کد خبر : 59178

اختصاصی خودروتک؛

مقایسه ایران خودرو تارا و کیا سراتو 1600 مونتاژ

مقایسه ایران خودرو تارا و کیا سراتو 1600 مونتاژ

ایران خودرو تارا در آستانه ورود به بازار است. بعد از دنا پلاس و شاهین حالا می‌توان یک رقیب دیگر را نیز برای این خودرو دست و پا کرد؛ سراتو 1600 مونتاژ سایپا.

به گزارش خودروتک ، با انتشار تصاویر اولین حضور تارا با پلاک ملی در خیابان‌ها، مشتریان کم‌کم خود را آماده می‌کنند. تارا یکی از متفاوت‌ترین خودروهای ملی کشور است.

 اگرچه طراحی آن هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد ولی دست‌کم در قیاس با نمونه‌های داخلی یک سر و گردن جلوتر است.

مقایسه این خودرو در برابر رقبای خارجی می‌تواند چالش بزرگی برای آینده تارا به حساب می‌آید. برای آن دسته از مشتریانی که قصد خرید تارا صفر کیلومتر و کیا سراتو 1600 سایپا را دارند، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را تا انتها دنبال کنند.

نگاهی به ایران خودرو تارا

سال 97 بود که بار دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازگشت. مانند همیشه این شرکای خارجی صنعت خودرو بودند که بار سفر بستند. پژو در حالی که در میانه را تولید مشترک 301 با ایران خودرو بود، کشور را ترک کرد. در ادامه طرف ایرانی توانست امتیاز استفاده از پلتفرم این سدان را بگیرد.

با تغییراتی که روی آن اعمال شد پلتفرم ملی موسوم به IKP1 طراحی شد. اولین خودرویی که روی این زیرساخت فنی پیاده‌سازی شد، محصولی بود به اسم K132 که برای اولین‌بار در بهمن سال 98 از آن رونمایی شد. خودرویی که حالا به اسم تارا می‌شناسیم.

نگاهی به کیا سراتو 1600 مونتاژ

بعد از پراید و ریو، سایپا عمیقاً به دنبال راهی برای همکاری دوباره با کیا می‌گشت. چراکه بازار مدل‌های وارداتی آن در کشور به شدت داغ بود. سال 90 شمسی دو شرکت روی تولید بومی سراتو توافق کردند ولی بنا به دلایلی این اتفاق حاصل نشد. دست آخر با رایزنی‌های فراوان در اواخر سال 93 وقتی هنوز نسل سوم این خودرو در بازار به صورت وارداتی حضور داشت، مجوز مونتاژ نسل دوم آن کسب شد.

سایپا ابتدا مدل 1600 سراتو را در دو تیپ ساده و آپشنال عرضه کرد. با انتقاد مشتریان شرکت در سال 96 سراغ نمونه آپشنال با موتور 2000 اتوماتیک رفت که البته با استقبال بیشتری روبرو شد.

مقایسه فنی تارا و کیا سراتو 1600

از نظر ساختار طراحی هر دو خودرو در کلاس FF یعنی موتور جلو و محور جلو هستند. تارا از گیربکس 5 سرعته استفاده می‌کند و سراتو از گیربکس 6 سرعته و هر دو به صورت دستی.

در قسمت مهم پیشرانه نیز هر دو خودرو از بلوک 1.6 لیتری چهار سیلندر بهره می‌برند. اما این سراتو است که با قدرت 124 اسب‌بخاری‌اش بر قدرت 110 اسب‌بخاری تارا برتری دارد.

سراتو با گشتاور 156 نیوتن‌متری معادل 6 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به رقیب تولید می‌کند.

عجیب اینجاست که شتاب صفر تا صد تارا با ثبت رکورد 9.5 ثانیه سریع‌تر از رکورد 10.3 ثانیه‌ای حریف کره‌ای‌اش است.

حتی در قسمت سرعت نهایی نیز تارا با ثبت 190 کیلومتر در ساعت برتری 8 کیلومتر در ساعتی را نشان می‌دهد.

در بحث مصرف سوخت سراتو در هر 100 کیلومتر 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. در حالی که تارا عدد 7.1 لیتری را برای خود حفظ کرده است.

از نظر ابعاد سراتو به وضوح بزرگ‌تر از تارا است. چراکه طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4530، 1775 و 1460 میلی‌متر ثبت شده است. در حالی که ابعاد تارا 4505، 1748 و 1466 میلی‌متر است.

برگ برنده تارا وزن 1150 کیلوگرمی‌اش به حساب می‌آید. چراکه وزن سراتو 1240 کیلوگرم است.

مقایسه آپشن‌های تارا و کیا سراتو 1600

سراتو در نسخه 1600 از کمبود آپشن و تجهیزات رنج می‌برد. در حالی که تارا کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل پایداری دارد ولی رقیب کره‌ای هیچ‌یک از آنها را روی خود نمی‌بیند.

اگرچه فرمان هر دو خودرو با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی بوده ولی این فرمان تارا است که به سرعت حساس است.

از جمله آپشن‌های مشترک بین دو خودرو می‌توان به سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، ایربگ راننده و سرنشین و کمربند ایمنی پیش‌کشنده اشاره کرد.

تارا

برتری بزرگ کیا سراتو نسبت به تارا سان‌روف، آینه برقی با گرم‌کن، دوربین عقب و پشت سری فعال است.

تارا نیز برای جبران این فاصله سنسور فشار باد تایر، دی لایت و ایزوفکس صندلی دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها