کد خبر : 53660

پژو پارس بخریم یا تندر 90؟

پژو پارس بخریم یا تندر 90؟

مشخصات فنی خودرو پژو پارس و تندر 90 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار،پژو پارس با تندر 90 است.

تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد.

امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

معرفی پژو پارس 

مقایسه پژو پارس و تندر 90 را با معرفی دو خودرو آغاز می‌کنیم.شرکت ایران خودرو در اواخر دهه 70 شمسی تصمیم گرفت تا دستی بر چهره خسته و قدیمی پژو 405 بکشد و محصولی به‌روزتر و لوکس‌تر را براساس این خودروی کهنه‌کار، وارد بازار کند. در نتیجه، مهندسان و طراحان این شرکت دست‌به‌کار شدند و با بهره‌گیری از المان‌های ظاهری پژو 406، یک فیس‌لیفت عمده(Major Facelift) را روی بدنه پژو 405 اجرا کردند.

نتیجه این کار در سال 1379 و با نام پژو پرشیا، در بازار عرضه شد. البته پس از مدت کوتاهی موانعی بر سر راه استفاده از نام پرشیا به وجود آمد و این محصول جدید ایران خودرو، به ناچار به پژو پارس تغییر نام داد. بازار خودروی تشنه و کم‌تنوع آن دوران، باعث شد تا پژو پارس در کانون توجه قرار گیرد و آمار فروش بسیار مناسبی را به نام خود ثبت کند. همین موضوع باعث شد تا ایران خودرو رفته‌رفته به فکر توسعه این خودرو بیفتد و در طی این سال‌ها، تیپ‌های متنوعی از پژو پارس را از نظر مشخصات فنی و سطح آپشن‌ها روانه بازار کند که از جمله این تیپ‌ها می‌توان به پارس سال، پارس LX ، پارس ELX و پارس اتوماتیک اشاره کرد.

در حال حاضر، پژو پارس در دو تیپ پارس سال و پارس LX در ایران خودرو تولید می‌شود که ما در این مطلب به بررسی پژو پارس سال و مقایسه آن با تندر 90 خواهیم پرداخت.در ادامه موضوع پژو پارس بخریم یا ال 90 به خودرو تندر 90 خواهیم پرداخت.

معرفی پژو پارس

معرفی تندر 90

اما داستان تندر 90 از سال 1378  و با خریداری شرکت خودروسازی رومانیایی داچیا، توسط شرکت رنو فرانسه آغاز شد. در آن دوران رنو تصمیم گرفت تا خودرویی ارزان‌قیمت را با هدف فروش در بازار کشورهای درحال‌توسعه، تحت برند داچیا طراحی و تولید کند. نتیجه این تصمیم در سال 1383 و با نام داچیا لوگان، به مرحله تولید رسید. البته به دلیل ناشناخته‌بودن برند داچیا در بسیاری از کشورها، رنو تصمیم گرفت تا لوگان را در برخی بازارها، تحت برند خود و با نام رنو لوگان عرضه کند.

عرضه لوگان در بازارهای جهانی تقریبا هم‌زمان با خروج پیکان از خط تولید بود و همین نکته، ذهن مدیران وقت صنعت خودرو کشور را متوجه رنو لوگان کرد تا به این خودرو به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی پیکان فکر کنند. در نهایت و پس از حواشی فراوان، لوگان در سال 1386 و با نام رنو تندر 90 به ایران آمد و هم‌زمان روی خط تولید دو شرکت  ایران خودرو و پارس خودرو رفت.

البته قیمت تمام‌شده تندر 90 برای خریداران ایرانی، بسیار بالاتر از آن چیزی بود که آن را به گزینه‌ای برای جانشینی پیکان تبدیل کند و از این‌رو، تندر 90 به رقیبی برای خانواده‌های پژو و سمند ایران خودرو تبدیل شد. تندر 90 از سال 1386 تاکنون در تیپ‌های متنوعی از نظر طراحی ظاهری، نوع گیربکس و سطح امکانات رفاهی، در کشور ما تولید شده است که ما در این مطلب، به بررسی تندر 90 تیپ E2 با گیربکس دستی و مقایسه آن با پژو پارس خواهیم پرداخت.

معرفی تندر 90مقایسه طراحی پژو پارس با تندر 90

در ادامه مبحث پژو پارس بخریم یا ال 90 به طراحی دو خودرو خواهیم پرداخت.طراحی ظاهری پژو پارس با معیار زمان عرضه این خودرو به بازار(حدود دو دهه پیش)، طراحی متناسب و قابل‌قبولی است اما در حال حاضر، می‌توان گفت که چهره این خودرو جذابیت‌های اولیه خود را ازدست داده و آثار پیری روی آن کاملا مشهود است. اگرچه که نمی‌توان در طراحی ظاهری پژو پارس نقطه ضعف مشخصی را یافت اما المان‌هایی همچون ضربه‌گیرهای پلاستیکی ضخیم روی سپرها و درب‌ها، نمای جانبی کاملا صاف و اتوکشیده و جلوپنجره کوچک، از مواردی هستند که چهره این محصول ایران خودرو را بیش از پیش کهنه نشان می‌دهند.

طراحی ظاهری پژو پارس

نمای داخلی پژو پارس، تا سال‌ها با پژو 405 یکسان بود و تنها برخی المان‌ها همچون غربیلک فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها، این خودرو را از پدرش متمایز می‌کرد. اما از سال 1393، ایران خودرو، پژو پارس را با تریم داخلی جدیدی عرضه کرد که این داشبورد جدید نمایی متناسب دارد و وجود مواردی همچون کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان و نحوه طراحی پنل سیستم صوتی و تهویه مطبوع، جلوه‌ای مدرن و نزدیک به خودروهای روز دنیا را به داشبورد پژو پارس بخشیده است. البته تنها نقطه ضعف این تریم داخلی جدید را می‌توان استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیتی پایین‌تر از داشبورد قبلی دانست.

طراحی داخلی پژو پارس

در مقابل، طراحی تندر 90 حتی در همان سال‌های ابتدایی عرضه این خودرو به بازار نیز چندان چشمگیر نبود. در واقع رنو در هنگام طراحی این خودرو، بیش از حد اقتصادی فکر کرده و تمامی اجزا را در نهایت سادگی طراحی کرده است.

در ادامه مقایسه تندر 90 و پژو پارس خوب است بدانید که هرچند که هماهنگی خوب خطوط بدنه تندر 90 ستودنی است، اما بایستی پذیرفت که این خودروی اروپایی، فاقد زرق‌وبرق لازم برای جلب توجه خریداران خطه خاورمیانه است. ازاین‌رو بسیاری از هم‌وطنانمان، تندر 90 را یک خودروی زشت خطاب می‌کنند؛ نکته‌ای که در مورد پژو پارس به‌هیچ‌عنوان شنیده نمی‌شود.

طراحی ظاهری تندر 90

هنگامی‌که وارد کابین تندر 90 می‌شوید، تفکر اقتصادی طراحان رنو بیش‌از‌پیش نمایان خواهد شد. چراکه تمام داشبورد از پلاستیک خشک خاکستری‌رنگ شکل گرفته است و نحوه طراحی اجزایی همچون دریچه‌های تهویه، رودری‌ها و کلیدهای زمخت روی داشبورد، حس قرارگرفتن در کابین یک خودرو بسیار ارزان‌قیمت و با کیفیت نازل را به سرنشینان القا می‌کند.

البته لازم به ذکر است که این حس در زمینه کیفیت داشبورد چندان درست نیست و تجربه ثابت کرده است که پلاستیک‌ مورد استفاده در داشبورد تندر 90، کیفیت مناسبی دارد و در گذر زمان به سروصدا نخواهد افتاد. نکته دیگری که لازم است در مورد داشبورد تندر 90 به آن اشاره شود، ارگونومی ضعیف است. در واقع طراحان تندر 90، حتی به فکر صرفه‌جویی در مقدار سیم به‌کار ‌رفته برای ادوات برقی کابین نیز بوده‌اند و از این‌رو بسیاری از کلیدهای کنترلی را در قسمت‌هایی از داشبورد تعبیه کرده‌اند که دسترسی چندان راحتی برای سرنشینان ندارد.

برای مثال می‌توان به قرارگیری دکمه‌های شیشه‌بالابر جلو در قسمت میانی داشبورد و کلید چرخشی تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو در مکانی نزدیک به محل قرارگیری ساق پای چپ راننده اشاره کرد!.

طراحی داخلی تندر 90

مقایسه فنی پژو پارس با تندر 90

پژو پارس سال، از همان پیشرانه معروف و قدیمی پژو 405 استفاده می‌کند. این پیشرانه 1/8 لیتری 8 سوپاپ که با کد XU7 شناخته می‌شود، حداکثر قدرت 100 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل می‌شود. پژو پارس با این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صد رسمی 11 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 190 کیلومتربرساعت را دارد. برای طی‌کردن هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی با این پژو پرطرفدار نیز احتیاج به 9/1 لیتر سوخت داریم. 

موتور پژو پارس

در مقابل، تندر 90 با یک پیشرانه 1/6 لیتری 16 سوپاپ در بازار کشور ما عرضه شده است. این پیشرانه که با کد K4M شناخته می‌شود، حداکثر قدرت 105 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. تندر 90 با بهره‌گیری از این پیشرانه و یک گیربکس 5 سرعته دستی، شتاب صفرتا‌صد رسمی 10/2 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتربرساعت را ثبت می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این سدان اقتصادی نیز تنها 6/9 لیتر به‌ازای طی هر صد کیلومتر مسافت است.

موتور تندر 90

با نگاهی به مشخصات فنی دو خودروی مورد بحث، کاملا متوجه برتری تکنولوژی مورد استفاده در پیشرانه تندر 90 نسبت به پیشرانه پژو پارس خواهید شد. چراکه پیشرانه تندر90 علیرغم حجم کمتر، پرقدرت‌تر از پیشرانه پژو پارس است و درعین‌حال، در زمینه مصرف سوخت نیز به میزان قابل‌توجهی اقتصادی‌تر ظاهر می‌شود.

مدل خودرو

پژو پارس

رنو تندر 90

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی 8 سوپاپ

4 سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ

حجم موتور(لیتر)

1/8

1/6

حداکثر قدرت

100 اسب‌بخار در 6000 دور

105 اسب‌بخار در 5750 دور

حداکثر گشتاور

153 نیوتن‌متر در 3000 دور

140 نیوتن‌متر در 3750 دور

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

9/1

6/9

شتاب صفر تا 100

11

10/2

حداکثر سرعت

190

175

مقایسه امکانات رفاهی پژو پارس با  تندر 90

در بخش مقایسه امکانات رفاهی، می‌توانیم بگوییم که هر دو خودرو با توجه به ساختار قدیمی و قیمت اقتصادی خود، چندان پرآپشن ظاهر نشده‌اند و بایستی توقع حداقلی از آن‌ها داشت. البته پژو پارس در این زمینه کمی دست‌ودلبازتر عمل کرده است و با دارابودن آپشن‌هایی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، بلوتوث، سنسور پارک عقب و صندوق‌پران برقی، برتری خود را بر تندر 90 دیکته می‌کند. چراکه تندر 90 در این زمینه بسیار ناامیدکننده ظاهر می‌شود و تنها آپشن‌هایی ابتدایی مثل شیشه‌بالابر برقی جلووعقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، ریموت کنترل قفل درب‌ها و مه‌شکن جلو و عقب را به همراه دارد که نسبت به برچسب قیمتی آن، اصلا قابل‌قبول نیست.

تجهیزات

پژو پارس

تندر 90

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانی

مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین

سیستمهای مولتی مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش USB و AUX، بلوتوث، 4 عدد بلندگو، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان  

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX، بلندگو درهای جلو

رینگ ها

14 اینچی فولادی

15 اینچی فولادی

آینه

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن

تهویه مطبوع

اتوماتیک

دستی

صندلی

صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

شیشه

شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه سمت راننده با قابلیت بالاوپایین رفتن اتوماتیک

شیشه بالابر برقی جلو و عقب

سایر امکانات

قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، صندوق‌پران برقی

قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری

مقایسه ایمنی پژو پارس با تندر 90

به مقایسه پژو پارس و تندر 90 از نظر ایمنی می‌رسیم. در زمینه تجهیزات ایمنی مورد استفاده بایستی بگوییم که هر دو خودرو در یک سطح ظاهر می‌شوند و از حداقل تجهیزات ایمنی براساس آخرین استانداردهای کشور، بهره‌مند هستند. این تجهیزات شامل ترمزهای دیسکی محورجلو و کاسه‌ای محورعقب، در کنار سیستم‌های کمکی ترمز ABS و EBD و 2 عدد ایربگ می‌شود. البته تست تصادف تندر 90 در سال 2005 و در موسسه معتبر Euro NCAP انجام شده و این خودرو، 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره ممکن را بر طبق استاندارهای آن دوره کسب کرده است که با توجه به قیمت اقتصادی آن، نتیجه خوبی محسوب می‌شود. اما متأسفانه این تست هیچ‌گاه به‌صورت رسمی برای پژو پارس انجام نشده است. با این‌وجود و با توجه به ساختار جدیدتر تندر 90 و به‌فروش رسیدن آن در برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی(که استاندارهای سخت‌گیرانه‌ای در زمینه ایمنی خودروها دارند) می‌توان این خودرو را از نظر ایمنی برتر از پژو پارس دانست. 

مقایسه تجربه رانندگی پژو پارس با تندر 90

از نظر تجربه رانندگی می‌توانیم بگوییم که پژو پارس، صندلی‌های راحت‌تر و سواری نرم‌تری نسبت به تندر 90 دارد و غربیلک فرمان آن نیز راحت‌تر زیر دست می‌چرخد. اما در مقابل، تندر 90 به‌طور کلی رانندگی روان‌تری را ارائه می‌دهد و کابین ساکت‌تری نیز دارد. نکته قابل‌توجه در رانندگی با تندر 90، عملکرد بسیار نرم مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو است که در طی مسافت‌های طولانی، خستگی کمتری را برای راننده ایجاد می‌کند. در مقایسه هندلینگ دو خودرو نیز بایستی بگوییم که مرکز ثقل بالاتر تندر 90 نسبت به پژو پارس، باعث می‌شود تا پایداری این خودرو در سرعت‌های بالا تحت تأثیر قرار گیرد. ازاین‌رو، راندن پژو پارس با سرعت بالا در سر پیچ‌ها، راحت‌تر است و استرس کمتری را به راننده وارد می‌کند.

تجربه رانندگی پژو پارس

تحلیل شرایط بازار پژو پارس و تندر 90

از نظر شرایط بازار فروش، می‌توان گفت که هر دو خودرو بسیار نزدیک به‌هم ظاهر می‌شوند و هیچ‌یک قصد کوتاه‌آمدن در برابر رقیب را ندارد. هر دو خودرو سال‌ها است که در بازار کشور ما حضور دارند و از خودروهای خوش‌نام بازار محسوب می‌شوند. ازاین‌رو بازار خرید‌وفروش آن‌ها، هم در نمونه‌های صفر کیلومتر و هم در نمونه‌های کارکرده، داغ است. خدمات پس از فروش و تعمیرکار ماهر نیز برای پژو پارس و تندر 90، تقریبا در تمام نقاط کشور به‌راحتی در دسترس است. در مورد قیمت قطعات یدکی نیز بایستی بگوییم که قطعات پژو پارس عموما کمی ارزان‌تر از قطعه مشابه در تندر 90 به فروش می‌رسند اما با این وجود، تندر 90 نیز در این زمینه به‌هیچ‌عنوان خودروی پرخرجی نیست.

تحلیل بازار تندر 90

جمع بندی مقایسه پژو پارس با تندر 90

به قسمت نهایی مقایسه پژو پارس و تندر 90 رسیدیم. در پایان اگر نگاهی کلی به ویژگی‌های هریک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که پژو پارس در فاکتورهای طراحی ظاهری، امکانات رفاهی، ارگونومی کابین و نرمی سواری، برتر از تندر 90 ظاهر می‌شود. در مقابل، مواردی همچون عملکرد فنی، مصرف سوخت، ایمنی، کیفیت ساخت و دوام فنی نیز از فاکتورهایی هستند که تندر 90 در آن‌ها دستِ برتر را دارد. فضای کابین و صندوق‌بار، بازار فروش و وضعیت خدمات پس از فروش نیز از فاکتورهایی هستند که پژو پارس و تندر 90 در آن‌ها، امتیاز تقریبا مساوی را کسب می‌کنند.

به عنوان کلام آخر و با درنظرگرفتن تمامی موارد بالا، می‌توان گفت که اگر دید کوتاه‌مدت‌تری دارید و برای طراحی ظاهری و عامه‌پسندبودن خودرو خود اهمیت زیادی قائل هستید، به سراغ پژو پارس بروید. اما اگر خودروی خود را برای مدت زمان طولانی‌تری نگه می‌دارید و به‌دنبال خودرویی هستید که سال‌های متمادی بدون دردسر برایتان کار کند، تندر 90 انتخاب مطلوب‌تری برای شما خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها