کد خبر : 38051

صرفه جویی اجباری برای رنو

صرفه جویی اجباری برای رنو

کاهش هزینه 2.2 میلیارد دلاری برای اولین بار در دهه گذشته در شرکت خودروسازی رنو رقم خورد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، رنو کاهش هزینه می دهد و آن را دیگر «تابو» نمی بیند. 2 میلیارد یورو معادل 2.2 میلیارد دلار آمریکا باید ظرف 3 سال صرفه جویی شود تا با این روش دوره تلخ مسائل مرتبط به کارلوس قصن را پشت سر بگذارد.

حالا که لوکا دو مئو، از مدیران ارشد سابق فولکس واگن به زودی سکان رنو را به دست می گیرد، بعد از بازنگری در عملکرد کل کارخانه های رنو، ایده تعدیل نیرو را هم رد نکرده است.

مثل خیلی از رقبا در صنعت خودرو، از جمله شریک اتحاد رنو، یعنی نیسان، کاهش تقاضا، پا روی گلوی رنو هم گذاشته است، مخصوصاً در بازارهایی مثل چین و خود اروپا، و سال 2020 هم ادامه خواهد یافت. این شرکت پیش بینی حاشیه سود عملیاتی خود یا به بیان ساده تر توقع خود را تا 3 یا 4 درصد در سال 2020 پایین آورده است. پیش بینی رنو برای  سال 2019 توقع بالاتری بود و 4.8 درصد اعلام کرده بود. در حالی که تقسیم سود برای سال 2019 حدود 70 درصد کمتر از سال پیش از آن بود.

این در حالی است که همه خودروسازان خود را برای چالش بزرگتری آماده می کنند و آن سخت گیرانه تر شدن قوانین آلایندگی است که احتیاج به سرمایه گذاری و صرف هزینه دارد. ویروس کرونا هم که مزید بر علت شده و در زنجیره تأمین قطعات و مجموعه ها وقفه به وجود آورده است. آثار رسوایی بعد از قصن هم دست از سر رنو برنداشته و روابط با نیسان را به تیرگی رسانده و تمامی پروژه های مشترک را فلج کرده است.

کلاتیلده دلبُس که موقتاً سکان هدایت رنو را در دست دارد می گوید: «سال 2019 سال بسیار سختی برای گروه رنو و اتحاد آن بوده است، آن هم زمانی که ما از داخل با مشکلات بزرگی رو به رو بودیم. رنو نمی تواند منتظر بماند تا "دو مئو" از ماه ژوئیه هدایت رنو را به دست بگیرد و باید کاهش هزینه را از همین حالا شروع کند.» دلبُس می گوید هیچ تابویی در کار نیست.

در ماه مه، رنو جزئیات بیشتری در مورد کاهش هزینه ها و برنامه های مشترک خود با نیسان منتشر می کند و تأکید دارد که اتحاد به قوت خود باقی است.

مدیر عامل موقت رنو تأکید دارد که بعد از تغییر زیرساختها برای کاهش هزینه ها، جریان نقدینگی عملیاتی این شرکت آزاد و مثبت خواهد بود.

با این که در سود خالص رنو 141 میلیون یورو معادل 153 میلیون دلار کاهش اتفاق افتاد، ارزش سهام آن افت نکرد. در حالی که نیسان برای اولین بار در ده سال گذشته متحمل زیان شد و پیش بینی سود خود برای سال 2020 را تعدیل کرد.

با این که ژاپنی ها کارلوس گون را در اواخر سال 2018 به اتهام سوءرفتار مالی دستگیر کردند و او هم به اعتراض روش نامناسب ژاپنی در رسیدگی به اتهامات وی در اواخر 2019 از ژاپن گریخت و هنوز هم مدعی است که کار خلافی نکرده می گوید، اتحاد رنو-نیسان بدون او مرده است.

دومئو که پیش از انتخاب برای مدیر عاملی رنو، صعات را هدایت کرده است در ماه ژوئیه مسئولیت را از دلبُس تحویل خواهد گرفت. دلبُس که معاون مالی گروه رنو بوده، موقتا جای تییری بلوره را گرفته که از یاران دیرینه کارلوس قصن بوده و در ماه اکتبر 2019 برکنار شده است.

پیش بینی رنو این است که بازار خودرو در سال 2020 برای همه بازیگران صنعت خودرو با کاهش رو به رو خواهد بود و بازار اروپا و روسیه برای رنو با کاهش 3  درصدی رو به رو است. رنو رفتار مناسبی با آرژانتین و ترکیه نداشته و به طور قطع و یقین در این بازارها تنبیه خواهد شد، [از آن بدتر] خروج از بازار ایران [به دلیل تحریم های ناجوانمردانه غربی ها] بوده  و همه این موارد در سال 2020 به قوت خود باقی است.

رنو همچنین در شهر وهان، کانون شیوع ویروس کرونا، کارخانه دارد که از ماه ژانویه تعطیل است و به دلیل وقفه در تأمین در زنجیره با تعطیلی های آتی رو به رو خواهد بود.

فروش رنو در سال 2019 حدود 3.3 درصد کاهش داشت و به 55.53 میلیارد یورو رسید و در سال 2020 هم تغییری مثبتی نخواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها