کد خبر : 21350

اگر می خواهید آفرودباز شوید، بخوانید

اگر می خواهید آفرودباز شوید، بخوانید

رانندگی آفرود انواع مختلفی دارد. از کسانی که آخر هفته برای تفریح به آفرود می‌روندگرفته تا صخره‌­نوردان سرسخت، تمام آفرودسواران در سرتاسر جهان می‌دانند که کارهای بسیار کمی هستند که لذتی فراتر از رانندگی در جاده‌های صعب‌العبور داشته باشند.

به گزارش خودروتک ، متأسفانه امروز بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل بیشتر عمر خود را در جاده‌ها سپری می‌کنند. برای یک راننده عادی، انتخاب خودروی دو دیفرانسیل بیشتر یک انتخاب سلیقه‌ای‌ست و استفاده از پتانسیل‌های واقعی خودرو ممکن است به روزهای برفی محدود شود. وقتش رسیده است که خودروی آفرودی خود را به مسیرهای دور افتاده ببرید و کمی لاستیک­‌هایتان را گِلی کنید.

رانندگی آفرود انواع مختلفی دارد. از کسانی که آخر هفته برای تفریح به آفرود می‌روندگرفته تا صخره‌­نوردان سرسخت، تمام آفرودسواران در سرتاسر جهان می‌دانند که کارهای بسیار کمی هستند که لذتی فراتر از رانندگی در جاده‌های صعب‌العبور داشته باشند. بگذارید نگاه مختصری داشته باشیم به مکان­‌هایی که وقتی تصمیم گرفتید آسفالت جاده را ترک کنید با آن‌ها روبرو خواهید شد. در نظر داشته باشید که این مقاله فقط یک مقدمه است و به‌هیچ‌وجه حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز شما برای رفتن به آفرود نیست. به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین اصول یک ماجراجویی آفرودی موفق، ایمنی و آمادگی است.

معرفی مختصر اصطلاحات آفرود

۴×۴ High: حالت چهار چرخ محرک چندمنظوره در اکثر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت بر خلاف حالت ۲WD (که فقط قدرت موتور به دو چرخ منتقل می‌شود)، قدرت موتور به هر ۴ چرخ منتقل می‌شود. منظور از واژه High سبک بودن ضریب دنده است و به این موضوع اشاره می‌کند که ضریب دنده نسبت به حالت ۲WD تغییری نمی‌کند و می‌توان با سرعت‌های نسبتاً بالاتری حرکت کرد.

۴×۴ Low: به معنای دنده سنگین‌تر و قوی‌تر است؛ حالت چهار چرخ محرک هنگامی که دنده کمک درگیر شود که باعث انتقال قدرت بیشتر به چرخ‌ها شده و سرعت چرخش آن‌ها را کمتر می‌کند. این حالت در شرایط آفرودی که با سرعت خیلی پایین حرکت می‌کند (مانند عبور ازصخره‌ها) و برای آزاد کردن خودرو در شرایط بحرانی مفید است.

Locking Differential: این واژه به معنای قفل دیفرانسیل است که همچنین Diff Lock نیز نامیده می‌شود (در فارسی دف‌ـ‌لاک هم می‌گویند) و به‌سرعت چرخش چرخ‌ها اشاره می‌کند. در بیشتر حالت‌های ۴ چرخ محرک معمولی، سرعت چرخ‌ها متفاوت هستند تا خودرو بتواند به‌راحتی بپیچد. وقتی دیفرانسیل قفل می‌شود تمام چرخ‌هابا سرعت مساوی می‌چرخند که در رانندگی آفرود حرفه‌ای و برای آزاد کردن خودرو هنگام گیر افتادن کاربرد دارد. دیفرانسیل به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر خودروی شما روی یک سنگ گیر کند و یک چرخ آن روی هوا باشد، این چرخ کاملاً هرز می‌گردد و به چرخ مقابل آن هیچ قدرتی منتقل نمی‌شود. حال اگر قفل دیفرانسیل داشته باشید، هر دو چرخ دقیقاً با یک سرعت می‌چرخند و حتی اگر یک چرخ روی هوا باشد، چرخ مقابل آن می‌تواند با سرعت قبلی خود حرکت کند.

Approach Angle: زاویه حمله ـ حداکثر زاویه شیبی که یک خودرو می­تواند از آن بالا یا پایین رود بدون اینکه هیچ‌یک از اجزای بدنه یا سیستم تعلیق با زمین تماس پیدا کند.

Wheelbase:  فاصله بین محور جلو و محور عقب یا فاصله بین مرکز چرخ جلو تا مرکز چرخ عقب (هر دو چرخ در یک سمت)

Wheel Travel: حداکثر میزان حرکت عمودی چرخ‌ها به سمت بالا یا پایین. هر چه قدر بازی عمودی چرخ‌ها بیشتر باشد چسبندگی در مسیرهای آفرودی و غیر آفرودی بیشتر خواهد بود.

لوازم ضروری برای هر سفر آفرودی

  • باک پر
  • طناب بکسل (مطمئن شوید که رده­بندی وزنی آن با وزن خودروی شما سازگار است، و البته به فکر خودروهایی باشید که احتمالاً شما قرار است نجاتشان دهید)
  • لاستیک زاپاس و هر چیزی که برای تعویض لاستیک معیوب در منطقه آفرودی به آن نیاز دارید.
  • کمپرسور باد قابل­ حمل
  • تجهیزات کمکی تعیین مسیر (نقشه، موقعیت‌یاب، قطب‌نما)
  • کمک‌­های اولیه
  • تلفن همراه

توصیه می‌شود وسایل اضافی زیر را همراه داشته باشید

  • جک مخصوص بالا بردن تا ارتفاع زیاد
  • قلاب بکسل نصب شده روی خودرو
  • بیل
  • منبع ذخیره آب (برای رادیاتور) و سوخت
  • بی‌سیم برای اینکه با دوستان خود در ارتباط باشید
  • کپسول اطفای حریق

منبع: نیسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها