کد خبر : 45949

ایران خودرو K132 بهتر است یا سایپا شاهین؟

ایران خودرو K132 بهتر است یا سایپا شاهین؟

به‌ زودی دو محصول کاملاً جدید سایپا و ایران خودرو راهی بازار می‌شوند. شاهین و پروژه K132 پرچم‌داران نوظهور دو خودروساز بزرگ کشور هستند. محصولاتی با طراحی بدیع و فناوری که به گفته سازندگان نسبت به مدل‌های قبلی یک سر و گردن بالاتر هستند. این دو خودرو به‌زودی رقابتی نفس گیر را با یکدیگر تجربه خواهند کرد.

به گزارش خودروتک ، با وجود تمام محدودیت‌ها و چالش‌ها، دو خودروساز اصلی کشور سرمایه‌گذاری درازمدتی روی محصولات جدید خود انجام داده‌اند. تولید فیس‌لیفت‌های پیاپی دیگر نیاز مشتری سخت‌گیر امروزی را برآورده نمی‌کند. به همین دلیل سایپا و ایران خودرو رویکردی کاملاً جدید را در طراحی خودروهای جدید خود اتخاذ کردند.

سایپا شاهین که در ابتدا با نام رهام شناخته می‌شد محصول آینده‌نگر نارنجی‌های جاده مخصوص به حساب می‌آید. زبان طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که هم جوان‌ترها را به سمت خود می‌کشد و هم مشتریان محافظه‌کار را. در مقابل ایران خودرو K132 را می‌بینیم که به لطف بهره‌گیری از پلتفرم حرفه‌ای پژو 301 ساختاری کاملاً مدرن پیدا کرده است. این خودرو از ژنتیک متمایزی نسبت به تمام دیگر تولیدات شرکت بهره می‌برد.

سایپا برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو شیراز سال 97 از رهام رونمایی کرد و سپس مراسم اصلی در سومین نمایشگاه خودرو تهران برگزار شد. سایپا شاهین قرار بود در اواخر سال 98 به بازار کشورمان بیاید اما نیامد و آمدنش به سال 99 افتاد. ولی در عوض کوییک دورنگ پارس‌خودرو و تیبا 2 پلاس، به‌عنوان دو محصول جدید سایپا در اواخر سال 98 به بازار کشورمان معرفی شدند.

از آن سو، در بهمن ۱۳۹۸ برای اولین بار معرفی K132 در حاشیه جلسه هیئت دولت انجام شد. حال پس از گذشت چند ماه، ایران خودرو K132 به‌صورت رسمی معرفی شده و نمونه نهایی آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. البته که معرفی این خودرو در مراسم ۷ تیر ۱۳۹۹ با حواشی همراه بود و به‌عنوان‌مثال، امکان تصویربرداری دقیق از کابین K132 برای رسانه‌ها فراهم نبود.

مشخصات فنی شاهین

سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته 1650 سی‌سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم‌ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تأثیر قرار گرفت و درنهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورداستفاده قرار گیرد. البته شرکت می‌گوید که جعبه‌دنده شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبه‌دنده ساینا اتوماتیک و کوییک اتوماتیک، متفاوت است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شاهین یا همان SP100 بر مبنای پلتفرم XP90 تویوتا یا همان گریت وال وولیکس C30 است. نکته اینجاست که وولیکس C30 که محصول کمپانی گریت وال چین شناخته می‌شود بر مبنای نسل دوم تویوتا Vios یا همان یاریس ساخته‌شده بود.

گفته می‌شود این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده است. پیشرانه اول M18 نام دارد و پیشرانه دوم M15T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند.

مشخصات پیشرانه M18

حجم موتور: ۱٫۵ لیتر

 آرایش: ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

قدرت: ۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب‌بخار

گشتاور: ۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن‌متر

مشخصات پیشرانه M15T

حجم موتور: ۱٫۵ لیتر توربو

آرایش: ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

آرایش: ۱۳۵ تا ۱۴۸ اسب‌بخار

گشتاور: ۱۹۰ تا ۲۱۰ نیوتن‌متر

مشخصات فنی ایران خودرو K132

شنیده‌ها حاکی از آن است که K132 با دو پیشرانه روانه بازار خواهد شد. نخستین پیشرانه، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی EC5 است که قدرتی برابر با 110 تا 114 اسب‌بخار را در کنار 150 الی 156 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند. مصرف سوخت بهینه ۶٫۷ الی ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برای این موتور عنوان شده که از آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد.

پیشرانه دوم موتور 1.7 لیتری توربو TC7 قدرتی برابر با 150 اسب‌بخار در کنار گشتاور 215 نیوتن‌متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در هر دو نسخه نیز جعبه‌دنده‌ها نسخه ۵ سرعته دستی BE4 / جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE این پیشرانه را همراهی خواهد کرد.

همچنین در نسخه اتوماتیک احتمالاً از تلفیق موتور EF7 توربو و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده خواهد شد. گفتنی است که این موتور و گیربکس درواقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژر توسعه داده شده است و نصب آن بر روی پلت فرم K132 می‌تواند تلفیقی از قوای محرک دنا (به‌عنوان آخرین فیس لیفت 405) با اتاق پژو 301 (نسخه به‌روز شده براساس پلت فرم پژو 206) را پدید آورد.

 امکانات و آپشن‌های سایپا شاهین

صفحه‌نمایش لمسی 10 اینچی، غربیلک فرمان با کلیدهای کنترل صوتی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، پوشش چرمی، چراغ‌های دی لایت و اتولایت، کروزکنترل، سنسور پارک عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشو، هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه‌ها، سانروف، نمایش فشار باد لاستیک، ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

امکانات و آپشن‌های ایران خودرو K132

چراغ روشنایی روز، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه ESC، EBA، ABS، HSA، فرمان کمکی برقی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کروز کنترل، تهویه الکتریکی، تریم داخلی پارچه، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، رینگ آلومینیومی، دماسنج محیط، راهنمای لاین، نمایشگر لمسی و دوربین عقب، سنسور پارک عقب، بلوتوث و کامپیوتر سفری.

قیمت احتمالی

قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. با توجه ‌به ثبت‌نام این خودرو با پیش‌پرداخت ۸۰ میلیون تومان، احتمالاً شاهین با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان به دست ثبت‌نام‌کنندگان خواهد رسید. درباره K132 هم به نظر می‌رسد نرخ کارخانه‌ای این خودروی جدید 100 میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه شود مطمئناً نرخ آن به بالای 200 میلیون تومان خواهد رسید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها