کد خبر : 18572

راهنمای انتخاب بهترین روغن گیربکس برای پژو 206

راهنمای انتخاب بهترین روغن گیربکس برای پژو 206

یکی از اصلی‌ترین راه‌های حفاظت و نگهداری از جعبه دنده یا گیربکس، استفاده صحیح و تعویض به موقع روغن گیربکس است. انتخاب بهترین روغن گیربکس اتوماتیک و دستی یکی از دغدغه‌های رانندگان به شمار می‌آید. بهترین زمان تعویض روغن گیربکس در هر خودرو مطابق با دفترچه راهنمای خودرو در نظر گرفته می‌شود. اما در اغلب موارد در بازه‌ی سی هزار تا صد هزار کیلومتر، تعویض روغن گیربکس توصیه می‌شود.

به گزارش خودروتک ، روغن گیربکس بر اساس نوع گیربکس دستی و اتوماتیک و همچنین فاکتورهای دیگری، بسیار متنوع می‌شود. روغن گیربکس 206 نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اصلی‌ترین ویژگی روغن گیربکس دستی،گرانروی بالای آن می‌باشد. روغن گیربکس اتوماتیک 206 باید خاصیت خنک‌کنندگی زیادی در دماهای بالا داشته باشد. در واقع به کمک این خاصیت، مانع از داغ‌شدگی در دنده‌ها می‌شود. روغن گیربکس اتوماتیک، همچنین دارای خاصیت جلوگیری از کف کردن روغن و یا تشکیل حباب روغن را دارد. این ویژگی در گیربکس دستی بسیار دردسرساز می‌باشد؛ چرا که وجود کف و حباب، مانع از انتقال صحیح قدرت به سیستم گیربکس می‌شود. این امر به شدت بازده و راندمان را پایین می‌آورد.

روغن گیربکس اتوماتیک خاصیت ضد خوردگی و ضد اکسیداسیون نیز دارد. باید در نظر داشت که در برخی از موارد و در زمان اضطرار می‌توان از روغن گیربکس اتوماتیک به جای روغن گیربکس دستی استفاده نمود. اما به دلیل غلظت فراوان و گرفتگی احتمالی در کانال‌های گیربکس، از روغن گیربکس دستی، به هیچ وجه نمی‌توان به جای روغن گیربکس اتوماتیک استفاده نمود. روغن گیربکس دستی بر اساس سطح کیفیت API و همچنین میزان ویسکوزیته بر اساس معیار SAE، تقسیم‌بندی می‌شوند.

در دسته‌بندی API بر اساس گرانروی روغن تقسیم‌بندی صورت می‌پذیرد. در واقع این گستره از GL-1 تا GL-6 تقسیم‌بندی می‌شود. معمولا از GL-4 و GL-5 بیشترین استفاده صورت می‌پذیرد. روغن گیربکس اتوماتیک سنتتیک عملکرد بهتری را در مواجهه با درجه فشار و حرارت بالا ، از خود نشان می‌دهند.

روغن گیربکس 206 اتوماتیک

پژو 206 از لحاظ گیربکس به دو مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شود. در انواع مختلف تیپ‌های پژو 206، تنها پژو 206 تیپ 6 و پژو 206SD V9 دارای گیربکس اتوماتیک هستند. سایر تیپ‌های پژو 206 از گیربکس دستی استفاده می‌کنند. باید در نظر داشت که حجم روغن گیربکس در پژو 206 دارای گیربکس اتوماتیک، تنها 6 لیتر می‌باشد.پژو 206 از لحاظ گیربکس به دو مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شود. در انواع مختلف تیپ‌های پژو 206، تنها پژو 206 تیپ 6 و پژو 206SD V9 دارای گیربکس اتوماتیک هستند. سایر تیپ‌های پژو 206 از گیربکس دستی استفاده می‌کنند. باید در نظر داشت که حجم روغن گیربکس در پژو 206 دارای گیربکس اتوماتیک، تنها 6 لیتر می‌باشد. بر روی بطری روغن گیربکس اتومات ۲۰۶ تیپ ۶، علامت ATF درج شده است. همگی انواع روغن گیربکس اتوماتیک، یکسان نمی‌باشند؛ بلکه بر اساس نوع گیربکس اتوماتیک، تغییر می‌کنند. برای مثال در گیربکس‌های مدل CVT، بطری روغن گیربکس علاوه بر علامت ATF علامت CVT را نیز بر روی خود دارد.


منبع: گیربکس فیکس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها