کد خبر : 36761

نگاهی به ارزان ترین خودروهای هاچ بک بازار

نگاهی به ارزان ترین خودروهای هاچ بک بازار

برای اغلب خانواده ها، صندوق عقب حرف اول را در خرید خودرو می زند. دلیلش هم جمعیت خانواده و مسافرت های بیرون شهری است که آنها را راضی می کند تا یک خودروی جادار و نسبتاً بزرگ بخرند.

به گزارش خودروتک به نقل از خراسان ، برای اغلب خانواده ها، صندوق عقب حرف اول را در خرید خودرو می زند. دلیلش هم جمعیت خانواده و مسافرت های بیرون شهری است که آنها را راضی می کند تا یک خودروی جادار و نسبتاً بزرگ بخرند.

عاملی که باعث شده قسمتی از قشر متوسط جامعه در سال های اخیر به سوی خرید خودروهای کراس اوور بروند. با وجود این، تمامی خانواده های ایرانی بچه کوچک ندارند، وسایل زیادی حمل نمی کنند و به علت مشغله کاری دیربه دیر به مسافرت می روند.

بدین ترتیب ترجیح شان این است که یک هاچ بک کوچک و ارزان بخرند تا هم هزینه های خود را کاهش دهند و هم در شهر به مشکل پارک برنخورند. با افزایش قیمت خودرو، انتخاب این دسته از خانواده ها –که عموماً زوج های جوان هستند- کم تر شده است ولی بازهم گزینه های مناسبی در محدوده قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارند که باهم نگاهی به آنها می اندازیم.

پژو ۲۰۶

در اوایل دهه ۱۹۹۰ پژو تصمیم گرفت جایگزینی برای مدل ۲۰۵ ارائه نکند؛ دلیلش هم آن بود که فکر میکرد دوران خودروهای هاچ بک کوچک و سوپرمینی به سر آمده است. ولی اندکی بعد متوجه شد که اتفاقاً فروش این کلاس خودرویی در حال افزایش است و می بایست هر چه سریعتر جایگزینی معرفی کند. بدین ترتیب پژو با استخدام مهندسان و طراحان شرکت ایتالیایی« پنین فارینا» کار طراحی مدل جایگزین را آغاز کرد و ثمره آنرا « ۲۰۶» نامید. این خودرو در سال ۱۹۹۸ با سه پیشرانه ۱.۱، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری بنزینی بهمراه یک موتور ۱.۹ لیتری دیزلی به بازار اروپا عرضه شد. سه سال پس از معرفی ۲۰۶، این خودرو به ایران آمد و به علت ظاهر جدید، پیشرانه کم مصرف و امکانات مناسب نظر بسیاری از خریداران را بخود جلب کرد.

تا به امروز شش تیپ گوناگون از این خودرو تولید شده است و همین مسئله باعث شده قیمت نمونه های دست دوم آن تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت داشته باشند! با بودجه ای که در نظر گرفتیم، میتوانید یک نمونه بدون رنگ ۲۰۶ تیپ ۵ را با پیشرانه ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار، کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر و امکاناتی مانند سنسور پارک، پاور ویندو، ترمزهای دیسکی و رینگ آلومینیومی در حدود ۹۰ میلیون تومان بخرید.

 

لیفان ایکس۵۰

کراس اووری چینی که اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانژو ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و به دلیل استفاده از پلتفرم مدل ۵۳۰، به نوعی هاچ بک کراس آن محسوب می شود. این خودرو ابتدا در بازار چین و با دو پیشرانه ۱.۳ و ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۲۶ و ۱۳۹ اسب بخار ارائه شد. انتقال قدرت در ایکس۵۰ از طریق دو جعبه دنده پنج سرعته دستی  یا پیوسته اتوماتیک سی وی تی به چرخ های جلو صورت می گیرد. این خودرو در بازار چین حدود ۶۰ تا ۸۳ هزار یوآن قیمت دارد که با قیمت فعلی ارزهای خارجی این رقم به ۱۱۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان می رسد.

مدل های کارکرده ایکس۵۰ در بازار کشورمان با کارکردهای مختلفی وجود دارند که میتوانید نسخه اتومات آنرا با کارکردی در حدود ۸۰ هزار کیلومتر خریداری کنید. ولی مسائلی مانند گیربکس بی کیفیت، مونتاژ ضعیف، متریال نامطلوب کابین و کیفیت پایین سواری ممکن است شما را از خرید این خودرو منصرف کند. مواردی که گاهی در پژو ۲۰۶ نیز دیده می شود و به همین دلیل می بایست تمام خوبی ها و بدی های یک خودرو را در هنگام خرید در نظر بگیرید. با وجود این لیفان ایکس۵۰ خودرویی است که به علت ظاهر جدیدتر نسبت به برخی از خودروهای هم رده و داشتن آپشن های مختلف میتواند در این فهرست پیشنهادی قرار گیرد.

 

ام وی ام ۳۱۵

چری« فولوین ۲» یا« ای ۱۳» که در بازار کشورمان تحت برند ام وی ام تولید می شود، هاچ بک کوچکی است که ابتدا در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ رونمایی شد و چهار سال بعد نسخه فیس لیفت آن در نمایشگاه گوانژو به معرض نمایش درآمد. این خودرو تا به امروز در کشورهای مختلفی نظیر اوکراین، برزیل، چین و ایران حضور داشته و برخی می گویند که کار طراحی آن توسط شرکت ایتالیایی« تورینو» انجام شده است.

ام وی ام ۳۱۵ شبیه بسیاری از محصولات چری با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ به قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر ارائه می شود. انتقال قدرت در این خودرو بر عهده دو جعبه دنده دستی یا اتوماتیک پنج سرعته است و میتواند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید بدانید که نسخه صفرکیلومتر آن بیش از ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد ولی مدل های کارکرده به علت افت قیمتی که تجربه می کنند، با بودجه گفته شده قابل خریداری هستند. به عنوان مثال یک دستگاه ام وی ام ۳۱۵ مدل ۱۳۹۶ با سطح تجهیزات اسپرت اکسلنت و با کارکردی به میزان ۸۰ هزار کیلومتر، کمتر از ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

 

بایک سابرینا

بایک یکی از بزرگترین خودرو سازان چینی است که علاوه بر مونتاژ محصولات هیوندای و مرسدس برای ارائه به بازار چین، انواع خودروهای سواری را با نشان خود تولید می کند. همچنین این شرکت کارخانه های بی ای دبلیو، سِنوا و فوتون را تحت مالکیت خود دارد و حجم تولیداتش به بیش از دو میلیون دستگاه در سال می رسد. سنوا دی۲۰ یکی از محصولات زیرمجموعه بایک است که در سال ۱۳۹۴ با مشارکت دیار خودرو و نام« بایک سابرینا» به کشورمان راه یافت. با شروع ارائه این خودرو بنظر میرسید که میتواند فروش خوبی تجربه کند؛ چراکه هم مرغوبیت نسبتاً مناسبی داشت و هم تا حدودی به نسل های قدیمی مرسدس بنز B کلاس شبیه بود.

ولی ضعف شریک ایرانی در معرفی و تولید سابرینا نتیجه عکس داد و این خودرو هیچگاه فرصتی برای عرض اندام در بازار کشورمان پیدا نکرد. پیشرانه ۱.۵ لیتری میتسوبیشی به قدرت ۱۱۳ اسب بخار در کنار جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک آیسین نشان از کیفیت بالای قوای محرکه و بخش انتقال قدرت دارد و می توان روی این ویژگی سابرینا حساب ویژه ای باز کرد. در مقابل خدمات پس از فروش ضعیف و گرانی قطعاتش از مهم ترین مشکلات آن به شمار می روند. هم اکنون مدل ۱۳۹۴ بایک سابرینا با کارکردی به میزان ۹۰ هزار کیلومتر کمی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می شود.

 

برلیانس اچ۲۲۰

از نیمه سال ۱۳۹۵ بود که برلیانس اچ۲۲۰ قدم به ایران گذاشت و توانست به رقیب پژو ۲۰۶ در بازار انحصاری هاچ بک های ارزان تبدیل شود. گرچه اچ۲۲۰ ظاهر جدیدتر، آپشن های رفاهی بیشتر و کیفیت مونتاژ بهتری نسبت به رقیب فرانسوی داشت اما با استقبال خریداران ایرانی روبرو نشد و به همین علت بازار دست دوم پرمخاطبی ندارد.

قلب تپنده این خودرو پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۰۳ اسب بخار است و میتواند با دو جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک ای ام تی جفت شود. گرچه برلیانس اچ۲۲۰ در محور عقب از ترمزهای کاسه ای بهره می برد و به علت نرمی سیستم تعلیق هندلینگ ضعیفی دارد ولی در ازمون تصادف موسسه انکپ چین به ۵ ستاره ایمنی دست یافته که با در نظر گرفتن قیمتش، قابل توجه است.

ازجمله امکانات نسخه دستی میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، صندلی های عقب تاشو، قفل اتوماتیک درها و ایموبلایزر اشاره کرد. مدل ۱۳۹۶ دنده ای این خودرورا با کارکردی به میزان ۴۰ هزار کیلومتر و قیمت ۹۰ میلیون تومان میتوانید مدنظر قرار دهید.

 

بازار خودرو,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها