کد خبر : 20662

نکاتی برای موتورسواری در تابستان

نکاتی برای موتورسواری در تابستان

موتورسوارها حتی اگر از سوانح جاده‌ای جان سالم به در ببرند، باید نگران چیزهای دیگری باشند. مثلاً باران، برف، بادهای سرد و مسیرهای لغزنده، بیشتر از هر چیز دیگری برای موتورسوارها در روزهای زمستانی، خطرناک است.

به گزارش خودروتک ، چنین شرایطی فقط مختص روزهای زمستانی نیست؛ حتی در تابستان هم موتورسواران باید با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم کنند، به‌خصوص با گرما که تاب و توان هر کسی را از بین می‌برد. حال اگر موتورسواران، چند نکته ساده را رعایت کنند، با آرامش و امنیت بیشتر و البته با دردسر کمتری می‌توانند روزهای داغ تابستان را سپری کنند. اگر شما هم موتورسوارید، پس چند دقیقه‌ای باما باشید!

1 - زنجیر را تمیز کنید

نه فقط در تابستان، بلکه در تمام روزهای سال، زنجیرها نیاز به مراقبت دایمی دارند مگر اینکه موتورسیکلت ارزان‌قیمتی داشته باشید. زنجیرها را ابتدا تمیز کنید طوری که هیچ گرد و خاکی روی آن نباشد؛ برای این کار بهتر است از قلم مو یا برس‌های نرم استفاده کنید. سپس ببینید که آیا آثاری از زنگ‌زدگی یا خوردگی روی دانه‌های زنجیر وجود دارد یا خیر. اگر هم موتورسیکلت شما به‌جای زنجیر، تسمه داشت، مطمئن شوید که ترک، خراش بزرگ یا هرگونه پوسیدگی روی تسمه نباشد.

وقتی همه چیز مرتب بود، روغن‌کاری زنجیر را شروع کنید و توجه داشته باشید که روغن بیشتر به معنای روانکاری بهتر نیست، پس در روغن‌کاری زنجیر، زیاده‌روی نکنید. در پایان کار نیز میزان سفتی زنجیر را دوباره چک کنید. توصیه می‌کنیم بعد از روغن‌کاری، حداقل برای چندساعت، موتورسیکلت را روشن نکنید تا روغن در همه‌جای زنجیر پخش شود.

2 - سطح مایعات را چک کنید

تابستان یعنی اینکه موتورسیکلت شما در گرم‌ترین حالت ممکن کار می‌کند. پس اگر می‌خواهید خوب کارش را انجام دهد، باید همه مایعات را چک کنید، چون مایعات مثل خون در رگ‌های بدن است. وقتی می‌گوییم مایعات، یعنی بسته به نوع موتورسیکلت‌تان، باید مراقب چیزهایی مثل، روغن، رادیاتور، ترمزها، کلاچ و هرچیزی که سیالی در آن جریان دارد، باشید. همچنین باید از محکم‌بودن بست شیلنگ‌ و سالم بودن سایر اتصالات مرتبط برای جلوگیری از هرگونه نشتی، اطمینان پیدا کنید.

3 - فشار باد تایرها را کم کنید

در دمای بالا، که هوا منبسط می‌شود، حسابی باید مراقب فشار باد تایرها باشید چرا که تایرها (حتی در فشار استاندارد) بر اثر گرمای زیاد، ممکن است به مرز ترکیدگی برسند. علاوه‌بر این دقت کنید که آج‌ها، ساییده نشده باشند یا اثری از پارگی در آن‌ها نباشد.

4 - روشن، نمانید!

موتورسیکلتی که روشن است را بیش اندازه، درحالت توقف نگه ندارید چراکه درجا کارکردن آن در روزهای گرم، برای پیشرانه‌های هواخنک و حتی برای مدل‌های آب‌خنک، هم باعث افزایش دمای موتور و هم موجب تغییر کیفیت روغن می‌شود.

5 - تعویض روغن را فراموش نکنید

چند مورد قبل گفتیم که سطح مایعات را باید چک کرد، ولی برای مهم‌بودنش، دوباره باید این مورد را تکرار کنیم. بسته به توصیه سازنده موتورسیکلت، زمان تعویض روغن را فراموش نکنید. روغن‌‌های جدید، نسبت به روغن‌های قدیمی، مقاومت بهتری در برابر گرما دارند.

اگر نیازمند تعویض روغن بودید، به این نکته دقت کنید که قبل از تخلیه، موتورسیکلت را چندین کیلومتر راه ببرید و پیشرانه‌اش را گرم کنید چراکه در این حالت، ذرات موجود یا حتی قطعات ریز درون روغن، بهتر تخلیه می‌شوند. همچنین مراقب باشید که هنگام ریختن روغن جدید، نباید پیشرانه گرم شده باشد. اگر موتورسیکلت شما به فیلتر روغن مجهز است، معمولاً باید در ازای هر سه بار تعویض روغن، یکبار فیلترش را تعویض کنید.

6 - لنت ترمزها را ببینید

تنها وسیله نجات‌بخش شما در زمان‌های اضطراری، ترمزها هستند. پس مراقب تمام‌شدن لنت‌ها و تعویض به موقع آن‌ها باشید. اگر موتورسیکلت شما، ترمز کاسه‌ای دارد، از سالم بودن‌ کفشک‌ها مطمئن شوید.

7 - از ایمنی‌ غافل نشوید

هیچ موتورسواری دوست ندارد که در روزهای گرم سال، لباس زیادی بپوشد. این منطقی است، ولی دلیلی برای عدم احتیاط شما نمی‌شود! اگر موتورسیکلت معمولی یا ارزان‌قیمتی دارید، در روزهای تابستان هم باید کلاه ایمنی داشته باشید و از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید. اگر هم سوار بر مدل‌های گران‌تر با پیشرانه حجیم‌تر هستید، خوب می‌دانید که لباس مخصوص و ایمن موتورسواری تنها برای این است که یکبار دیگر هم بتوانید از سواری لذت ببرید!

اگر زیادی گرمایی هستید، از کلاه‌های فک متحرک، دستکش‌های انگشتی یا لباس‌های رنگ روشن بپوشید.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها