کد خبر : 46098

مقایسه تویوتا لندکروزر سه‌ در سوزوکی جیمنی

مقایسه تویوتا لندکروزر سه‌ در سوزوکی جیمنی

شاسی‌بلند کوچک سوزوکی با عبور‌‌از صخره‌ها به‌چالش کشیده شده و با لندکروزر Utility سه‌در که در بازار ایران با نام پرادو شناخته می‌شود، مقایسه شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، نسل جدید سوزوکی جیمنی پس‌از ۲۰ سال در سال ۲۰۱۹ عرضه شد.

در ساخت این شاسی‌بلند کوچک برخلاف کراس‌اور‌های امروزی، روی توانایی‌های آفرود تمرکز شده است. شاسی نردبانی به‌همراه اکسل‌های خشک، جیمنی را به خودرویی مناسب و اقتصادی برای آفرود تبدیل کرده است.

این خودرو سوزوکی از پیشرانه‌ی بنزینی تنفس‌طبیعی با حجم ۱/۵ لیتر و ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد.

گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متری جیمنی چندان زیاد نیست؛ اما استفاده‌از جعبه‌دنده‌ی سنگین کمکی افزون‌بر وزن کم خودرو، در عبور‌از مسیر‌های آفرود کمک می‌کند. جعبه‌دنده‌‌ی پنج‌سرعته دستی به‌صورت استاندارد و نمونه‌ی چهارسرعته خودکار به‌صورت سفارشی عرضه می‌شود.

نمای جلو سوزوکی جیمنی شاسی بلند کوچک 4x4 در جاده صاف آسمان آبی

سوزوکی جیمنی از قفل دیفرانسیل بهره نمی‌برد که نقطه‌ی ضعف این خودرو آفرود است؛ اما به‌جایش، سامانه‌ی خودکار توزیع گشتاور در جیمنی با کمک‌گرفتن‌از نیروی ترمز، از هرز‌گردی چرخ‌ها در مواقع لازم جلوگیری می‌کند و موجب انتقال مؤثر گشتاور به اکسل می‌شود. برای مشخص‌شدن توانایی‌های جیمنی، این آفرودر کوچک با شاسی‌بلند توانمند تویوتا لندکروزر در عبور‌از مسیر سنگی مقایسه شده است. خودرو تویوتا مورد آزمایش، مدل کوتاه لندکروزر اتاق J150 است که در بازار بریتانیا با نام تجاری لندکروزر یوتیلیتی (Utility) سه‌در و در بعضی بازار‌ها ازجمله ایران با نام پرادو شناخته می‌شود.

مقایسه‌ی توانایی های آفرود سوزوکی جیمنی با تویوتا پرادو سه‌در در عبور از آب

  سوزوکی جیمنی تویوتا لندکروزر یوتیلیتی سه‌در
 

پیشرانه

 

۱،۴۶۲ سی‌سی چهارسیلندر بنزینی ۲،۷۵۵ سی‌سی چهارسیلندر دیزل
قدرت موتور ۱۰۰ اسب‌بخار در ۶،۰۰۰ دور‌بر‌دقیقه ۱۷۷ اسب‌بخار در ۳،۴۰۰ دور‌بر‌دقیقه
گشتاور موتور ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴،۰۰۰ دوربر‌دقیقه ۴۲۰ نیوتن‌متر در ۱،۴۰۰ دور‌بر‌دقیقه
جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی شش‌سرعته دستی
وزن خودرو ۱،۱۳۵ کیلوگرم ۲،۰۵۵ کیلوگرم
صفر‌ تا صد کیلومتر‌بر‌ساعت ۱۳ ثانیه ۱۲/۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر‌بر‌ساعت ۱۷۴ کیلومتر‌بر‌ساعت
قیمت در بازار بریتانیا ۱۶ هزار پوند ۳۴ هزار پوند

سوزوکی جیمنی را می‌توان سبک‌ترین آفرودر دنیا دانست که با داشتن بدنه و شاسی مستقل، درعین‌حال راحتی و امکانات رفاهی قابل قبولی برای استفاده‌ی جاده‌ای دارد. یکی‌از مزایای کوچک‌بودن جیمنی در مسیر‌های باریک نمایان می‌شود به‌طوری‌که مانور‌دادن با آن راحت است. اگرچه سبک‌بودن جیمنی در عبور‌از آب نکته‌ای منفی است؛ افزون‌بر‌آن، ظرفیت یدک‌کشی‌اش تنها ۱،۳۰۰ کیلوگرم و معادل وزن خودش است.

نمای جانبی سوزوکی جیمنی در سراشیبی در کوهستان در هوای بارانی

از سوی دیگر، شاسی‌بلند‌های لندکروزر تویوتا از قوی‌ترین آفرودر‌های جهان هستند. لندکروزر یوتیلیتی با بدنه و شاسی مستقل، اکسل زنده در عقب، جعبه‌دنده‌ی سنگین کمکی و قفل دیفرانسیل مرکزی حرف‌هایی برای گفتن دارد. البته از قفل مجزا دیفرانسیل عقب و جلو در این خودرو خبری نیست و این آپشن‌ها در مدل‌های بالاتر تویوتا لندکروزر ارائه می‌شود. نسخه‌ی استفاده‌شده مجهز‌به جعبه‌دنده‌ی دستی است؛ اما جعبه‌دنده خودکار نیز برای این محصول ارائه می‌شود که در بالارفتن‌‌از مسیر‌های سنگی دقت و ظرافیت بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند و همچنین برای رانندگی‌های طولانی راحت‌تر است.

توانایی های آفرود تویوتا لندکروزر پرادو در بالارفتن‌از شیب‌های تند و مسیرهای گلی در طبیعت

دماغه‌ی لندکروزر درمقایسه‌با سوزوکی جیمنی دراز‌تر است؛ اما ارتفاع بیشترش زاویه‌ی ورود را بهبود می‌بخشد. زاویه‌ی شکست به‌لطف فاصله‌ی محوری کم و زاویه خروجش نیز برای عبور‌از موانع کاملا مناسب است. گفتنی است ظرفیت یدک‌کشی لندکروزر یوتیلیتی سه‌در ۲/۵ تن‌ و دوبرابر ظرفیت جیمنی است. به‌لطف قفل دیفرانسیل مرکزی، شاسی‌بلند تویوتا به‌خوبی ازپس صخره‌های سنگی برآمد و در طی‌کردن مسیر، مشکلی حاصل نشد.

تویوتا لندکروزر یوتیلیتی سه‌در در ایران تویوتا پرادو در جاده‌ی سرسبز

گشتاور سوزوکی جیمنی در مقایسه‌با لندکروزر یوتیلیتی سه‌در بسیار کم است و همچنین در دور‌ موتور بالاتری حاصل می‌شود. درنتیجه، هنگام عبور‌از موانع نیاز به کلاچ‌گرفتن بیشتر می‌شود؛ البته وزنش تقریبا نصف تویوتا است و این موضوع را کمی جبران می‌کند. عملکرد سامانه‌ی توزیع گشتاور هنگام هرز‌گردی چرخ‌ها شایان تحسین است؛ اما مشکل نبود قفل دیفرانسیل در عبور‌از مسیر‌های سخت‌تر کاملا احساس می‌شود و گاها ادامه‌‌دادن را غیرممکن می‌سازد. درواقع؛ هنگام صخره‌نوردی با سوزوکی جیمنی باید در انتخاب مسیر دقت بیشتری خرج کرد تا خودرو به‌‌دام نیفتد.

مسیری که برای تست انتخاب شد، تنها آفرودرهای واقعی ازجمله جیپ رانگلر ازپسش برمی‌آیند و هر شاسی‌بلندی مناسب عبور‌از آن نیست. نتیجه‌‌‌ای که از این مقایسه می‌توان گرفت این است که ارزان‌ترین مدل تویوتا لندکروزر با قیمتی معادل دوبرابر جیمنی، توانایی‌هایش دوبرابر آفرودر کوچک سوزوکی نیست. درواقع؛ سوزوکی جیمنی با قیمت مناسب، توانایی‌هایش درخورتوجه است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها