کد خبر : 54051

مقایسه چری آریزو 5 و جیلی GC6

مقایسه چری آریزو 5 و جیلی GC6

مشخصات فنی خودرو چری آریزو 5 و جیلی gc6 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، چری آریزو 5 با جیلی gc6 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

ظاهر به‌روز و امکانات قابل توجه خودرو‌های چینی باعث شده است، در مقایسه با خودروهای تولید داخل با اقبال بهتری مواجه شوند و طرفداران خاص خود را داشته باشند. امروز به سراغ بررسی دو سدان چینی دیگر در بازار ایران رفته‌ایم.  چری آریزو 5  ، سدان کوچک شهری است که در میان دیگر محصولات پر‌فروش و معروف مدیران خودرو نتوانسته است اسم‌‌و‌رسم چندانی برای خود دست‌و‌‌پا کند.

و در سوی دیگر جیلی gc6 سدان ارزان قیمت چینی قرار دارد، که نسخه نیوفیس آن در دو سال گذشته وارد بازار خودرو شده‌است. در ادامه سری مقالات مقایسه‌ای مجله همراه مکانیک، با مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

مقایسه چری آریزو5 و جیلی gc6

معرفی چری آریزو 5 و جیلی gc6

در ابتدای مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6، بهتر است کمی با هر2 خودور آشنا شویم.  

چری آریزو 5

مقایسه چری آریزو5 و جیلی gc6

چری آریزو 5 یکی دیگر از محصولات شرکت خودروسازی چری  است. این شرکت از سال 2003 تا به امروز توانسته است نام خود را در میان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودروهای چینی مطرح کند و همچنین سابقه همکاری با شرکت‌های معتبری چون لندروور و جگوار را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کند. مدیران خودرو به‌عنوان شریک تجاری چری در ایران، دست به مونتاژ مدل‌های مختلفی از تولیدات این کمپانی زده است که چری آریزو 5 یکی از این خودرو‌ها است.

آریزو 5 سدان‌ تقریبا متوسط شرکت چری است که در واقع مدل میانی آریزو3 و آریزو7 به‌حساب می‌آید. آریزو 5 نخستین بار در نمایشگاه  2015 گوانگژو رونمایی شد و سپس از سال 2016 روانه بازار خودرو شد. اگر قصد خرید سدانی جمع‌و‌جور از شرکتی شناخته شده را دارید، در ادامه مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6  با ما همراه باشید تا جنبه‌های مختلف هر دو خودرو را بررسی کنیم.

جیلی gc6

مقایسه چری آریزو5 و جیلی gc6

شرکت خودروسازی جیلی، یکی از اولین شرکت‌های خودروسازی چینی است که سر‌و‌کله‌اش در بازار ایران پیدا شد. با توجه به شراکت جیلی با شرکت‌های ولوو و لینک اند کو، این شرکت توانسته است با بهره‌مندی از مهندسی فوق‌العاده این شرکت‌های معتبر، محصولاتی نزدیک به استاندارد‌های جهانی را تولید کند.

 شرکت بم خودرو از شرکت‌های زیر مجموعه کرمان خودرو است که در ابتدا مدل قدیمی‌ جیلی gc6 معروف به الیت را به بازار ایران معرفی کرد. با تشدید تحریم‌ها و ورود بیش‌تر خودرو‌‌های چینی به کشور، جیلی gc6 با ظاهر نه‌چندان جذاب و قدیمی خود، نتوانست در دل خریدارن جایی برای خود باز کند. فروش نه‌چندان خوب نسخه الیت باعث شد، بم خودرو با انجام تغییراتی نسخه فیس‌لیفت شده این خودرو موسوم به GC6 اکسلنت را تولید و روانه بازار کند.  

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 از لحاظ ظاهری

مقایسه چری آریزو5 و جیلی gc6

مهم‌ترین نکته در طراحی چری آریزو 5، استفاده از زبان مشترک طراحی جدید این شرکت، مانند دیگر محصولات این کمپانی نظیر تیگو 7 است. کانسپت اصلی طراحی این خودرو بر اساس حرکات آب انجام گرفته است و از همین رو شاهد طراحی آیرودینامیک بسیار خوبی در این خودرو هستیم. قسمت جلوی آریزو 5 با چراغ‌های کشیده مجهز به دی‌لایت به همراه جلوپنجره‌ای به شکل تقریبا شش ضلعی، نمای جذابی را به این خودرو بخشیده است.

نوار کرومی وسط جلوپنجره که از آرم چری در وسط به سمت چراغ‌های خودرو کشیده شده است، هارمونی و هماهنگی خوبی با گرافیک داخلی چراغ‌ها را به‎نمایش گذاشته است. در بخش جلویی خودرو شاهد خطوط عضله‌ای و حجیم چندانی نیستیم و فقط چند خط حجیم، کاپوت خودرو را از سادگی خارج کرده است. در نمای جانبی اما خطوط حجمی، حسی از اسپرت و مدرن‌ بودن را روی بدنه‌ چری آریزو 5 به‎نمایش گذاشته است. در قسمت عقب آریزو 5 نیز با خودرویی زیبا مواجه هستیم که در عین سادگی، با چراغ‌هایی به سبک هیوندای النترا هاچبک تزئین شده است. در کل، طراحی نمای ظاهری آریزو 5 علی‌ر‌غم استفاده از اِلمان‌های اندک، جذاب و دوست‌داشتنی از کاردرآمده است و به آسانی ‌می‌تواند توجه خریداران را به خود جلب کند.

مقایسه چری آریزو5 و جیلی gc6

در مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6، از نظرظاهری باید گفت که نسخه فیس‌لیفت این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی، ظاهر زیباتری دارد و بهبود زیادی پیدا کرده است. چشمگیر‌ترین تغییر نسخه فیس لیفت، استفاده از لوگوی معروف جیلی‌های وارداتی در میان جلوپپنجره مشکی رنگ خودرو به جای لوگوی به‌کار رفته در نسخه قبلی است، که تفاوت محسوسی در نمای ظاهری نسخه فیس‎لیفت ایجاد کرده است.

نوارهای کرومی در طرفین لوگو، نوار ضلع پایینی‌ جلوپنجره و البته تغییر سپر، نمایی تقریبا مدرن برای جیلی gc6 به‎ارمغان آورده است. در قسمت جانبی، نسخه فیس‎لیفت تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد و همان فرم ساده و کلاسیک تکرار شده است. تنها نکته قابل توجه که توانسته است اندکی از سادگی بیش از حد نمای جانبی کم کند، خط حجمی شیب‌داری است که از چراغ عقب به سمت چراغ جلو کشیده شده است. 

در قسمت عقب جیلی gc6 نیز شاهد تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی نیستیم. چراغ‌های یک‌تکه جیلی gc6 با گرافیک داخلی دورنگ که در دور‌ترین نقطه ممکن نسبت به هم قرار گرفته‌اند، تداعی‌کننده فرمی کاملا قدیمی هستند. در قسمت عقب، تغییرات نسخه جدید، به اضافه شدن یک قطعه پلاستیکی مشکی به زیر سپر که محل جاگذاری چراغ‌های مه‌شکن خودرو است، محدود شده‌است.

در نهایت در مورد مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر طراحی نمای بیرونی باید گفت که، با توجه به ظاهر تقریبا قدیمی و نه‌چندان جذاب، جیلی gc6 چندان حرفی برای گفتن ندارد و در مقایسه با دیگر همتایان چینی خود در این بخش، بسیار ضعیف ظاهر شده است. 

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 در بخش طراحی داخلی

نمای داخلی چری آریزو5

نمای داخلی چری آریزو 5 به تبعیت از نمای ظاهری، تداعی‌کننده خودرویی اسپرت است. متریال به‌کار رفته در داخل کابین و داشبورد به نسبت دیگر خودروهای چینی هم‌رده، کیفیت مطلوبی دارد. در قسمت کنسول میانی، صفحه نمایش 7 اینچ لمسی به همراه دکمه‌های مایل و شیب‌دار در پایین آن به زیبایی طراحی شده است.

غربیلک فرمان خو‌ش‌دست با روکش چرم و پوشش باکیفیت صندلی‌ها، از دیگر جذابیت‌های کابین چری آریزو 5 محسوب می‌شوند. فضای میان دو صندلی‌جلو علاوه‌برکنسول آرنج و جایگاه اهرم ترمز‌دستی، شامل فضایی برای جاسیگاری لیوانی و قراردادن فنجان است.

کابین چری آریزو5

تنها نکته آزاردهنده در مورد کابین چری آریزو 5، ارتفاع کم سقف خودرو است که افرادی با قد بلندتر از 185سانتی‎متر را با مشکل مواجه می‌کند. درکل فضای داخلی چری آریزو 5 مناسب و زیبا طراحی شده است و تنها ممکن است محدودیت‌هایی از لحاظ فضا برای سرنشینان ایجاد کند.

جیلی GC6

در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از لحاظ طراحی کابین، باید توجه داشت که فضای داخلی جیلی GC6 نیز در نسخه فیس‌لیفت با تغییراتی مواجه شده است که می‌تواند رضایت خریداران را تا حدودی برآورده کند. تریم دورنگ به همراه به‌روز شدن سیستم مولتی مدیا و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تغییرات اساسی جیلی GC6اکسلنت نسبت به نسخه الیت است. صفحه نمایش 8 اینچی لمسی قرار گرفته در بخش میانی که با دریچه‌های تهویه هوا احاطه شده است به همراه تریم دو رنگ، حس کابین یک خودروی مدرن را برای جیلی GC6به‌ارمغان آورده است.

 

درکل طراحی کابین جیلی GC6به‌مراتب بهتر از نمای بیرونی است و فقط متریال نامرغوب و پلاستیک خشک به‌کار رفته در ساخت کنسول و داشبورد، چنگی به دل نمی‌زند.

مقایسه چری آریزو 5 با جیلی gc6 از لحاظ فنی

چری آریزو5

چری آریزو 5 در ابتدا با یک پیشرانه 5/1 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه شد که برای این خودرو پیشرانه ضعیفی بود و شتاب ‌چندان خوبی نداشت. به‌همین منظور، شرکت چری با جایگزینی یک پیشرانه توربوشارژ به‌جای پیشرانه تنفس طبیعی، آریزو ۵ توربو را راهی بازار کرد. این موتور توربوشارژ قدرتی معادل 147 اسب بخار و گشتاور210 نیوتن متر دارد که نیرو را از طریق گیربکس7 دنده CVT به چرخ‌های این خودرو می‌رساند. در نسخه تنفس طبیعی، نیروی حرکتی از طریق گیربکس دستی 5 سرعته و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌ها اعمال می‌شود. شتاب صفرتاصد آریزو ۵ توربو 8/9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر، 9/6 لیتر است.

جیلی gc6

در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از لحاظ فنی باید اشاره کرد که، جیلی gc6  مجهز به یک پیشرانه 4سیلندر 16سوپاپ تنفس طبیعی است که توانی معادل معادل 105 اسب بخار و گشتاور 146نیوتن متر را تولید می‌کند. جعبه دنده 4 سرعته این خودرو که وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را دارد، ساخت شرکت jatco  ژاپن است که در مجموع عملکرد خوبی برای یک خودرو شهری را از خود نشان ‌می‌دهد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 را از لحاظ فنی مشاهده کنید:

مدل خودرو

جیلی GC6 ‌اکسلنت

چری آریزو 5TE ‌ اتوماتیک اکسلنت توربو

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر توربوشارژ

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب‌بخار

147 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

141 نیوتن‌متر

210 نیوتن‌متر

گیربکس

4 دنده اتومات JATCO

CVT با 7 دنده

مصرف سوخت (ترکیبی)

6 لیتر در صد کیلومتر

6.9 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

13.5 ثانیه

9.8 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر برساعت

190 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی آریزو 5 با جیلی gc6

آریزو 5

آریزو 5 توربو از نظر آپشن و امکانات رفاهی، در دو تیپ لاکچری و اکسلنت عرضه می‌شود. امکاناتی نظیر سانروف، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمس و استارت دکمه‌ای، بخشی از امکانات رفاهی این خودرو است.

در مقایسه با آریزو 5 توربو، جیلی gc6 امکانات و آپشن‌های محدود‌تری دارد. سیستم مالتی مدیا به همراه نویگیشن، تریم دو رنگ و سانروف، در لیست آپشن‌های این خودرو دیده می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی بطور کامل مشاهده نمایید:

تجهیزات

جیلی GC6 ‌اکسلنت

چری آریزو 5TE ‌ اتوماتیک اکسلنت توربو

چراغ

دی‌لایت/چراغ مه‌شکن جلو/ چراغ مه‌شکن عقب/ چراغ بدرقه

دی‌لایت/ چراغ مه‌شکن عقب/ چراغ بدرقه

سیستم‌های مولتی مدیا

6 اسپیکر – هندزفری/ نویگیشن/  دوربین عقب/ قطب‌نما

اسپیکرهای جلو و عقب/  دوربین عقب/ نمایشگر صفحه کیلومتر/ نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

صفحه نمایش

8 اینچی لمسی

7 اینچی لمسی

آینه

آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرمکن

آینه جانبی با تنظیم برقی

تهویه مطبوع

دستی

اتومات

صندلی

صندلی‌ راننده4 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ ایزوفیکس صندلی/ خروجی 12 ولت

صندلی‌ راننده 6 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ ایزوفیکس صندلی/ صندلی عقب تاشو یک‌تکه

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور عقب

سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات 

سانروف/ تریم دو رنگ

سانروف

مقایسه ایمنی چری آریزو 5 با جیلی gc6

چری آریزو 5، مانند اکثر همتایان چینی خود، توانسته است ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP کسب کند. بدنه فولادی آریزو 5 به همراه صفحات ضدضربه به‌کار رفته در داخل درب‌ها و ستون‌ها به همراه 6 عدد کیسه‌هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) و همچنین ترمزهای دیسکی ضد قفلABS +EBD، تا حدود زیادی خیال خریداران را در رابطه با امنیت این خودرو راحت کرده‌اند.

 

جیلی gc6

در بخش مقایسه ایمنی، آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تعداد ستاره‌های کسب شده از موسسه C-NCAP وضعیت مشابهی دارند و جیلی gc6  نیز موفق به دریافت5 ستاره ایمنی شده‌است. اما از طرفی دیگر باید اشاره کرد که جیلی gc6 با حداقل امکانات رفاهی که شامل تنها 2 عدد کیسه هوا و سیستم‌های ترمز ABS و EBDاست به مشتریان عرضه می‌شود.

در جدول زیر به مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تجهیرات ایمنی پرداخته‌ایم.

تجهیزات

جیلی GC6 ‌اکسلنت

چری آریزو 5TE ‌ اتوماتیک اکسلنت توربو

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم قطع کننده سوخت هنگام تصادف/ قفل مرکزی/ قفل کودک

قفل مرکزی همراه با ریموت/ سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی/ ورود و استارت بدون کلید

کیسه‌هوا

2عدد کیسه ‌هوا (راننده، سرنشین جلو) 

6 عدد کیسه ‌هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) 

سیستم ترمز

ترمز ضد قفل ABS +EBD

ترمز جلو و عقب دیسکی/ سیستم ترمز کمکی EBA/ سیستم کنترل پایداریESP/ سیستم ضد لغزشTCS/ ترمز ضد قفل ABS +EBD

مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 با جیلی gc6

اولین نکته‌ای که هنگام رانندگی با چری آریزو 5 متوجه آن خواهید شد، طراحی ارگونومیک و بسیار راحت صندلی‌ها است که تنها ضعف آن‌ها عدم وجود تنظیم‌کننده برقی است. خودرو با فشار دکمه استارت با صدای بسیار کمی روشن می‌شود و عملکرد گیربکس نیز نرم و روان است؛ و ترمز‌های خودرو نیز وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. اما فراموش نکنید که به‌علت سیستم فنربندی نیمه‌مستقل چرخ‌های عقب، توقع سواری بی‌عیب‌ونقص و نرمی را از این ‌خودرو نداشته باشید.

آریزو5

در مقایسه با آریزو 5، جیلی gc6 عملکرد نسبتا متوسطی در سطح یک خودرو سدان اقتصادی دارد. گرچه شاسی خودرو حس مقاومت و محکم بودن را به راننده القاء می‌کند، اما سیستم تعلیق و فنربندی متوسط این خودرو باعث شده است تا در بعضی مواقع ضربات به‎صورت کامل جذب نشود و صدا به داخل کابین نفوذ کند. عملکرد گیربکس تا حدی قابل‌قبول است و مشکل و دردسری برای راننده ایجاد نمی‌کند. درنهایت در بخش مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 از نظر تجربه رانندگی باید گفت که عملکرد جیلی gc6 در حد‌و‌اندازه کلاس یک خودرو شهری، راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

جمع بندی مقایسه آریزو 5 با جیلی gc6

با توجه به آنچه از مقایسه چری آریزو 5 و جیلی gc6 در بخش‌های مختلف گفته شد و در مجموع تمامی نکات مثبت و منفی هردو خودرو، باید گفت که اگرچه آریزو 5 توربو یک سدان کاملا بی‌نقص نیست اما بدنه مستحکم و فولادی آن در کنار امکانات و آپشن‌های رفاهی و امنیتی و همچنین طراحی زیبا و به‌روز این خودرو در مقایسه با  جیلی gc6،  باعث شده است تا با اختلاف تبدیل به گزینه برتر شود.

آریزو5

در مقابل، باتوجه به تجهیزات و آپشن‌های بسیار محدود ایمنی و رفاهی جیلی gc6 و عملکرد تقریبا متوسط گیربکس و فضای کابین نه‌چندان لوکس و همچنین وجود رقبای قدرت‌مندی چون بسترن B30 یا ام وی ام 550، عملا بازار خوبی برای این خودرو وجود ندارد. از سوی دیگر، خدمات پس از فروش ضعیف شرکت بم خودرو نیز از دیگر معایب جیلی gc6 به‌حساب می‌آید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها