کد خبر : 70351

استفاده مک لارن و تسلا از قطعات هیوندای و مرسدس

استفاده مک لارن و تسلا از قطعات هیوندای و مرسدس

زمانی که به یک خودروی خاص، با قیمت خیلی بالا فکر می کنید، مثل تسلا مدل ایکس یا سوپرکار مک لارن، احتمالاً با خودتان می گویید که حتماً قطعات و مجموعه های تشکیل دهنده آنها خیلی خاص هستند، مثل فناوری باتری تسلا یا ویژگی های آئرودینامیک که از مک لارن یک خودروی پرشتاب مسابقه ای می سازد. اما تعداد زیادی قطعه مشترک با خودروهای رایج و متداول دارند که به چشم نمی آیند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، حتی مدل ایکس تسلا قطعات مشترک خیلی زیادی با مدل های سدان تسلا مثل مدل اس دارد. کل جعبه فرمان و شیشه بالابرهای برقی تسلا از همان منبعی تأمین می شود که برای مرسدس بنز قطعه تولید می کند. شگفت آورتر این است که حتی سامانه HVAC [همان سامانه سرمایشی و گرمایشی و تهویه هوای خودکار در خودرو] در تسلای مدل ایکس که مجهز به حالت دفاع در برابر سلاح های بیوشیمیایی هم هست، جزو سامانه های رایج در بسیاری از خودروها در بازار است.

بخش اصلی این سامانه را تأمین کننده ای به نام «ووری» Woory با شماره قطعه D266-EB9AA01 تولید می کند. حالا کاشف به عمل آمده که قطعات تولید شده توسط «ووری» در انواعی از مدل های برندهای هیوندایی و کیا مورد استفاده قرار می گیرند.

اولین بار هم در سوناتای مدل 2009 از کمپانی هیوندایی در بازار آمریکا مشاهده شده است. این سامانه در هیوندایی ای30 و کیا سید Cee'd در بازارهای جهانی هم نصب شده است. معمولاً سه عامل قیمت، کیفیت [قابلیت اطمینان] و تحویل به موقع است که تعیین می کند کدام تأمین کننده انتخاب شود.

از این رو تسلا و مک لارن به همان تأمین کننده ای رجوع کرده اند که مرسدس بنز قطعات موتورهایی مثل شیشه بالابر و سامانه های تهویه مطبوع را از آن تأمین می کند. موتور شیشه بالابر براوز Brose با شماره قطعه no. 934531-102 اول بار در سال 2010 در مدل کلاس ایی مرسدس مورد استفاده قرار گرفت، اما طولی نکشید که مک لارن هم همان قطعه را برای محصول 570S خود سفارش داد.

سمت راست لوگوی مرسدس بنز هم لوگوی برند براوز مشاهده می شود. کیفیت بالا و قیمت مناسب، سایر خودروسازان را هم مجاب می کند که به این تأمین کننده رجوع کنند. برای همین است که این موتورها و اکچوئیترها در انواعی از مدل های مرسدس بنز و مک لارن، با این که رقیب هم هستند، مشاهده می شوند.

حتی مدل ایکس تسلا هم به تأمین کننده ای مراجعه کرده که در اصل برای اولین بار برای مک لارن قطعه طراحی کرده است. با این که درهای عقب تسلا شباهت زیادی به بالهای شاهین [Falcon] دارد اما درهای جلوی آن سامانه ای بسیار پیشرفته در خود دارد که قابلیت «نرم بسته شدن»  دارد و از مکانیسم قفل موسوم به Chevalier بهره می برد. ورژن اولیه این مکانیسم برای اولین بار در مک لارن MP4-12C به کار گرفته شد که در حقیقت اولین خودروی مک لارن در عصر مدرن به حساب می آمد. این قطعه شوالیه [مکانیسم قفل در] به سرعت در بقیه محصولات مک لارن رایج شد.

یکی از ویژگی های خاص این ارتباط بین مک لارن-تسلا در این است که فرصت خوبی برای خدمات پس از فروش و روزآمدی خدمات ایجاد می کند. خیلی از محصولات مک لارن به درهای نرم بسته شونده مجهز نیستند اما همه مدل های ایکس تسلا این مکانیسم را دارند. البته کمی در آن تغییر ایجاد شده است. خیلی از مشتریان مک لارن متوجه این موضوع شده اند که می توانند این سامانه را روی خودروی خود تعویض کنند. حالا این سوپرکار بریتانیایی از همان سامانه مخصوص مدل ایکس تسلا بهره می برد.

هرچقدر قطعات پنهان و پیدای خودروها مشترک باشد، برای خدمات پس از فروش صاحبان این خودروها بهتر است چون به راحتی می توانند قطعات مورد نیاز خود را در بازار قطعات یدکی تأمین کنند. قطعاتی که امتحان خود را پس داده اند، مراحل تست و تحقیق و توسعه پیچیده ای را پشت سر گذاشته اند. استفاده از این سامانه ها و قطعات باعث می شود که خودروساز مجبور نباشد از ابتدا هزینه های طراحی و تحقیق آن قطعه را بپردازد. به علاوه، قطعات مشترک در خودروها، باعث کاهش ریسک هم می شود.

شاید انتظار می رود که وقتی 6 رقم برای یک خودرو پرداخت می شود، قطعات و مجموعه های آن هم منحصر به فرد باشند، اما به این موضوع هم فکر کنید که اگر به قطعات یدک این خودروها نیاز پیدا کنید، هر چقدر تأمین کنندگان آن محدودتر و خاص تر باشند، تهیه و تعویض آن برای مشتریان هم دشوارتر می شود. طراحی هر قطعه در خودروسازی هم باعث گران تر شدن محصولات خودروساز هم می شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها