کد خبر : 25108

با فناوری موتور برقی در چرخ خودرو آشنا شوید

با فناوری موتور برقی در چرخ خودرو آشنا شوید

با قرار دادن موتور درست درون چرخ، این فناوری کمک می‌کند تا خودرو درست مطابق با میل راننده حرکت کند، شتاب بگیرد و بپیچد. چنین قدرتی در خودرو شور و حالی متفاوت به رانندگی می‌بخشد. این چیدمان آزادی عمل بیشتری به راننده می‌دهد و ساخت خودروهایی متنوع‌تر از گذشته را میسر می‌سازد.

به گزارش خودروتک ، فناوری «موتور در چرخ» در واقع نوعی متفاوت از خودروهای الکتریکی است. خودروهای الکتریکی عادی، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگار در ابتدا یک خودروی بنزینی بوده‌اند که به‌جای موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی قرار گرفته است. یعنی موتور در وسط کاپوت قرار دارد و از طریق دو پلوس، قدرت به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اما در خودروهای «موتور در چرخ» درست روی هر چرخ یک موتور الکتریکی قرار دارد که مستقیماً چرخ را به پیش می‌راند.

شتاب‌گیری خوب و واکنش سریع خودرو به خواسته‌های راننده، یکی از مشخصات عمومی خودروهای الکتریکی است. اما خودروهای «موتور در چرخ» یک خصوصیت دیگر هم دارند. ازآنجایی‌که در این خودروها، قدرت هر چرخ و سرعت آن جداگانه کنترل می‌شود، فرمان‌پذیری آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. این خودروها می‌توانند حتی سر پیچ‌ها شتاب‌گیری شدید داشته باشند و همزمان فرمان‌پذیری خود را حفظ کنند.

چیدمان فناوری

همان‌طور که گفتیم، در خودروهای الکتریکی معمولی، موتور بنزینی با موتور الکتریکی جایگزین شده است. این چیدمان به خودروهای الکتریکی اجازه می‌دهد تا از پلتفرم‌های موجود طراحی‌شده خودرو استفاده کنند و خودروسازها می‌توانند در زمینه سیستم تعلیق و کنترل لرزش و صدای خودرو، از فناوری‌های موجود استفاده کنند.

در خودروهای الکتریکی عادی، قدرت در الکتروموتور مرکزی تولید می‌شود و سپس از طریق پلوس‌ها به چرخ منتقل می‌شود. همین انتقال قدرت، می‌تواند باعث کمی تأخیر در عملکرد خودرو شود.

اما در فناوری «موتور در چرخ» این فاصله برداشته شده و به حداقل رسیده است. پلوس (میله انتقال قدرت) بسیار کوتاه است و تأخیر بسیار کمتری نسبت به یک پلوس بلند ایجاد می‌کند و قدرت تولیدی موتور، بدون هیچ وقفه‌ای به چرخ وارد می‌شود. در نتیجه، می‌توان چرخ‌ها را با دقت بسیار بالایی کنترل کرد.

در یک خودروی «موتور در چرخ»، چرخ‌های راست و چپ با موتورهای جداگانه کنترل می‌شوند و بنابراین می‌توانند مستقلاً عمل کنند. برای مثال، وقتی راننده به سمت چپ می‌پیچد، قدرت بیشتری به موتور چرخ سمت راست ارسال می‌شود، و هرچه راننده فرمان را بیشتر بچرخاند، اختلاف میان قدرت ارسالی به دو چرخ افزایش خواهد یافت. این اختلاف قدرت باعث می‌شود تا فرمان‌پذیری خودرو به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

فناوری مشابهی نیز هم‌اکنون در خودروها استفاده می‌شود، با این تفاوت که ترمزها روی هر چرخ مستقلاً عمل می‌کنند. هدف این فناوری نیز افزایش قدرت فرمان‌پذیری است. در واقع فناوری ترمز مستقل روی هر چرخ، قدرت ارسالی به هر چرخ را «محدود» می‌کند، اما فناوری «موتور در چرخ»، قدرت ارسالی را افزایش می‌دهد. در نتیجه تجربه رانندگی با این فناوری، بسیار متفاوت از خودروهای پیشین خواهد بود  و این خودروها طیف بسیار گسترده‌تری از عملکرد را ارائه خواهند داد.


منبع: نیسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها