کد خبر : 37095

اگر هنگام رانندگی عصبانی می شوید، بخوانید

اگر هنگام رانندگی عصبانی می شوید، بخوانید

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد، دلیل اصلی عصبانیت و پرخاشگری در حین رانندگی، بروز تداخل در فضای خصوصی و عمومی افراد است. در مرحله بعدی، عدم امکان کنترل شرایط؛ موجب خشمگین شدن رانندگان می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از سینا پرس ، بیشتر ما تاکنون کمابیش با رانندگان عصبانی و خشمگینی که براثر یک اتفاق نه‌ چندان جدی در حین رانندگی، کنترل خود را ازدست‌داده و به آتش‌فشانی از خشم تبدیل می‌شوند، مواجه شده‌ایم.

در بسیاری از موارد رانندگان خودروها در خیابان با یکدیگر مشاجره کرده و حتی گاهی کار به برخورد فیزیکی کشیده می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که بعضی از ما خودمان تجربه خشم ناگهانی و بدون مقدمه در حین رانندگی را داشته باشیم و این سوال برایمان پیش‌آمده باشد که چرا در حین رانندگی رفتار ما پرخاشگرانه شده و بیشتر عصبانی می‌شویم؟

در پاسخ به این سؤال باید اذعان داشت که دلیل اصلی این موضوع، وجود محدودیت‌های متعدد در حین رانندگی است و این موضوع عامل اصلی عصبی شدن بسیاری از رانندگان است. درواقع محدودیت مرزهای موجود در موقعیت ما در حین رانندگی، نقش مهمی در عصبی شدنمان ایفا می‌کنند.

برای نمونه درحالی‌ که یک عابر پیاده به‌ سادگی می‌تواند در برخورد با یک مانع، تغییر مسیر داده و در صورت نیاز می‌تواند با سرعت بیشتری راه برود، یک راننده در داخل خودرو با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است و اگر به هر دلیلی خودروی جلویی وی با سرعت کمی حرکت کند، اغلب چاره‌ای جز دنبال کردن سرعت آن خودرو یا پیدا کردن راهی برای سبقت گرفتن از وی ندارد که این موضوع نیز می‌تواند بر اساس موقعیت خیابان و جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنیم، محدودیت‌هایی داشته باشد.

موضوع مهم دیگری که باید در رابطه با رانندگی و پدیده خشم در حین آن موردتوجه قرار گیرد، شرایط روانی راننده در داخل خودرو است. مسئله اساسی این واقعیت است که ما ازنظر ذهنی، فضای داخل خودرو را یک فضای شخصی می‌دانیم و احساس می‌کنیم در فضای شخصی خودمان دارای آزادی و اختیار هستیم درصورتی‌که این موضوع مغایر با واقعیت است، زیرا خودروی ما در یک مکان عمومی و معمولاً شلوغ قرار داشته و هدایت یک خودرو در یک مکان شلوغ، مستلزم تعامل و در نظر گرفتن سایر افراد است. این تعارض روانی یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز بروز خشم در هنگام رانندگی است.

نتایج یک مطالعه در دانشگاه ایالتی کلرادو نشان می‌دهد که این موضوع در بروز خشم رانندگان بسیار مؤثر است و افراد هر چه بیشتر در شخصی‌سازی اتومبیل خود تلاش کنند، کنار آمدن با رفتارهای سایر رانندگان برای آن‌ها دشوارتر شده و رفتارهای پرخاشگرانه‌ تری از خود بروز می‌دهند.

در این مطالعات مشخص شد؛ رانندگان خودروهایی که شیشه‌های اتومبیل خود را دودی کرده و یا سپرهای بزرگ‌تری روی ماشین خود نصب می‌کنند، بیشتر مستعد عصبانیت هستند.

البته به باور پژوهشگران، این ایده که رانندگی کاملاً شخصیت‌های ما را متحول می‌کند یک اغراق است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر در زندگی روزمره رفتارهای پرخاشگرانه داشته و تهاجمی‌ تر هستند، در هنگام رانندگی نیز تمایل بیشتری به عصبانیت و دعوا دارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها