کد خبر : 18370

منظور از کامپوننت در سیستم صوتی خودرو چیست؟

منظور از کامپوننت در سیستم صوتی خودرو چیست؟

از جمله اجزای سیستم‌های صوتی خودرو که به صورت حرفه‌ای بسته می‌شوند، کامپوننت است که ویژگی‌های خاصی دارند و آنها را نزد علاقمندان به سیستم‌های صوتی محبوب کرده است.

به گزارش خودروتک ، احتمالا جمله‌ای عام را شنیده‌اید که نصاب‌های سیستم صوتی می‌گویند، کامپوننت از بلندگو بهتر است. اگرچه این جمله دقیق نیست؛ اما درست است.

اگر بخواهیم خیلی ساده به معرفی کامپوننت بپردازیم باید بگوییم این دستگاه نوعی بلندگو با ویژگی‌های خاص است.

ویژگی‌هایی که کیفیت صوتی آن را به نسبت بلندگو در سطحی بالاتر قرار داده و امکان تنظیمات صوتی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کامپوننت چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

کامپوننت بلندگویی است که از دو عدد ووفر و دو عدد توییتر تشکیل شده است. همچنین یک جفت کراس اوور که مسئول تقسیم صداهای دریافتی بر مبنای میزان فرکانس است؛ بخش دیگر را تشکیل می‌دهد.

کامپوننت‌ها با توجه به این اجزا می‌توانند صدای شفاف‌تر و با کیفیت‌تری را برای شما فراهم کنند. وقتی صدا از

سیستم صوتی و تصویری خودرو  شما به کامپوننت می‌رسد؛ بر اساس میزان فرکانس آن به صداهای زیر و بم تقسیم می‌شود.

صداهای بم به ووفر و صداهای زیر به توییتر منتقل می‌شود. همین عامل ساده است که کامپوننت را از بلندگو متفاوت می‌کند.

البته یک ویژگی دیگر نیز وجود دارد که موجب می‌شود این آپشن خودرو یا بهتر بگوییم این آپشن سیستم صوتی خودرو، نسبت به بلندگو ارزشمندتر باشد.

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است؛ کامپوننت از اجزای جدا از هم تشکیل شده است (همان ووفرها و توییترها)، و به همین دلیل به راحتی می‌توان محل نصب آنها را بر مبنای جهت حرکت صدا انتخاب کرد؛ تا صدایی سه بعدی و فراگیر را تجربه کنید.

توجه کنید که این ویژگی به‌خصوص در خودروها که فضای کابین محدود و بسته‌ای دارند؛ بسیار مهم و موثر است. به همین دلیل هم کامپوننت‌ها را در سیستم صوتی خودرو بیشتر مشاهده خواهید کرد.

کامپوننت‌ها به طور معمول دایره‌ای هستند؛ اما در مواردی نسخه‌های بیضی آنها نیز یافت می‌شود. هنگام خرید کامپوننت، اگرچه کیفیت و توان خروجی ووفر و توییتر بسیار مهم است؛ اما مهم‌تر از آن کیفیت کراس اوور است.

این ابزار هرچقدر که باکیفیت‌تر باشد از دقت بیشتری برخوردار است؛ و بهتر از پس وظیفه حساس خود بر می‌آید. در واقع اگر می‌گویند صدای کامپوننت از بلندگو بهتر است؛ تنها به دلیل وجود یک کراس اوور با کیفیت است.

یک کراس اوور خوب حتی می‌تواند صدا را آنالیز کرده و حتی فرکانس‌های اضافی و مزاحم را حذف نمایید. در حالی که اگر این قطعه کیفیت لازم را نداشته باشد؛ از کامپوننت نیز بیشتر از یک بلندگو (در توان یکسان) نباید انتظار داشته باشید.

همچنین جدا بودن بخش‌ها این اجازه را می‌دهد که برای توییتر هد سینک (خنک‌کننده) و برای کل مجموعه از داس کپ (جلوگیری از ورود آشغال به کویل) استفاده کنید.

اما اگر قصد خرید کامپوننت دارید؛ بهتر است چند نکته مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید. در درجه اول فراموش نکنید که کامپوننت‌ها به نسبت بلندگوها گران‌تر هستند.

پس شما باید متحمل هزینه بیشتری شوید. همچنین به دلایل فنی ممکن است خرید کامپوننت باعث شود مجبور به خرید آمپلی‌فایر نیز شوید. پس باز هم هزینه بالاتر خواهد رفت.

در نهایت نصب درست کامپوننت کار هرکسی نیست؛ پس باید این کار را به یک نصاب حرفه‌ای سیستم صوتی خودرو بسپارید.

حالا که با ویژگی‌ها و عملکردش آشنا شدید؛ می‌توانید با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرید که از این دستگاه و امکانات آن در سیستم صوتی خودروی خود بهره بگیرید یا خیر.

منبع: زدگروپ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها