کد خبر : 32134

اختصاصی خودروتک؛

6 خودروی ارتقا یافته در راه بازار ایران (عکس)

6 خودروی ارتقا یافته در راه بازار ایران (عکس)

در روزهایی مشتریان داخلی مدت‌هاست با خودروی جدید روبرو نشده‌اند، خودروسازان وعده عرضه مدل‌های تغییر شکل یافته را می‌دهند. مدل‌هایی که بر اساس آنچه سال‌هاست در بازار ایران حضور دارند طراحی و مهندسی شده‌اند. البته تا اینجای کار برخلاف تمام حرف و حدیث‌ها هنوز خبری از عرضه این محصولات به اصطلاح جدید نیست و عرضه آنها اغلب به پایان سال موکول شده است.

به گزارش خودروتک ، فیس‌لیفت در صنعت خودرو پدیده جدیدی نیست. خودروسازان بزرگ اغلب برای حضور در کوران رقابت مدل‌های قبلی خود را با تغییراتی ظاهری شامل بدنه و کابین راهی بازار می‌کنند. گاهی این فیس‌لیفت‌ها به قدری عمیق و سنگین می‌شوند که حکم یک مدل کاملا جدید و یا به عبارتی نسل جدید را پیدا می‌کنند.

اما گویا این پدیده در ایران تعریفی دیگر پیدا کرده است. از دید خودروسازان داخلی فیس‌لیفت عبارت است از فقط تغییر شکل چراغ‌ها یا جلوپنجره یا در نهایت تعویض تریم داخلی محصولات.

البته همین فیس‌لیفت‌های بسیار محدود نیز با عنوان محصول جدید روانه بازار می‌شود که طبیعتا قیمتی به مراتب بالاتر از نمونه‌های استاندارد خود دارند.

از ابتدای امسال تا کنون وعده عرضه چندین مدل ارتقا یافته و تغییر شکل داده شده، مطرح می‌شود اما تا این لحظه هنوز خبری از هیچ‌یک نیست.

کوییک R

قرار است کوییک علاوه بر رنگ‌های معمول، با مدل‌های دو رنگ در بدنه خارجی و تریم داخلی نیز تولید و عرضه شود. البته به جز تغییر رنگ در بدنه بیرونی و تریم داخلی کوئیک آر نسبت به کوئیک، برخی آپشن‌ها مانند رینگ آلومینیومی نیز به این خودرو اضافه شده تا به جذابیت ظاهری آن کمک کند.

اگر از ۸ میلیون تومان هزینه اضافی کوییک آر نسبت به کوییک معمولی ۳ میلیون تومان آن به رینگ آلومینیومی اختصاص پیدا کند، آنچنان مبلغ مابه التفاوت دیگری باقی نمی ماند تا پارس خودرو و سایپا بتوانند آن را به عنوان مخارج آپشن های اضافه عنوان نمایند. پس به احتمال زیاد ۵ میلیون تومان باقی مانده صرف تریم دو رنگ داخلی و رنگ آمیزی پیچیده تر بدنه می شود.

تیبا 2 پلاس

در تصاویر درج شده شاهد این موضوع هستیم که آپشن‌هایی مانند: رینگ اسپرت، سنسور دنده عقب، روف ریل، دیفیوزر سپرهای عقب و جلو، مانیتور داخلی، صندلی‌های چرم و کفپوش قالبی فابریک به این خودرو اضافه شده است.

همین تغییرات ذکر شده تفاوت قیمتی حداقل 4 میلیون تومانی را با تیبا 2 معمولی خواهد داشت و خریداران تیبا 2 پلاس هنگام تحویل خودروی خود از نمایندگی باید حدود  57 میلیون تومان (در صورت ثبات اقتصادی) بپردازند.

سمند فیس‌لیفت

ایران خودرو که چند ماهی است پروژه تولید نسخه فیس لیفت سمند را در دستور کار خود قرار داده است، حال نمونه های اولیه این خودرو را به خدمت ناوگان داخلی کارخانه خود در آورده و از سویی، نمونه های پلاک شده آن را جهت آزمایش های فنی و تست پیمایش به جاده های کشور فرستاده است.

البته که سمند فیس لیفت تفاوتی در بحث فنی و ظاهر کلی با نسخه های قبلی ندارد و تنها گرافیک چراغ جلو، طراحی چراغ عقب و برخی جزئیات آن تغییر کرده است. همچنین قالب داشبورد سورن ELX با رنگ کِرِم در داخل سمند فیس لیفت نصب شده و برخی امکانات این داشبورد مانند سیستم تهویه اتوماتیک سورن، پنل ضبط قابل ارتقا به نمایشگر ثابت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… از روی آن حذف شده است.

سورن فیس‌لیفت

untitled

مشخص است که گرافیک چراغ های جلو و عقب تغییر کرده و سبکی به روزتر را به خود گرفته است. در نمونه های توربوی سورن، گرافیک چراغ های جلو با خطوط قرمز نیز همراه است. همچنین جلوپنجره خودرو تا حدی تغییر کرده و قرار است در تمام مدل ها با رنگ مشکی عرضه شود. دستگیره درهای سورن مانند دنا و دنا پلاس شده و به اصطلاح، از این پس این خودروی ملی مجهز به دستگیره های آسان بازشو است.

تصاویر چندانی از کابین سورن فیس لیفت در دسترس نیست اما گمان می رود که استفاده بی نهایت از پلاستیک خشک و کاهش کیفیت متریال داخلی چندان دور از انتظار نباشد.

پژو 207 با سقف پانوراما

این سقف شیشه ای نسبت به سانروف از ابعاد بزرگتری برخوردار است که استفاده از چشم انداز خارج از خودرو را لذت بخش نموده و علاوه بر این به جذابیت های ظاهری این خودرو می افزاید. سقف شیشه ای این محصول ثابت بوده و پوشش کشویی آن در مواقع لزوم مانع از تابش نور خورشید به داخل کابین می شود.

نمی‌توان پژو 207 سقف پانوراما را یک خودرو جدید دانست چراکه تنها با یک تغییر آن هم در سقف خودرو در مقایسه با پژو 207i همراه شده و در سایر بخش‌ها هیچ تغییری رخ نداده است. در واقع پژو 207 جدید، خود یک نمونه فیس لیفت شده از 206 است که در فرانسه با نام 206 پلاس عرضه شد و در ایران با چراغ‌های عقب جدید و با نام پژو 207 عرضه شد.

رانا فیس لیفت

نزدیک به یک‌سال پیش که صحبت از فیس لیفت (Facelift) دومین خودروی ملی یعنی رانا شد؛ ایران خودرو اعلام کرده بود که این فیس لیفت با نام “رانا سال” عرضه خواهد شد، اما چندی پیش تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در پشت این خودرو “+RUNNA” نوشته شده‌است.

تصاویر درز کرده نشان می‌دهد در نمای جلوی این خودرو، ایران خودرو به سراغ تغییر چراغ‌های جلو و البته جلو پنجره این محصول رفته است. بهره گیری از چراغ‌های اسپرت، با پس زمینه مشکی و به کارگیری چراغ‌های DayLight و همچنین نئون نشان از یک تغییر زیبا در این محصول دارد. لازم به ذکر است که چراغ‌های جلوی رانا چند سالی است که توسط خود صاحبان خوش ذوق رانا، تزیین شده و به انواع و اقسام مختلفی در آمده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها