کد خبر : 29763

هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا CHR

هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا CHR

اگر به خودروی زیبا، مدرن و تهاجمی علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم که تویوتا CHR را به هیچ وجه از دست ندهید. اگر خودروی زیبا و با عملکرد فنی بهتر را می‌پسندید، حتماً سوناتا هیبرید 2018 را در فهرست خرید خود قرار دهید.

به گزارش خودروتک ، سوناتا هیبرید 2018 یکی از محصولات شرکت هیوندای است. این شرکت در سال 1947، در اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم، تأسیس شد و بخش خودروسازی آن در 1967 شروع به فعالیت کرد.

اما هیوندای امروزه از آئودی، نیسان و پورشه ارزش تجاری بیشتری دارد.

هیوندای برای اولین بار در سال 1985 خودرو جدید خود، سوناتا را معرفی کرد و تا امروز هم تولید نسل هفتم آن در  کارخانه‌های هیوندای ادامه دارد.

سوناتا توسط شرکت کرمان موتور به ایران وارد و عرضه می‌شود.

تویوتا CHR ، همانطور که از نامش پیداست، از محصولات شرکت تویوتای ژاپنی است. این خودروساز، با حدود 80 سال سابقه فعالیت، امروزه بزرگ‌ترین شرکت جهان از لحاظ تعداد تولید محسوب می‌گردد. تویوتا فعالیت خود در تولید کراس اور را با خودرو لندکروز شروع کرد و امروزه جدیدترین خودرو خود، تویوتا CHR را نیز به بازار عرضه می‌کند.

تولید این خودرو در سال 2017 قطعی شد و شرکت وارد کننده و خدمات دهنده آن، شرکت ایرتویا است.

مقایسه طراحی

طراحی خارجی

در نمای روبرو مدل 2018 سوناتا به کمک چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ هشت ضلعی آن، ظاهری جوان‌پسندتر و مدرن‌تر دارد. چراغ‌ها کاملاً مماس بر کاپوت هستند و یک نوار فلزی کروم در اطراف چراغ‌ها و کاپوت قرار داده شده است که تا فریم پنجره‌ها ادامه دارد. به این ترتیب طراحانا هماهنگی و انسجام طراحی سوناتای 2018 را بیشتر به رخ کشیده‌اند. روی کاپوت این خودرو دو خط در هر کدام از طرفین کاپوت قرار دارد که هماهنگی زیبایی با خطوط عمودی نقطه‌ای جلوپنجره پدید آورده‌اند. همچنین مه‌شکن‌های نسبتاً بزرگ و L شکل سوناتا زیبایی نمای روبروی این خود را تکمیل می‌کند.

در نمای کناری هم خط تیزی از بالای دستگیره‌ها عبور می‌کند و به چراغ عقب می‌رسد که در ایجاد چهره تهاجمی این نما تأثیرگذار است. طراحی سقف به صورت قوس‌دار نیز خودرو را هر چه کشیده‌تر و تهاجمی‌تر نشان می‌دهد. اما استفاده از رینگ‌های 16 اینچی برای سوناتا مناسب نیست و زیبایی این نما را کاهش می‌دهد، به هر حال رینگ‌های 18 یا حتی 17 اینچی برای سایز این خودرو مناسب‌تر هستند. با این حال، می‌توان نمای پشت خودرو را ساده توصیف کرد. تنها نکته‌ای که در این نما می‌توان مورد اشاره قرار داد، حجم‌دهی به سپر و کاپوت عقب است.

با تمام این‌ها، مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR از نظر طراحی خارجی نشان دهنده برتری کامل محصول شرکت تویوتا است. این زیبای وحشی شخصیتی مدرن، متمایز، تهاجمی و بسیار زیبا دارد. طراحان شرکت تویوتا در این خودرو بی‌پروا به نوآوری و اعمال خلاقیت پرداخته‌اند. در این خودرو به طور گسترده‌ای از خطوط حج‌دهنده استفاده شده است؛ وجود این خطوط را تقریباً در تمام نماها و نقاط تویوتا CHR می‌توان مشاهده کرد. به این ترتیب، هرچند که در واقع نمی‌توان این خودرو را جادار توصیف کرد، اما بزرگ‌تر از آنچه که هست، به نظر می‌رسد. تمام تلاش طراحان تویوتا CHR عبارت بوده است از اینکه شخصیتی اسپرت و تهاجمی به آن بدهند، که باید اقرار کرد که کاملاً به هدف خود نیز دست یافته‌اند.

طراحی داخلی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

طراحی داخلی تویوتا chr

سوناتا هیبرید، در مقایسه با خودروهای کلاس خود، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و به خصوص راننده از فضا و دید مطلوبی برخوردار است، به همین دلیل رانندگی با این خودرو بهبود پیدا کرده است. اما در قسمت داشبورد سوناتا شاهد تعدد دکمه‌های کنترلی روی داشبورد و فرمان هستیم، که استفاده از آنها برای سرنشینان تا اندازه‌ای گیج کننده خواهد بود. در هر صورت، برای ساخت داشبورد از پلاستیک نسبتاً نرمی استفاده شده است که ماده اصلی آن محسوب می‌شود. همچنین کلیدهای فشاری و گردان برای تنظیم امکانات رفاهی خودرو تعبیه شده و از جنس فلز و مواد مرغوب ساخته شده‌اند.

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

طراحی داخلی سوناتا

می‌توان گفت که نوآوری شرکت تویوتا در طراحی خارجی در طراحی داخلی و کابین تویوتا CHR نیز ادامه داشته است. در این خودرو، برخلاف سوناتا، شاهد انبوه دکمه‌های گیج کننده نیستیم. اکثر قریب به اتفاق امور را می‌توان از طریق صفحه نمایش 8 اینچی لمسی آن انجام داد. همچنین برای ساخت داشبورد از پلاستیک نسبتاً سختی استفاده شده، که البته با پوشش چرم روی آن پوشانده شده است. خط آبی رنگی که از درب سمت راننده شروع و داشبور را به دو بخش تقسیم می‌کند و تا درب سمتم سرنشین جلو ادامه دارد، زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است.

همچنین برای دسترسی راحت‌تر راننده به دکمه‌های کنترلی روی داشبورد، در نقاط ضروری از حجم‌دهی استفاده شده، که هم زیبایی و هم ارگونومی خودرو را افزایش می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که از نظر طراحی داخلی هم مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR حاکی از برتری محصول ژاپنی‌ها است. طراحی تویوتا CHR در عین سادگی نسبی، جذابیت ایده‌آلی نیز وجود دارد که این خصوصیت را نمی‌توان در سوناتا مشاهده کرد.

مقایسه فنی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

مقایسه فنی

سوناتا هیبرید به دو موتور مجهز شده است: یک موتور احتراق داخلی برای زمانی که به قدرت بیشتری نیاز دارید، و یک موتور الکتریکی برای رانندگی اقتصادی. به همین دلیل مدل هیبرید تویوتا CHR را نیز برای مقایسه با آن انتخاب کردیم. به هر حال، مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مدل خودرو هیوندای سوناتا هیبرید 2018 تویوتا CHR
پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم
حجم موتور 2000 سی سی 1798 سی سی
حدأکثر قدرت 156 اسب بخار به اضافه 51 اسب بخار موتور هیبریدی 122 اسب بخار به اضافه 97 اسب بخار موتور هیبریدی
حدأکثر گشتاور 193 نیوتن متر 142 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته خودکار تیپ ترونیک 6 سرعته
مصرف سوخت (ترکیبی) 7/4 لیتر در هر 100 کیلومتر 8/3 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 9 ثانیه 11 ثانیه
حدأکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت 170 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن‌­ها و امکانات رفاهی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

مقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR از نظر امکانات رفاهی نشان می‌دهد که هر دو خودرو امکانات رفاهی کامل و جامعی را برای سرنشینان خود فراهم آورده‌اند. در هر صورت، سازندگان تویوتا CHR در زمینه سیستم‌های هشدار دهنده این خودرو عملکرد بهتر و جامع‌تری را از خود نشان داده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودروهای مورد بحث به جدول زیر مراجعه کنید.

تجهیزات هیوندای سوناتا هیبرید 2018 تویوتا CHR
چراغ چراغ‌های جلو LED، چرخش دینامیکی چراغ‌ها و پرتو نور بالا، چراغ‌ها وجود ترافیک را حس می‌کنند و به طور خودکار بر شدت نور خود می‌افزایند، اتولایت، سیستم روشنایی در روز سیستم خودکار تنظیم نور چراغ‌های جلو، سیستم روشنایی در روز، روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، تنظیم خودکار زاویه نور چراغ‌های جلو، سیستم Follow Me Home، چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن‌های جلو و عقب
سیستم­های مولتی مدیا دسترسی تمام سرنشینان به اتصال USB، قابل استفاده با سیستم‌های IOS و Android، ورودی‌های AUX، بلوتوث، Navigation ورودی‌های AUX، USB، CD، FM، AM، بلوتوث، 9 بلندگو، سیستم حرفه‌ای JBL
صفحه نمایش 5 یا 8 اینچی با قاب فلزی 8 اینچی لمسی
رینگ­ها 16، 17 و 18 اینچ موجود است 18 اینچی آلومینیومی
آینه حافظه یکپارچه صندلی راننده و آینه‌های جانبی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو گرمکن آینه‌ها، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی
تهویه مطبوع تهویه هوای خودکار تهویه هوای خودکار دوگانه برای سرنشینان جلو
صندلی تنظیم برقی صندلی راننده در 8 حالت، گرمکن صندلی‌ها با تنظیم جداگانه دما برای صندلی‌های جلو، حافظه یکپارچه صندلی راننده و آینه‌های جانبی، صندلی‌های عقب تاشو تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه صندلی سرنشینان جلو، صندلی‌های عقب تاشو (به صورت 40/60
شیشه بالابرهای برقی شیشه‌ها سنسور باران، بالابرهای برقی
سیستم­های هشدار دهنده ضد سرقت ایموبیلایزر، سنسور باران، سنسور جلو و عقب، دوربین عقب، رادار نقطه کور سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، سیستم کمک پارک هوشمند، دوربین  عقب، ضد سرقت ایموبیلایزر، هشدار دهنده فشار باد لاستیک‌ها، هشدار دهنده وجود مانع در نقاط کور آینه‌های جانبی، هشدار دهنده وجود مانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب، هشدار دهنده خروج از خطوط، سیستم تشخیص و هشدار تابلوهای راهنمایی و رانندگی به کمک دوربین
سایر امکانات شارژ موبایل بدون نیاز به کابل،  سقف پانورامیک، کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، کروز کنترل سقف شیشه‌ای پانورامیک، سیستم کنترل پایداری خودرو، سیستم لغزش خودرو روی سطوح لغزنده، سیستم کنترل نوسانات تریلر

مقایسه ایمنی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR از نظر ایمنی نشان می‌دهد که هر دو خودرو ایمنی لازم را برای سرنشینان خود فراهم آورده‌اند. در واقع هر دو خودرو را می‌توان در ردیف ایمن‌ترین خودروهای جهان طبقه‌بندی کرد. شایان ذکر است که سوناتا مورد آزمایش مؤسسه اروپایی معتبر EURO-NCAP قرار گرفته و موفق شده است 5 ستاره ایمنی کامل این مؤسسه را به دست آورد. همین مؤسسه اروپایی تویوتا CHR را نیز مورد تست تصادفات خود قرار داده و 5 ستاره ایمنی کامل را به این خودرو هم اهداء کرده است.

تجهیزات ایمنی و حفاظتی هیوندای سوناتا هیبرید 2018 تویوتا CHR
کیسه هوا کیسه هواهای جانبی، پرده‌ای، راننده و سرنشین جلو کیسه هواهای راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای سرنشینان جلو و عقب، زانویی راننده
سیستم ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، سیستم ضد قفل ABS ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، سیستم ترمز پارک برقی

تجربه رانندگی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

تجربه رانندگی

برخلاف ظاهر تهاجمی آن، سوناتا برای سرعت‌های بسیار بالا طراحی نشده است. شتاب‌گیری صفر تا 100 این خودرو تنها در عرض 9 ثانیه انجام می‌گیرد که هرچند از رکورد CHR بهتر است، اما در سطح یک خودرو اسپرت نیست. همچنین حدأکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت برای یک خودرو اسپرت کم است.

هرچند که تویوتا CHR ظاهری اسپرت و زیبا دارد، اما واقعیت این است که برای سرعت‌های بسیار بالا طراحی نشده است. این خودرو در عرض 11 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر می‌رسد، که یک رکورد معمولی به حساب می‌آید.

همچنین با حدأکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت رکوردی پایین‌تر از سوناتا هیبرید را ثبت کرده است. به هر حال، تویوتا CHR چشمان مردم را به سوی شما متمایل خواهد کرد و احتمالاً سؤالات متعددی از شما پرسیده خواهد شد، که گاهی اوقات مایه نگرانی و سردرد خواهد شد. اما نگران نباشید، تویوتا CHR با مصرف تنها 8/3 لیتر در هر 100 کیلومتر به ندرت شما را مجبور به رفتن به پمپ‌بنزین خواهد کرد. به هر حال، از نظر تجربه رانندگی مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا CHR نشان دهنده برتری نسبی سوناتا است.

تحلیل شرایط بازار

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

تحلیل شرایط بازار

بازار خودرو ایران به شیوه‌ای ملتهب شده که ارائه قیمتی که بتواند برای حدأقل یک ماه ثابت بماند دشوار است. چون در این وضع نامساعد نمی‌توان آینده حتی نزدیک را پیشبینی کرد. اما، به هر صورت، باید گفت که هیوندای سوناتا هیبرید 2018 را می‌توانید در بازه قیمتی 620 تا 680 میلیون تومان خریداری کرد. این در حالی است که برای تهیه تویوتا CHR به بودجه‌ای در حدود 700 تا 750 میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

جمع بندی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 با تویوتا chr

عکس زیبا از سوناتال 2018

در نهایت خرید خودرو به صورت شخصی انجام می‌پذیرد، و هر فردی بودجه و سلایق جداگانه‌ای دارد. ولی می‌توان گفت که اگر به خودروی زیبا، مدرن و تهاجمی علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم که تویوتا CHR را به هیچ وجه از دست ندهید. البته همانطور که گفته شد، در صورتی این کار را انجام دهید که حوصله پاسخ دادن به سؤالات متعدد و احیاناً تکراری مردم را داشته باشید. اما اگر خودروی زیبا و با عملکرد فنی بهتر را می‌پسندید، حتماً سوناتا هیبرید 2018 را در فهرست خرید خود قرار دهید.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها