کد خبر : 15645

با ترمز برقی خودرو بیشتر آشنا شوید

با ترمز برقی خودرو بیشتر آشنا شوید

پیشرفت سریع تکنولوژی در چند سال اخیر سبب شده سیستم های جدیدی در عرصه خودروسازی روی کار بیانند، که هر روز نیز بر نوع آن ها افزوده می شود. برخی از این آپشن ها کار راننده را بسیار راحت می کند. یکی از این آپشن ها ترمز پارک برقی است.

به گزارش خودروتک ، به طور خلاصه ترمز پارک برقی در یک دکمه به نسبت کوچک خلاصه می شود که بجای ترمز دستی سابق ایفای نقش می کند. ترمز دستی برقی که به صورت اختصاری EPB شناخته می شود باعث حذف ساختار قدیمی و رایج ترمز دستی می شود. این سیستم قابل نصب بر روی تمام خودروهای داخلی و خارجی می باشد و نصب آن نیز بسیار آسان است. توجه داشته باشید که در ترمز دستی با توجه به نوع طراحی شکل آن باید نیروی زیادی را وارد کنید تا ترمز دستی فعال شود حال انکه در سیستم پارک برقی خودرو تنها با فشار دادن یک کلید ترمز دستی فعال می شود و عمل قفل شدن چرخ ها سریع تر انجام می پذیرد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که شما می توانید ترمز پارک برقی را به سیستم امنیتی مجهز کنید تا فقط راننده بتواند آن را فعال کند، و شخص دیگری توان فعال سازی آن را نداشته باشد. با سیستم ترمز برقی زیبایی و آسایش را برای خودرو خود به ارمغان بیاورید.

ساختار فنی ترمز پارک خودرو برقی

1.به صورت کاملا اتوماتیک: در حالت اتوماتیک، سیستم به صورت کاملا اتوماتیک فعال می شود بدین صورت که پس از توقف خودرو، و خاموش شدن موتور خودرو، چرخ های عقب فعال می شوند در چنین حالتی چراغ خطر بر روی کلید A که علامت خطر فعال شدن سیستم ترمز است روی صفحه کیلومتر شمار خودروی شما روشن می شود. زمانی هم که موتور خودرو روشن است و دسته دنده روی قسمت D قرار می گیرد با فشار دادن پدال گاز سیستم ترمز الکترونیک مجددا فعال می شود و ترمز چرخ ها را آزاد می کند و به شما اجازه حرکت می دهد.

2.حالت دستی ترمز پارک برقی خودرو: در این حالت نیز سیستم، با حالت غیر فعال کردن اتوماتیک ترمز پارک برقی می توان ترمز چرخ های را به صورت دستی فعال یا غیر فعال کرد. برای چنین کاری ابتدا با فشردن کلید دو طرفه نشان و با حرف A می توان فعال و غیر فعال بودن سیستم را انجام داد. برای غیر فعال سازی سیستم اتوماتیک نیز فقط کافی است که کلید را به سمت پایین به سوی فلش سبز رنگ کشیده و برای فعال سازی کلید را به سمت بالا فلش قرمز رنگ حرکت داد.

تاریخچه ترمز پارک برقی:

از اوایل قرن 21 برای نخستین بار ترمز دستی برقی(ترمز پارک برقی) بر روی آئودی A8 استفاده شد و سپس این  تکنولوژی با گذشت زمان در سال 2009بر روی سایر محصولات آئودی نیز مورد استفاده قرار گرفت و اکنون نیز این سیستم مورد استفاده بسیاری از تولید کنندگان خودرو قرار گرفته است که  از این سیستم استفاده می کنند. زیبایی و آسایش را در رانندگی با استفاده از ترمز پارک برقی تجربه کنید.


منبع: ایمن ران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها