کد خبر : 35325

کارلوس گون از ژاپن فرار کرد

کارلوس گون از ژاپن فرار کرد

کارلوس گون، مدیرعامل پیشین شرکت فرانسوی‌-ژاپنی «رنو‌-نیسان آلیانس» روز سه‌شنبه اعلام کرد که حضورش در لبنان به معنای فرار از دستگاه عدالت ژاپن نیست بلکه به معنای جلوگیری از اعمال «بی‌عدالتی و آزارهای سیاسی» ژاپنی‌ها است.

به گزارش خودروتک ، گون که قرار بود در آوریل ۲۰۲۰ میلادی در ژاپن به اتهام فساد مالی محاکمه شود، بازرگانی فرانسوی است که در برزیل به دنیا آمده و اصالتی لبنانی دارد.

او روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حضور خود در لبنان را تایید کرد اما هیچ توضیحی دربارۀ چگونگی ترک ژاپن نداد. او اعلام کرد که هفتۀ آینده با خبرنگاران صحبت خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «من اکنون در لبنان هستم و دیگر گروگان سیستم قضایی متقلب ژاپن نیستم. جایی که اصل بر گناهکار بودن است، تبعیض رایج است و حقوق بنیادین انسان‌ها در بی‌توجهی کامل به تعهدات قانونی ژاپن درچهارچوب قوانین و معاهدات بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود.»

کارلوس گون در ژاپن به قید وثیقه آزاد بود و تحت نظارت قرار داشت؛ شرایط آزادی به قید وثیقۀ او نیز وی را از سفر به خارج از ژاپن منع می‌کرد.

رسانه‌های ژاپن به نقل از دادستان‌های پروندۀ کارلوس گون اعلام کردند که آنها نیز نمی‌دانند که او چگونه توانسته است این کشور را ترک کند.

آقای گون که دارای گذرنامه‌های فرانسوی، لبنانی و برزیلی است در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی توسط پلیس ژاپن دستگیر شد.

فرار مالیاتی و سوء استفاده شخصی از دارایی‌های شرکت «رنو‌-نیسان آلیانس» از جمله اتهاماتی است که به او وارد شده است. در زمان بازداشت او رسانه‌ها ژاپنی اعلام کردند که آقای گون از سال ۲۰۱۱ میلادی به مدت پنج سال نزدیک به ۳۸ میلیون یورو از درآمد خود را اعلام نکرده است.

از آنجا که ژاپن با کشور لبنان پیمان استرداد متهمان را امضا نکرده، مشخص نیست که دستگاه قضایی این کشور از چه ترفندی برای بازگرداندن آقای گون استفاده خواهد کرد.

کارلوس گون بارها هرگونه اتهامی را رد و در مقابل اعلام کرده است که مقامات زمینه دستگیری او را فراهم کرده‌اند تا از ادغام کاملتر دو شرکت نیسان و رنو جلوگیری کنند.

او در دوران آزادی مشروط در ژاپن، هر روز به دفتر وکیلش جونیشیرو هیروناکا می‌رفت تا روی پرونده قضایی خود کار کند. آقای هیروناکا نیز دربارۀ چگونگی خروج موکلش از ژاپن توضیحی نداده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها