کد خبر : 18481

شستن موتور خودرو در 10 مرحله ساده + تصاویر

شستن موتور خودرو در 10 مرحله ساده + تصاویر

ذرات گرد و غبار از منافذ اطراف محفظه موتور به درون آن راه پیدا کرده و موجب کثیف شدن پیشرانه می‌شوند؛ اما اگر از 10 گام زیر پیروی کنید، می‌توانید نسبت به تمیزی موتور خودرو مطمئن شده و از آن لذت ببرید.

به گزارش خودروتک ، آیا هنگامی که خودرویتان تر و تمیز است و برق می‌زند، احساس خوبی به شما دست می دهد؟ یک خودروی تمیز در جاده و خیابان عالی به نظر می‌رسد اما یکی از تفاوت های کسی که عاشقانه به خودروی خود می رسد با افراد معمولی می تواند همین مسئله باشد.

 

ذرات گرد و غبار از منافذ اطراف محفظه موتور به درون آن راه پیدا کرده و موجب کثیف شدن پیشرانه می‌شوند؛ اما اگر از 10 گام زیر پیروی کنید، می‌توانید نسبت به تمیزی موتور خودرو مطمئن شده و از آن لذت ببرید.

گام اول: زمان

 

زمان ایده آل برای انجام عمل تمیزکاری پیشرانه، یک روز گرم با رطوبت اندک و مقداری باد است که کمک می‌کند پیشرانه و اجزای پیرامون آن سریعتر خشک شوند.

گام دوم: خنک بودن موتور خودرو

 

اگر پیشرانه موتور روشن بوده است، درب کاپوت را بالا بزنید و حداقل ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا پیشرانه مقداری خنک شود.قطعات داغ موتور علاوه بر سوزاندن دست شما، احتمال انقباض سریع و آسیب دیدنشان در صورت تماس با آب سرد وجود دارد.

گام سوم: جداسازی

 

کلیه کاورهای پلاستیکی موجود در زیر درب کاپوت را جدا کنید؛ این قطعات را می‌توان جداگانه تمیز کرد. همچنین اتصال قطب منفی باتری را نیز جدا کنید؛ این کار از آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی، در صورت خیس شدن، جلوگیری به عمل می‌آورد.

اگر کمی فنی‌تر هستید بهتر است باتری را به طور کامل جدا کرده و آن را به بیرون از فضای موتور خودرو منتقل نمایید.

گام چهارم: پوشاندن

 

با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هرگونه قطعات الکترونیکی نظیر: سنسورها، سوکت‌ها، سیم‌ها، باتری و غیره را بپوشانید. همچنین مجرای هوای ورودی به موتور را نیز برای اطمینان مسدود نمایید تا از ورود آب به درون آن جلوگیری شود.

با این با انجام این کارها شما می‌توانید با ریسک کمتری نسبت به شستشوی موتور خودرویتان اقدام کنید.

گام پنجم: چربی‌زدایی

 

شما می‌توانید با استفاده از اسپری‌های ویژه و پاشش محلول‌های چربی‌زدا بر روی قطعات موتور، به طور کامل هرگونه روغن، گریس، دوده و غیره را از روی اجزای پیشرانه بزدایید.

گام ششم: دستمال کشیدن

 

بسته به اینکه موتور خودرو شما چقدر کثیف است، شاید احتیاجی به تمیزکاری با دستمال وجود نداشته باشد. برخی مناطق نظیر درب سوپاپ، امکان دارد لایه‌های ضخیمی از روغن و خاک را میزبانی کنند که در این صورت می‌توانید از بُرس‌های غیرفلزی و اسپری پاک کننده برای تمیز کردن آن مناطق بهره ببرید؛ سپس با دستمال آنجا را به طور کامل تمیز نمایید.

گام هفتم: شستشو با آب

 

اگر دستگاه کارواش خانگی یا هر نوع پمپی که موجب افزایش فشار آب شود را در اختیار دارید، می‌توانید با تنظیم آن بر روی حالت نسبتا کم فشار، نسبت به شستشوی پیشرانه و محوطه اطراف آن اقدام کنید.

کلیه قطعات و اجزای درون محفظه موتور خودرو را بشویید؛ یادتان باشد از بخش پشت موتور شروع کرده و به قطعات جلوی موتور برسید. کلیه ذرات برجای مانده از مرحله اسپری کردن را به خوبی بشویید. حواستان باشد هرگز مستقیما آب را بر روی قطعات الکترونیکی نپاشید. سعی کنید جاهایی که امکان خشک شدن سریع وجود ندارد را شست و شو ندهید و با یک دستمال به تمیزکاری آن بپردازید.

 

توجه بسیار مهم:  با توجه به حضور قطعات الکترونیکی حساس در محفظه موتور، شستشوی پیشرانه با آب امری نسبتا خطیر به حساب می‌آید؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورت نداشتن مهارت و نیز عدم آشنایی کافی با قطعات حساس موتور، حتی الامکان از شست و شوی پیشرانه با آب خودداری نموده و یا اینکه این کار را به مراکز و کارواش‌های معتبر بسپارید تا احیانا درگیر مشکلات احتمالی حاصل از آن نشوید.

 

گام هشتم: خشک کردن

 

اگر پمپ باد در اختیار دارید، می‌توانید از آن برای خشک کردن هرچه سریعتر سوراخ سُنبه‌های موتور خودرو خود بهره ببرید. در غیر این صورت از حوله مخصوص یا یک دستمال خشک به جهت زدودن آب و تمیز کردن کثیفی‌های باقی مانده استفاده کنید.

گام‌ نهم: جایگذاری

 

قطب منفی باتری را متصل نموده و کیسه‌های پلاستیکی را از روی قطعات الکترونیکی موتور بردارید. کاورهای پلاستیکی جدا شده را نیز در جای خود نصب کنید.

گام دهم: تکرار

موتور خودرو
 

نکته اساسی در پروسه فوق این است که اجازه ندهید موتور خودرو شما بیش از حد کثیف شود. اسپری کامل قطعات موتور و چربی زدایی از آنها به میزان یک یا دو بار در سال، می‌تواند از کثیف شدن بیش از حد پیشرانه خودرو ممانعت به عمل بیاورد. بنابراین بهتر است در فواصل زمانی مشخص، دستی به سر و روی پیشرانه خودرویتان بکشید.

و در پایان، تمیز بودن فضای موتور ممکن است به اندازه درخشندگی بدنه جذاب به نظر نرسد اما باعث می شود شما احساس خوشحالی بیشتری داشته باشیم.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها