کد خبر : 50290

بدترین روز تاریخِ کوتاه تسلا

بدترین روز تاریخِ کوتاه تسلا

بعد از خودداری اس اند پی 500 از دعوت تسلا برای پیوستن به فهرست این مجموعه، بخشی از آن چه تسلا در چند ماه گذشته رشته کرده بود،‌ پنبه شد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، انصافاً صعود ارزش سهام شرکت تسلا در سال گذشته بسیار اغراق آمیز بود و رشد سه برابری آن تعجب همه را برانگیخت و قصد توقف هم نداشت. هر چند سقوط 21 درصدی در مقایسه با 300 درصد رشد در سال گذشته ناچیز به نظر می آید اما همین 21 درصد به معنی از دست رفتن 80 میلیارد دلار است.

دلیل این افت ارزش هم این بود که هفته گذشته اس اند پی 500 از پذیرفتن تسلا در فهرست خود خودداری کرد. با این که همه تصور می کردند به دلیل عملکرد قوی حتماً جزو لیست قرار خواهد گرفت اما کمیته تصمیم گیرنده در اس اند پی 500، بعد از اعمال تغییرات فصلی، برخلاف انتظار همه، تسلا را نپذیرفت. به طور طبیعی سرمایه گذاران هم فقط روی لیست ارائه شده سرمایه گذاری می کنند.

این که اس اند پی 500 از تسلا در فهرست خود دعوت نکرده است معلوم نیست در بلند مدت چه تأثیری روی تسلا می گذارد اما در کوتاه مدت اثر خود را گذاشت. حتی معلوم نیست در فصل آتی تصمیم چه باشد.

ایلان ماسک

این افت شدید در یک روز زمانی معنی بهتری پیدا می کند که وضعیت آن با خودروساز رقیب یعنی گروه نیکولا مقایسه شود. بعد از آن که جنرال موتورز 11 درصد از سهام نیکولا را به دست آورد، ارزش سهام نیکولا 53 درصد افزایش نشان داد.

به خاطر فرانک شوپه Frank Schwope از تحلیل گران NORD/LB می گوید: «از یک طرف این کاهش قیمت سهام به خاطر عدم الحاق تسلا به فهرست اس ان پی 500 بوده اما از طرفی هم می توان آن را به نرمال شدن تدریجی ارزش این کمپانی نسبت داد.»

دان لوی Dan Levy‌ از تحلیلگران کردیت سوئیس اما خودداری اس اند پی 500 را به «چالش افزودن یک شرکت با سایز بسیار بزرگ نسبت به سایر اعضای فهرست» نسبت می دهد.

البته از ماه گذشته هم اکثر تحلیلگران هم اعتقادشان این بود که این افزایش اغراق آمیز تسلا در سال گذشته پایه و اساس منطقی نداشته و بیشتر از سر احساسات بوده و حالا به تدریج این احساسات فروکش می کنند. البته عده ای هم می گویند که بی پایه و اساس نبوده و به خاطر نتایج درخشان در سه فصل گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا بوده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها