کد خبر : 68149

بررسی مشخصات و آپشن های یواز هانتر | رقبا و قیمت احتمالی

بررسی مشخصات و آپشن های یواز هانتر | رقبا و قیمت احتمالی

یواز هانتر جدیدترین محصول مشترک سروش دیزل و کمپانی روسی‏ UAZ است که در آینده نزدیک پای آن به بازار کشور باز خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، یواز هانتر در کنار محصولاتی مانند تویوتا لندکروزر جی۷۰ از قدیمی‌ترین خودروهای آفرود حال حاضر بازارهای جهان به شمار می‌رود که شکل و شمایل آن‌ها نسبت به مدل‌های اولیه خیلی تغییر نکرده است. البته تویوتا جی ۷۰ در این مدت تغییراتی را درون کابین و نمای جلو تجربه کرده اما یواز هانتر بدون تغییر اساسی نسبت به مدل‌های قدیمی، همچنان روی خط تولید حضور دارد.

‌معرفی یواز هانتر

یواز هانتر (UAZ HUNTER) در واقع به عنوان نسخه روسی تویوتا جی ۴۰ از سال ۱۹۷۱ با نام یواز ۴۶۹ و در حکم جانشین مدل گاز ۶۹ وارد میدان شد و در اختیار نهادهای نظامی و دولتی شوروی و دیگر کشورهای بلوک شرق قرار گرفت. قابلیت آفرود بالا و تعمیر آسان، دو شاخصه مهم بود که سبب شد تا این خودرو به‌راحتی در بین کشورهای بلوک شرق و متحدان آنها فراگیر شود و به عنوان یک ماشین نظامی و خدماتی در نهادهای عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

در این میان نیز برخی نسخه‌ها به صورت مزایده‌ای به مالکان خصوصی فروخته می‌شد تا این شهروندان هم بتوانند از قابلیت‌های آفرود این خودرو بهره ببرند.

با شروع قرن ۲۱ میلادی، شرکت uaz به‌تدریج تصمیم گرفت نسخه‌های شهری این خودرو را در اختیار خریداران خصوصی قرار دهد و نهایتا در سال ۲۰۰۳ با تغییر نام مدل ۴۶۹ به هانتر، فروش این خودرو را به مشتریان خصوصی آغاز کرد. جالب است بدانید که این خودرو به کشور آلمان و برخی کشورهای آسیایی هم صادر شده و گفته می‌شود تاکنون بیش از ۲ میلیون دستگاه از آن ساخته شده است.

بررسی طراحی یواز هانتر

یواز هانتر در حال حاضر نسبت به نسخه پنجاه سال پیش خود، شکل و شمایل جدیدتری پیدا نکرده و تقریبا با همان استایل ظاهری به شدت ساده و قدیمی به تولید می‌رسد. ظاهر جعبه‌مانند این خودرو انحنای چندانی به خود راه نداده و سعی دارد تا با استفاده از خطوط صاف و مستقیم، خود را به عنوان یک اتومبیل سرسخت ویژه عبور از مسیرهای صعب‌العبور در ذهن بیننده جا دهد.

 چراغ‌های جلو به سبک جیپ ویلیز به صورت دایره‌ای طراحی شده و هیچ المان مدرن و امروزی در آن دیده نمی‌شود. جلوپنجره بزرگ و ساده به همراه سپر مستطیلی نسبتا زمخت و چراغ‌های مه شکن در دو طرف آن نیز در نمای روبروی نسخه شهری هانتر تعبیه شده که البته کمک چندانی به مدرن‌تر جلوه کردن چهره این خودرو نکرده است.

در نمای بغل هم شاخصه جدیدی مشاهده نمی‌شود و فرمی همچون جیپ‌های مسقف قدیمی را در ذهن تداعی می‌کند و تماما از خطوط مستقیم با کمترین انحنا تشکیل شده است تا بتواند خود را به عنوان یک اتومبیل همه‌جارو در نظر مشتری نمایش دهد. بخش عقب هانتر شامل یک درب بزرگ لولایی است که لاستیک زاپاس روی آن نصب شده و المان‌های ساده مستطیل شکل در نقاط مختلف آن جانمایی شده است.

به طور کلی نمی‌توان تعریف و تمجید زیادی نسبت به ظاهر یواز به زبان آورد. البته تنها نکته مثبت طراحی ظاهری این خودرو تناسب آن با مصارف بیراهه نوردی و یا نظامی است که باطن مقاوم این خودرو در عبور از مسیرهای صعب‌العبور و یا حضور در جبهه‌های جنگ را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. به جز این مورد نمی‌توان نکته مثبت دیگری در شمایل حدودا ۵۰ ساله این اتومبیل روسی پیدا کرد.

طراحی داخلی یواز هانتر

اوضاع درون هانتر و طراحی داخلی آن خیلی بهتر از نمای بیرونی نیست و با یک داشبورد به شدت ساده همراه با نشانگرهای دایره‌ای کاملا قدیمی مواجه هستید که برخی کلیدهای ریزودرشت در قسمت میانی داشبورد فلزی تعبیه شده است و کاملا رنگ و بوی مصارف نظامی یا آفرودی در اینجا احساس می‌شود.

دسته دنده‌های به شدت ساده و قدیمی به همراه طراحی دوشاخه غربیلک فرمان و نمای ساده سایر بخش‌ها، جذابیت ویژه‌ای برای مشتریان عادی نخواهد داشت و کمتر کسی پیدا می‌شود که از  نمای داخل این خودرو به عنوان یک محصول خانوادگی استقبال کند. تنها نکته مثبت کابین هانتر فضای جادار آن است که محیطی دل‌باز برای سرنشینان به وجود می‌آورد. البته بیشتر فضای عقب کابین این خودرو به صندلی‌های ردیف دوم اختصاص داده شده اما باز هم فضای نسبتا وسیع معادل ۱۱۳۰ لیتر در اختیار اسباب وسایل کاربران قرار داده خواهد شد.

مشخصات فنی یواز هانتر

کمپانی روسی یواز یک پیشرانه بنزینی و یک نمونه دیزلی را برای هانتر قابل سفارش کرده است که به احتمال قوی نمونه دیزلی جایی در بازار ایران نخواهد داشت. موتور ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی بنزینی چهار سیلندر قادر است توانی برابر با ۱۲۸ اسب بخار و ۲۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید و آن را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به علاوه سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل سه حالته به سمت چرخ‌ها ارسال کند. همچنین موتور ۲ لیتری دیزل نیز از قدرتی برابر ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر بهره می‌برد.

یواز هانتر حدود ۱۷۷۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. با توجه به توان پیشرانه و وزن این خودرو، نباید انتظار شتاب گیری سریع را از آن داشته باشید و انتظار داریم شتاب صفر تا صد این خودروی آفرودر روسی چیزی بیش از ۱۸ تا ۲۰ ثانیه به طول بیانجامد. میانگین مصرف سوخت هانتر هم در سیکل ترکیبی برابر ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که احتمال می‌رود در عمل و با توجه به کیفیت سوخت و شرایط جاده‌های کشور، این رقم به بالای ۱۲.۵ تا ۱۳ لیتر هم برسد.

از لحاظ تجربه رانندگی و سواری نیز باید گفت که هانتر یک اتومبیل شهری راحت به حساب نمی‌آید و سیستم فنربندی قدیمی آن نمی‌تواند به‌اندازه خودروهای مدرن، سواری نرم و راحت را در اختیار شما قرار دهد؛ بنابراین سرنشینان خودرو از ورود ضربات متعدد به درون کابین در امان نخواهند بود و احتمالا نسبت به سیستم فنربندی تقریبا خشک آن انتقادهایی خواهند داشت.

 اما با این حال باید بدانیم که در اینجا با یک خودروی ویژه آفرود مواجه هستیم و نمی‌توان از آن انتظار سواری لذت‌بخش در حد کراس اوورهای خانوادگی را داشت.

 در بحث آفرود این خودرو قابلیت بالایی دارد و می‌تواند با استفاده از دیفرانسیل سه حالته خود از مسیرهای صعب‌العبور به‌راحتی عبور کند. به‌ویژه که ارتفاع مناسب کف خودرو از سطح زمین نیز سبب می‌شود که مسیرهای ناهموار مشکل زیادی از نظر برخورد سنگ‌ها و سطوح سخت با کف خودرو ایجاد نکنند. عملکرد گیربکس به همراه دنده کمک نیز در این بین موثر ارزیابی می‌شود و یک آفرود نسبتا حرفه‌ای را برای علاقه‌مندان به این رشته رقم خواهد زد؛ به نحوی که در مسائلی همچون شیب‌زنی و رمل نوردی، عبور از گودال‌های آب و زمین‌های خیس و گل‌آلود، هانتر می‌تواند عملکردی قابل قبول و مطلوب را از خود ارائه دهد.

امکانات یواز هانتر

هنگام نگارش این مقاله سروش دیزل هنوز به طور رسمی از هانتر رونمایی نکرده و چیزی درباره مشخصات و امکانات آن به اطلاع رسانه‌ها نرسانده است.

اما درمجموع باید بدانید که UAZ HUNTER یک خودروی ساده ویژه آفرودنوردی است و بنابراین نباید انتظار امکانات رفاهی و ایمنی بالایی را از آن داشته باشید. نهایتا می‌توان نسبت به وجود امکانات اجباری مثل ترمز ضد قفل ABS، یک سیستم صوتی ساده و دو کیسه هوا در کابین این خودرو امیدوار بود.

قیمت و رقبای یواز هانتر در ایران

قیمت پایه یواز هانتر در بازارهای بین‌المللی حدود ۹ هزار دلار است. بنابراین احتمالا شرکت سروش دیزل این خودرو را با بهایی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار مشتریان داخلی قرار خواهد داد. البته این تنها یک حرف است و باید ببینیم که سروش دیزل درنهایت چه قیمتی را برای این محصول جدید خود در نظر خواهد گرفت.

اما باید به مسئولان سروش دیزل توصیه کنیم که عرضه هانتر با قیمت بالا می‌تواند یک نقطه ضعف اساسی برای این خودروی نسبتا قدیمی به شمار برود؛ چراکه در این صورت خریداران خصوصی به احتمال فراوان هیچ‌گاه به سمت خرید هانتر قدم بر نخواهند داشت و ترجیح می‌دهند که در مصارف خانوادگی به سراغ کراس اوورهای چینی هم‌رده بروند و جهت خریداری یک اتومبیل آفرود نیز خودروهای ارزان‌قیمت دست دوم مانند نیسان پاترول و یا در موارد گران‌تر، نمونه‌های قدیمی تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ و یا موارد مشابه را خریداری کنند.

درمجموع و با توجه به ظاهر قدیمی، عدم برخورداری از امکانات مناسب و نیز احتمالا قیمت بالا، به نظر می‌رسد که خریداران خصوصی تمایل چندانی به خرید هانتر نداشته باشند و نهایت بتوان این خودرو را به سازمان‌های دولتی، نهادهای نظامی و عمومی فروخت. به هر ترتیب باید منتظر عرضه هانتر به بازار کشور بمانیم و درنهایت ببینیم که چه سرنوشتی برای این خودروی جان‌سخت روسی در بازار ایران رقم خواهد خورد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها