کد خبر : 20566

مقایسه پژو 508 و فولکس واگن آرتئون

مقایسه پژو 508 و فولکس واگن آرتئون

آیا دوران خودروهای سدان به سر آمده است؟ کراس اورها درحال تسخیر بازار خودرو هستند. حداقل دو سازنده بزرگ خودرو اروپا یعنی فولکس واگن و پژو اینطور فکر می کنند. تیگوان و 3008 تولیدی این خودروساز ها دست بالا را در اختیار دارند.

به گزارش خودروتک ، البته همچنان هر دو خودروساز در حال عرضه سدان هایی همچون آرتئون و 508 هستند. این دو خودرو محور متحرک جلو هستند و از موتور 4 سیلندر توربوشارژ نیرو می گیرند. قیمت آن ها نیز در حدود 31 هزار پوند است.

هر دو خودرو مذکور را باید در دسته فست بک ها قرار داد. ارتفاع پایین سقف، درب های بدون حاشیه (ستون) و پت و پهن هنگی سبب شده که این خودروهای خانوادگی با جذبه و حس و حال بهتری حتی به نسبت یک کراس اور به نظر رسند.

 

پژو

 

 

پژو به طور کامل رویکرد خود در زمینه 508 را تغییر داده و خودرویی کاملا متفاوت به نسبت نسل قبلی آن عرضه کرده است. فولکس واگن نیز بر خلاف پاسات CC با انتخاب آرتئون به عنوان نام این خودرو در همین اول کار اعلام می کند که با یک پرچمدار اساسی طرف هستیم. کیا استینگر، آئودی A5 Sportback، بی ام و سری 4 گرن کوپه و حتی جنسیس G70 را باید از اعضای این کلاس قلمداد کرد.

آرتئون با موتورهای مختلف بنزینی و دیزلی عرضه می شود. اما مدل مورد بررسی از موتور جدید 1.5 لیتری با نام “EVo” نیرو می گیرد که توانایی تولید حداکثر قدرت 148 اسب بخار زمانی که هر 4 سیلندر آن مشغول به کار باشد را برای شما به ارمغان می آورد. طبق ادعای فولکس واگن مصرف سوخت این خودرو در حدود 5.8 لیتر به لطف قابلیت به حرکت در آوردن خودرو با تنها دو سیلندر در حین رانندگی خارج جاده ای است.

 

 

 

پژو اما از قابلیت خاموش کردن سیلندر ها پشتیبانی نمی کند و موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توانایی تولید حداکثر قدرت 178 اسب بخار و گشتاوری برابر با موتور آرتئون یعنی 249 نیوتن متر را دارد. به لطف وزن پایین تر (در حدود 150 کیلوگرم) 508 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 7.9 ثانیه زمان نیاز دارد که 1 ثانیه سریع تر از رقیب آلمانی خود است.

پژو در بالاترین سطح این محصول یعنی تریم GT-Line در این تست حاضر شده است. اما آرتئون با تریم Elegance خود در جایگاه پایین تری به نسبت تریم R-line محصولات فولکس واگن قرار دارد. از نظر طراحی ظاهری باید عنوان کرد که پس از مرگ مدل شیراکو، آرتئون را باید زیبا ترین محصول با برند فولکس واگن قلمداد کرد.

 

 

 

قیمت پایه ای پژو کمتر است اما این مسئله را در زمینه امکانات انتخابی جبران می کند. اگر می خواهید سدان خود را به دید در شب، ماساژور صندلی، دوربین 360 درجه با قابلیت نمایش جای پارک و همینطور پارک خودکار مجهز کنید باید مقدار قابل توجهی بعلاوه قیمت پایه خودرو پرداخت کنید.

در آرتئون اما از این خبرها نیست و خودرو تنها به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای مجهز شده است. اما آرتئون به صورت استاندارد به سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار دقیق گروه فولکس واگن مجهز است.

 

 

 

از آن جا که در سطح پایین تری به نسبت یک کراس اور نشسته اید (مخصوصا در پژو)  انتظار یک رانندگی تند وتیز را دارید؟! افسوس، اگر بخواهیم صادق باشیم هر دو خودرو می توانند شما را در این زمینه تا حدودی نا امید کنند. در واقع ما با دو خودروی راننده محور طرف نیستیم. محور جلوی آرتئون سنگین به نظر می رسد و سایز بدنه آن حس می شود. پژو نیز به طور مصنوعی فرمان را سبک می کند به گونه ای که با کوچک ترین چرخشی تغییر وضعیت می دهد.

 

 

 

همانطور که کاملا قابل پیش بینی است هر دو در حالت رانندگی جاده ای وضعیت مناسبی دارند. موتور پژو به دلیل حجم بیشتر قدرت را نرم تر عرضه می کند و رفتار آرام تری در دورهای بالاتر دارد. گشتاور مشخصه موتور فولکس واگن است. این گشتاور در دور 1700 rpm به حداکثر میزان خود می رسد. اما خبر بد جعبه دنده DSG عصبی فولکس واگن است. جعبه دنده 8 سرعته پژو عملکرد بهتری از خود نشان می دهد اما در زمان تعویض دنده به صورت دستی سرعت جعبه دنده دو کلاچه آرتئون را ندارد.

 

 

 

فاصله محوری بیشتر فولکس واگن در کنار رینگ های 18 اینچی استاندارد در برابر رینگ های 19 اینچی پژو که به صورت یک آپشن اضافی عرضه می شود، در جذب ضربات موفق تر عمل می کند.

در این بخش رقابت بسیار نزدیک است. هر دو خودرو در زمینه هندلینگ در وضعیت خوبی قرار دارند اما صدای باد در اطراف درب های بدون قاب آرتئون بیشتر شنیده می شود. به طور کلی آرتئون سطح راحتی بالاتری را به نسبت پژو به ارمغان می آورد.

 

 

 

بر خلاف طراحی خارجی آرتئون، در داخل اتاق خبر خاصی از طراحی جدید نیست. به غیر از پلاستیک سفت کار شده در بخش مرکزی کنسول باقی اجزا کیفیت ساخت بالایی دارند همچنین ارگونومی این بخش نیز خوب است.

اما آرتئون این مسئله را به سرعت در زمینه فضای اتاق جبران می کند. در بخش جلو به صورت مشخصی فضای بیشتری به نسبت پژو دارد و فضای صندلی های عقب نیز به واقع دل‌باز و جادار است. در واقع فولکس واگن به مدد طول بیشتر در لیگ کاملا متفاوتی قرار دارد. به لطف درب های بزرگ تر، دید رو به بیرون عالی و همینطور قابلیت جا دادن 5 سرنشین بزرگ سال نیز وجود دارد.

 

 

 

پژو به طور کلی خودروی کوچک تری است پس فضای کمتری از آرتئون دارد. اما طراحی داخل اتاق و حس و حال گران قیمت تری دارد. صفحه نمایش دیجیتال با طراحی چندگانه آن کمتر دست و پا گیر است. از فلز و فیبرکربن واقعی در داشبورد استفاده شده است. اگر فقط نگاهی به طراحی خیره کننده ابن خودرو کنید، مجذوب آن خواهید شد چرا که واقعا چشم نواز است. بخشی از آن شبیه به لامبورگینی است و بخش دیگر بی شباهت به یک سدان لوکس نیست و بخش انتهایی نیز شبیه به یک سفینه فضایست. سوکت های مخفی USB و محل شارژ گوشی، کنسول مرکزی با طرح یک دست و شناور از جزئیات فوق العاده طراحی پژو هستند.

 

 

 

البته گرافیک صفحه نمایش و عملکرد آن به پای فولکس واگن نمی رسد. خبری از کلید و دکمه اضافی برای کنترل آن هم نیست و همه چیز توسط صفحه نمایش لمسی با سایز بزرگ تر به نسبت فولکس واگن صورت می پذیرد.

در پایان انتخاب بین این دو به نظر شخصی خودتان باز می گردد.

پژو با وزن پایین تر سریع تر به نظر می رسد. مصرف سوخت آن در دنیای واقعی در حدود 8.1 لیتر است که بالاتر از مصرف 7.4 لیتری فولکس واگن است و با توجه به ظرفیت 4 لیتری بیشتر مخزن سوخت، فولکس واگن گزینه بهتری برای رانندگی در مسافت های طولانی خواهد بود.

 

 

 

عملا امکان ندارد که متوجه تغییر وضعیت موتور بین دو حالت 4 سیلندر و 2 سیلندر شوید. شاید دلیل آن سر و کله زدن با جعبه دنده DSG فولکس واگن باشد!

فولکس واگن حتی کمی ارزان تر است. سال 2018 به ما نشان داد که زندگی همچنان در جعبه های غیر سه وجهی (اشاره به کراس اور ها) جریان دارد.

پژو 508 جدید، یک جهش چشم گیر و بی حد و حصر به نسبت نسل قبلی آن است.

 

 

 

در واقع این خودرو تنها لایق این که در زندگی پاریسی تبدیل به تاکسی شود نیست. طراحی داخلی و خارجی آن بی نظیر است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. در واقع پژو به ما قدرت مدرنیته را نشان می دهد.

اما آرتئون در بخش هایی می درخشد که عملا به سختی می توانید از آن دل بکنید. فضای بیشتر اتاق و همینطور راحتی بیشتر در حین کار کردن با ادوات داخل اتاق، هیچ وقت شما را گیج و خسته نمی کند. در واقع اتاق آرتئون تصفیه شده تر به نظر می رسد. اما دل کندن از فضای اتاق پژو نیز کار بسیار سختی است.

 

 

 

در رانندگی خارج جاده ای عملکرد آرتئون به لطف جعبه دنده کمی هوشمند تر از 508 بهتر است. اما این مورد تنها در زمانی صدق می کند که هر روز قصد رانندگی جاده ای دارید.

قیمت پایین تر فولکس واگن نیز می تواند از آن یک خودروی برنده با اختلاف بسیار کم به نسبت پژو دوست داشتنی بسازد. در حال حاضر این دو سدان فست بک قیامی شگفت انگیز را بر علیه حجم انبوهی از کراس اورهای بی رحم آغاز کرده اند.

 

 

 

  پژو 508 فستک بک GT-line 180 EAT8 فولکس واگن آرتئون Elegance 1.5 TSI Evo
قیمت پایه/ قیمت مدل تست شده 31.239/36.964 پوند 31.885/34.240 پوند
مشخصات موتور 1598 cc، توربو 1498 cc، توربو
جعبه دنده 8 سرعته 7 سرعته DSG
صفر تا صد 7/9 ثانیه 8/9 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 8/1 لیتر 7/4 لیتر
وزن 1420 kg 1565 kg
نمره نهایی 7/10 7/10

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها