کافی پیچیدگی در بر ندارند، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد روز می‌تواند بر چه نوع خواب شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تصور می‌شود بیشتر خواب‌های غیرسریع چشم بین ساعات 11 و 3 بعد از ظهر اتفاق می‌افتد، و خواب سریع چشم، بیشتر بین 3 و 7 صبح اتفاق می‌افتد.

ساعت بیولوژیکی چیست؟

خوابیدن پشت فرمان

بدن ما دارای ساعت‌های داخلی است که هر ارگان برای عملکرد روزانه از آن استفاده می‌کند. وقتی در مورد خواب صحبت می کنیم، این ساعت‌ها به ما می گویند وقت خواب و بیداری کدام است. آنها با دادن ساعت بیولوژیکی، مراحل خواب ما را تنظیم می کنند، این برنامه‌هایی است که بدن ما برای تغییرات جسمی و روحی که روزانه طی می‌کنیم، دنبال می‌کند. ساعت بیولوژیکی مراحل خواب بدن را با ارسال یک سری پیام از هیپوتالاموس در مغز به بقیه بدن تنظیم می‌کند. این امر در تنظیم تولید ملاتونین، هورمونی که باعث خستگی شما می‌شود، بسیار مهم است. در شب وقتی بدن نور طبیعی دریافت نمی‌کند ملاتونین در بدن تولید می‌شود. تولید آن در ساعات روز کاهش می‌یابد، به همین دلیل در طول روز از خواب بیدار می‌شویم و شب‌ها می‌خوابیم.

به چه میزان خواب نیاز داریم؟

در این دوران با وجود دغدغه‌ها و تکاپو برای زندگی، داشتن یک خواب خوب شبانه و به طور کلی داشتن خواب کافی دشوار است (بزرگسالان در شب به 7 تا 9 ساعت نیاز دارند). و همان‌طور که بسیاری از ما در حال حاضر می‌دانیم، عدم خواب کافی، زندگی و فعالیت‌های روزمره را دچار مشکل خواهد کرد. این که شما یک کارگر شیفت شب هستید، یا والدین یک نوزاد (یا یک کودک نوپا) یا کسی که به هزار دلیل از بی‌خوابی رنج برده و خسته است. به همین دلیل، بیشتر ماها با کمتر از میزان خواب توصیه شده پشت فرمان خودرو قرار می‌گیریم. در حقیقت، در یک مطالعه که در سال 2009 انجام شد، 7 نفر از 10 پاسخ دهندگان نظرسنجی بزرگسالان، طی یک ماه رانندگی درحالت خواب آلودگی را گزارش کردند.

در یک بررسی دیگر که خوف انگیزتر است، اگر به مدت 20 ساعت بیدار باشید و پس از آن رانندگی کنید، این معادل رانندگی با سطح الکل خون 0.08 است، که این حد قانونی است. مانند رانندگی تحت تأثیر الکل، رانندگی در هنگام خواب آلودگی، زمان واکنش نشان دادن شما را مختل می کند و ممکن است واکنش سریع و مناسب در برابر خطرات در هنگام رانندگی را دشوارتر کند. 

چرا رانندگی درحالت خواب آلودگی خطرناک است؟

براساس پژوهش بنیاد ملی خواب، در اینجا نشانه هایی وجود دارد که ممکن است شما برای رانندگی خیلی خسته باشید:

  • مشکل در تمرکز، چشمک زدن مکرر یا پلک های سنگین
  • خیال بافی؛ افکار سرگردان/ منقطع
  • مشکل در به خاطر سپردن رانندگی چند مایل گذشته. رد کردن خروجی ها  یا  عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی
  • خمیازه های پی در پی  یا مالیدن چشم ها
  • مشکل در نگه داشتن سر به سمت بالا
  • تغییر مسیر یا خطوط، کم کردن فاصله با خودرو جلویی  و یا رفتن روی خطوط سفید هشدار کنار جاده 
  • احساس بی قراری و تحریک پذیری در عصبانیت
  • اگر هر یک از این علائم یا نشانه ها به سراغ شما آمد، هرچه سریع تر باید از جاده خارج شوید.
  • نکات و راهکارهای جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی 

در اینجا چند نکته و راهکار وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند از رانندگی در هنگام خواب آلودگی خودداری کنید:

بدیهیات: به اندازه کافی بخوابید! یک فرد بالغ برای عملکرد بهینه به هفت تا نه ساعت خواب شبانه نیاز دارد و یک نوجوان به هشت تا ده ساعت خواب نیاز دارد. خوابیدن کمتر از میزان توصیه شده در هر شب، خطر بیشتری را برای رانندگی با حالت خواب آلودگی به همراه دارد.

از فن آوری های روز استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل های مدل جدید به سنسورهایی مجهز شده اند که هنگام بیرون آمدن از خط خود یا هنگام برخورد با یک شی به شما هشدار می دهند. اگر ساعات عجیب و غریب کار می کنید یا زیاد رانندگی می کنید ، در نظر بگیرید که اتومبیل خود را به خودرویی با این تجهیزات ارتقا دهید.

از جاده خارج شود و در کناری پارک کنید. اگر علائم فوق در شما پیدا شد، با در نظر گرفتن احتیاط و نکات ایمنی از جاده خارج شده و در صورت لزوم، قبل از اینکه دوباره وارد جاده شوید، یک مکان امن برای پارک کردن و چرت زدن 20 دقیقه ای پیدا کنید که این امر باعث افزایش انرژی شما می شود تا بتوانید با ایمنی بیشتر به مقصد برسید.

فراهم کردن محیطی مناسب برای خوابیدن. ایجاد یک محیط خواب مطلوب برای به دست آوردن کیفیت خواب مهم است. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تاریک است و اگر شبانه روز کار دارید در موقع خوابیدن از پرده های خاموشی استفاده کنید. دمای اتاق را بین 20-15 درجه نگه دارید، زیرا محیط های خنک تر در بهبود خواب تاثیر دارند.

کنترل ملاتونین. در صورت بروز مشکلات بدخوابی و کم خوابی مکمل‌های ملاتونین می‌توانند مفید باشند. قبل از شروع مکمل ها حتما با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید.

عوارض جانبی داروها را در نظر بگیرید. بدانید که داروهای تجویزی شما چه تاثیری در شما دارند! برچسب ها و عوارض جانبی هر داروی جدیدی را که شروع می کنید بخوانید و مطمئن باشید قبل از رانندگی می دانید که چگونه بر شما تأثیر می گذارد.

خواب آلودگی در رانندگی هر ساله موجب تصادف بیش از 300.000 وسیله نقلیه موتوری می شود ،سعی کنید یکی از آنها نباشید! در حالی که خسته شدن گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است، اما می‌توانیم در صورت خستگی از رانندگی کردن خودداری کنیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها