کد خبر : 61863

سرمایه گذاری جدید 550 میلیون دلاری تویوتا روی خودروهای خودران

سرمایه گذاری جدید 550 میلیون دلاری تویوتا روی خودروهای خودران

کمپانی «واون پلنت» متعلق به گروه خودروسازی تویوتا، پروژه خودران لیفت، به نام لِوِل ۵‌ را به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خرید. به گزارش سایپانیوز، کمپانی پولدارتر اوبر هم در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بخش خودران خود را به استارت‌آپ آرورا Aurora فروخته بود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، لیفت که پروژه خودران سطح ۵ را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و قرار بود تا سال ۲۰۲۱ بخش اعظم سواری‌ها و مسافربری اینترنتی این شرکت را بخش خودران به دوش بکشد، اکنون هنگام فروش این پروژه می‌گوید که این هدف‌گذاری بیش از حد خوش‌بینانه بوده است.

نه اینکه کوتاهی یا قصور از ناحیه لیفت اتفاق افتاده یا آنکه پروژه آنها با شکست روبه‌رو شده باشد، واقعیت این است که وایموی گوگل هم با آن همه طمطراق و پشتوانه عظیم، توفیق چشمگیری پیدا نکرده و در حال حاضر یک خدمات مسافرکشی خیلی کوچک را در ناحیه فینکس اداره می‌کند.

ضمن آنکه هیچ خدمات تاکسی بدون راننده‌ای در ایالات‌متحده هنوز به طور کامل فعال نشده است و انتظار هم نمی‌رود تا پایان سال توفیقی در این مورد حاصل شود. هر چقدر جدول زمان‌بندی‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به عقب رانده می‌شود، کمپانی‌های کوچک‌تر مجبور می‌شوند فناوری‌های خود را به شرکت‌های بزرگ‌تر بفروشند. سال گذشته استارت‌آپ زوکس هم فناوری خود را به آمازون فروخت. ماه گذشته وُیِج Voyage هم به کروز از جنرال موتورز فروخته شد.

بر کسی پوشیده نیست که آمازون- بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین آمریکا- جیب گشادی دارد. کروز هم روی کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جنرال موتورز، هوندا و مایکروسافت تکیه دارد و از این رو استارت‌آپ‌های آنها تا دیرباز نگرانی مالی نخواهند داشت. اما لیفت به اندازه کمپانی‌های یاد شده –آمازون، گوگل، جنرال موتورز و...- از لحاظ مالی مستحکم و قوی نیست و حتی در دوران کرونا، به سختی موفق به حفظ کسب و کار اشتراک سواری و تاکسی اینترنتی خود شد.

حالا که لیفت هزینه‌های سنگین تحقیقات روی خودران را کاهش داده، بار بزرگی را زمین گذاشته و می‌تواند تعادلی در حساب و کتاب‌های خود داشته باشد. اکنون علاوه بر ۵۵۰ میلیون دلاری که از فروش این فناوری به دست آورده می‌تواند سالی ۱۰۰ میلیون دلار دیگر هم صرفه‌جویی داشته باشد. در سال‌های اخیر لیفت یک راهبرد دو سویه را دنبال کرده است: همزمان با تحقیقات روی فناوری خودران خود، همکاری و شراکت با کمپانی‌های دیگر را هم پیش برده است.

بر اساس این راهبرد،‌ لیفت تلاش کرده است که به اصطلاح یک سکوی باز بسازد تا با یک استاندارد بتواند با کمپانی‌های مختلف دیگر کار کند. البته فروش بخش خودران لیفت به معنی آن نیست که دیگر روی این فناوری کار نمی‌کند یا به تحقیقات ادامه نمی‌دهد. لیفت ترجیح می‌دهد که با یک تامین‌کننده بزرگ خودران کار کند تا اینکه خودش یک واحد کوچک خودران داشته باشد.

البته واون پلنت هم یک تازه‌وارد است که با خرید سطح ۵ از لیفت، اولین معامله بزرگ خود را انجام داده است. با این حال با اتکا به تویوتا، در شهرهای توکیو، لندن و پائولو آلتوی کالیفرنیا هم دفتر خواهد داشت و هزار و ۲۰۰ نفر نیز در آن استخدام می‌شوند. با توجه به ناوگان عظیم مسافربری اینترنتی لیفت، داده‌های بزرگی در اختیار واون پلنت قرار خواهد گرفت. تویوتا با خرید این پروژه از لیفت، از قافله خودران‌ها عقب نخواهد ماند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها